Zelf zeggen mensen dat ik ook hypochondrisch ben. Bij elk pijntje/kwaaltje schiet ik in de paniek en denk ik dat ik iets ‘ernstigs’ heb.
Vorig jaar op stage, had ik constant keelpijn, hoofdpijn en was ik steeds hartstikke beroerd, maar naar huis gaan/thuis blijven? Nee, echt niet!
School en werk, daar blijf ik niet voor thuis en ik ga pas weg als ik naar huis wordt gestuurd.
Hypochondrie maakt je ontzettend moe. Ik kom sinds een jaar elke maand min. 1 keer bij de huisarts. Heb al 6 antibiotica kuren gehad, één in het ziekenhuis, waar ik toen met spoed ben opgenomen. Tot op de dag van vandaag weten ze nog steeds niet wat ik had… Ik had een onsteking in mn lichaam, waardoor ik gewoon NIET meer kon lopen.
Sinds mijn opa twee jaar geleden is overleden, werd ik bang om dood te gaan, daardoor is de hypochondrie aangewakkerd. Ik werd overal bang voor.
Sinds januari kom ik al wekelijks bij de huisarts, heb in januari en februari ook antibiotica gehad. Vanwege keelamandelontsteking. Nog steeds ben ik om de week ziek; verkouden, hoofdpijn, oorpijn, keelpijn. Maar m’n amandelen mogen er NIET uit.
Ik heb bloedonderzoek gehad, alles was perfect. Ik ben eigenlijk een gezond mens, maar tóch heb ik klachten. En daar word je ontzettend moe van.
Je gaat twijfelen aan de huisarts, want alles is perfect? Waarom heb ik dan die klachten. Ik wil helemaal niet bang zijn om dood te gaan en ik wil niet bang zijn dat ik iets ernstigs heb… Daar ben ik ook mee aan het werk bij de psycholoog.
En mijn psycholoog heeft mij vertelt, dat omdat ik mentaal niet goed in mijn vel zit, het fysiek laat zien, hoe het met me gaat. Dus de lichamelijke klachten zijn er wel, maar ze worden eigenlijk ‘gemaakt’ door het mentale deel van mijn lichaam.
Maar door al die antibioticakuren is mijn weerstand gewoon ontzettend laag, waardoor ik nu dus steeds maar weer verkouden, keelpijn en oorpijn heb…
Ik vind het verschrikkelijk om naar huis te moeten worden gestuurd, omdat ik ziek ben. Ik wil NIET laten zien dat ik een opgever ben. Ondanks de hypochondrie ga ik wel gewoon door. Door de angst slik ik oxazepam, gelukkig de laatste tijd wat minder en dan merk je, dat de klachten voor even gewoon weg zijn.
Toch zoals ik nu weer keelpijn heb, ben ik ontzettend bang dat mijn keel dicht gaat zitten en dat ik dan doodga. Mijn huisarts heeft gelukkig geaccepteerd dat ik de behoefte nodig heb om gerust gesteld te worden dat ik niets ernstigs heb. Dus hij heeft mij vertelt dat ik altijd welkom ben en altijd mag langskomen.
Heb ook lange tijd gehad dat ik niet meer durfde te slapen, omdat ik bang was dat ik niet meer wakker zou worden. Dan had ik wel ergens weer steken op m’n borst en bij m’n hart. Ik maakte mij zo druk dat ik hyperventilatie kreeg op het voetbalveld, verschrikkelijk was dat. Nu bouw ik het trainen langzaam op en probeer ik te ontspannen en m’n hoofd leeg te maken …
Uit angst belde ik m’n vriend 's avonds op, of hij niet bij me wilde slapen, omdat ik zo bang was. Gelukkig wilde hij dan altijd wel bij me slapen. Dan ging ik op z’n borst liggen met m’n hoofd om naar zn hartslag te luisteren zodat ik weer rustig kon worden en rustig kon slapen. Het geeft een veilig gevoel als iemand naast je ligt, want stel dat ik 's nachts niet meer adem, dan is er altijd nog iemand bij je.
Hypochondrie is iets wat je niemand wenst. Het is verschrikkelijk om door te moeten maken. Constant alert zijn op je lichaam, je denkt ergens pijn te hebben, wat niet zo is, maar je krijgt dan juist pijn op de plek waar je denkt pijn te hebben. Je wakkert voor een klein deel je klachten ook aan. Tuurlijk zijn pijntjes niet fijn, maar je gaat niet van elk pijntje dood en daar kan ik langzamerhand steeds meer vertrouwen in vinden. Het is ontzettend lastig om er vanaf te komen. En ik heb geleerd om niet te gaan googlen.
Ik heb nu ook last van een moedervlek, hij jeukt en doet pijn. Maar ik wil gewoon niet wéér naar de huisarts. Ben er deze week al 2 keer geweest… Dus dan moet je je gedachtes eigenlijk proberen ‘weg te gooien’. Want door hypochondrie stress je veel te veel en maak je jezelf veel te druk, wat ook weer ten koste gaat van je weerstand & lage weerstand = snel ziek.
Een beetje lang verhaal, hoop dat het wat duidelijker wordt van een hypochonder. Ik weet dat mensen helemaal gek van mij zijn geworden hier op het forum, door al mijn klachten. Maar bedankt voor jullie geduld, het gaat nu beter !
- Niet aanvallend bedoeld-