Hun hebben

Hee allemaal,

Voor Nederlands moeten wij een betoog schrijven over hun hebben. Hierin moeten wij onze mening verwerken maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat ik van hun hebben vindt. Nu vroeg ik me af:

Wat vinden jullie van hun hebben? :cold_sweat:

Ik vind het echt een van de meest irritante taalfouten. No offence, maar op de basisschool leer je al dat het zij - hun - hen is, en niet hun - hun - hen. Ik erger me echt groen en geel hieraan, vooral omdat het echt niet zo’n moeilijke kwestie is.

Ik vind het verschrikkelijk. Ik vind “hun hebben” heel erg fout klinken en ik snap ook niet dat sommige mensen dat niet horen.

Vanuit mijn taalkunde-achtergrond vind ik het een hele logische ‘taalfout’ en ik sluit niet uit dat ‘hun hebben’ ooit de norm gaat worden ipv ‘zij hebben’. Het is een hele efficiënte ‘fout’ en op die manier zijn heel veel andere taalveranderingen ook in de wereld gekomen.

Dat het niet maatschappelijk geaccepteerd is en nu nog wordt gezien als fout is daar wel de keerzijde van, en in die zin ben ik ook gewoon vóór het ‘goed’ aanleren.

Hun hebben is natuurlijk grammaticaal niet correct, maar ik snap wel dat mensen de fout maken. Omdat veel mensen ‘hun hebben’ zeggen, nemen anderen dat vaak weer over, dusjaa… Dan blijf je het wel houden. Soms zeg ik het zelf ook nog wel eens fout :flushed:

Het klinkt in mijn ogen zo lelijk en fout.

Ik zeg het soms want tja ik kom uit de randstad en het is een beetje spreektaal. Maar buitenshuis zeg ik het niet en ik schrijf het ook nooit zo.

Ik zeg het zelf nooit, maar waar ik vandaan kom, is dat meer de standaard dan zij hebben. Ik vind het echt heel lelijk klinken, though.

Niet offensive bedoeld naar de reacties hierboven, maar ik kan er heel slecht tegen. Dat komt waarschijnlijk doordat het in mijn omgeving nooit gezegd wordt.