Hypocrisie alcohol tegenover andere drugs

Ethanol is een gelegaliseerde harddrug waar coole reclame voor wordt gemaakt. Wiet is een gedoogd taboe. Wijn zit in een kerstpakket. Een spacecakebakmix niet. Kinderchampagne en babyborrels zijn de normaalste zaak van de wereld. XTC-snoepjes en chocoladejoints voor kinderen zijn ondenkbaar. “Van kruipen naar zuipen (tot we kruipen)” is stoer. “Van speentje naar jointje” is opvoedkundig gezien absurd. Wiet (als het niet gerookt wordt) en nog meer (soft)drugs zijn minder schadelijk dan drank. Truffels zijn niet schadelijk. Één biertje wel al. De gemiddelde Nederlander weet bij lange na niet hoe schadelijk alcohol is. En al helemaal in vergelijking met drugs die stereotyperend gezien worden afgedaan als spul wat alleen junkies en roekeloze studenten gebruiken. Nou zijn alle drugs verboden voor kinderen, dus ook alcohol. Maar waarom mogen ouders hun kind meenemen naar een slijter, maar niet naar een coffeeshop? Ik snap die superpositie van alcohol niet. Ik wou dat er geen alcoholreclame gemaakt werd en het niet meer verkocht werd in supermarkten. Daarentegen vind ik vieze plaatjes zoals op sigarettenpakjes wel ver gaan. Voorlichtingscampagnes zijn effectiever. Verbieden helpt niet en wil ik ook niet. Maar maak het eerlijker. Het drugsbeleid is hypocriet en de Opiumwet onrechtvaardig. Alcohol en drugs klinkt net zo raar als “peren en fruit”. Iedere avond een wijntje is chique, maar 3 x per jaar een pil is uit den boze. Alcohol wordt geschonken bij rouw en bij blijdschap en zelfs op scholen. Of gewoon om de lente/herfst/winter/zomer te vieren. En als je het niet drinkt moet je wel zwanger zijn of BOB heten. Of aan de medicatie zitten of verslaafd zijn geweest… Anders ben je simpelweg een saaie piet. Gebruik je een andere drug ben je minderwaardig.

Stelling: Andere drugs en geheelonthouding moeten toegankelijker worden en drank minder vanzelfsprekend.

Wat vinden jullie hiervan? En gebruik je zelf drugs (inclusief alcohol)?

Achter drugs zit momenteel ook een onderwereld, dus dat het taboe daarop groter is, logisch. Kijk naar de dood van Peter R. de Vries.
Aan de andere kant is het nou eenmaal zo gegroeid. Alcohol zou niet zo normaal moeten zijn als dat het is, maar ja.

Er komt daar wel degelijk verandering in. Zeker in Scandinavische landen. Gaat hier ook gebeuren, maar dat heeft tijd nodig. De overheid zal daar beslissingen in moeten nemen.

Ik gebruik geen drugs en ik drink geen alcohol. Beide wel ooit gedaan, maar ik vind het effect (korte en langetermijn) op mijn lichaam geen prettig idee.

Er zijn veel onderzoeken die beweren dat wiet ook kanker kan genezen

Ik vind het inderdaad ook raar dat alcohol zo gewoon is en drugs totaal niet, terwijl alcohol ook een drug is.

Of ik het eens ben met de stelling, weet ik niet. Ik denk wel dat het wat meer rechtgetrokken moet worden

Leuk om jullie reacties te lezen! Ik ken veel mensen die alcohol doodnormaal vinden en er geen greintje kwaad in zien, maar juist wel een enorme afkeer hebben naar alle andere drugs. Ik ben ook een beetje op de hoogte van de situatie in de Scandinavische landen. Met name het Ijslands model schijnt een goeie te zijn. Ik denk ook dat het tijd nodig heeft net als bij sigaretten toen der tijd. Begrijp me niet verkeerd, heel af en toe vind ik een cocktail op zijn tijd ook wel lekker. Maar je verantwoorden waarom je géén alcohol drinkt en daar rare blikken over ontvangen is de wereld op zijn kop. Hoop dat er eens geluisterd wordt naar experts zoals David Nutt.

Dat vind ik inderdaad ook vervelend. Ik ben 22 en heb nog nauwelijks wat gedronken zeg maar en mensen vinden het knap of raar. Het “verplicht” moeten drinken, want groepsdruk, anders ben je niet gezellig. Verantwoorden waarom je niet drinkt

Ik ben het met je eens hoor. Alcohol is veel schadelijker en verslavender dan bijvoorbeeld XTC, terwijl alcohol als de ‘norm’ wordt gezien en het ander als ‘gif’. Lekker hypocriet inderdaad.
Ik drink niet en gebruik ook geen drugs, mijn oudere siblings ook allemaal niet (ik ben 21). Totaal geen behoefte aan ook.

Ik moet zeggen, ik kan me vinden in al jullie antwoorden! Ik heb ook geen behoefte aan drugs, maar ik sluit niet uit dat ik het misschien toch ooit in de toekomst ga proberen. Al lijkt die kans me vrij klein. Ik ben me iig bewust van de risico’s, idem met alcohol. Vind de smaak van de alcohol in het drankje zelf ook niet echt lekker en heb ook geen behoefte om het te leren drinken. Drink hoogstens 5 keer per jaar ofzo iets waar toevallig alcohol in zit. Ben 1 keer flink aangeschoten/ licht dronken geweest en dat vind ik voor nu ook meer dan genoeg.