Ethanol is een gelegaliseerde harddrug waar coole reclame voor wordt gemaakt. Wiet is een gedoogd taboe. Wijn zit in een kerstpakket. Een spacecakebakmix niet. Kinderchampagne en babyborrels zijn de normaalste zaak van de wereld. XTC-snoepjes en chocoladejoints voor kinderen zijn ondenkbaar. “Van kruipen naar zuipen (tot we kruipen)” is stoer. “Van speentje naar jointje” is opvoedkundig gezien absurd. Wiet (als het niet gerookt wordt) en nog meer (soft)drugs zijn minder schadelijk dan drank. Truffels zijn niet schadelijk. Één biertje wel al. De gemiddelde Nederlander weet bij lange na niet hoe schadelijk alcohol is. En al helemaal in vergelijking met drugs die stereotyperend gezien worden afgedaan als spul wat alleen junkies en roekeloze studenten gebruiken. Nou zijn alle drugs verboden voor kinderen, dus ook alcohol. Maar waarom mogen ouders hun kind meenemen naar een slijter, maar niet naar een coffeeshop? Ik snap die superpositie van alcohol niet. Ik wou dat er geen alcoholreclame gemaakt werd en het niet meer verkocht werd in supermarkten. Daarentegen vind ik vieze plaatjes zoals op sigarettenpakjes wel ver gaan. Voorlichtingscampagnes zijn effectiever. Verbieden helpt niet en wil ik ook niet. Maar maak het eerlijker. Het drugsbeleid is hypocriet en de Opiumwet onrechtvaardig. Alcohol en drugs klinkt net zo raar als “peren en fruit”. Iedere avond een wijntje is chique, maar 3 x per jaar een pil is uit den boze. Alcohol wordt geschonken bij rouw en bij blijdschap en zelfs op scholen. Of gewoon om de lente/herfst/winter/zomer te vieren. En als je het niet drinkt moet je wel zwanger zijn of BOB heten. Of aan de medicatie zitten of verslaafd zijn geweest… Anders ben je simpelweg een saaie piet. Gebruik je een andere drug ben je minderwaardig.
Stelling: Andere drugs en geheelonthouding moeten toegankelijker worden en drank minder vanzelfsprekend.
Wat vinden jullie hiervan? En gebruik je zelf drugs (inclusief alcohol)?