Hulp voor geschiedenis?

Ik ben op zoek naar actuele voorbeelden (dus van de laatste 50 jaar) van informeel imperialisme, dwz een land dat politiek gezien geen macht heeft over een ander land of gebied, maar dat de macht heeft op economisch vlak (bv. goedkope arbeiders in een arm land).

Zouden jullie er nog kunnen bedenken?
Alvast bedankt!
x

Pff, moest de zin al 3x lezen voor dat ik hem begreep… laat staan dat ik je kan helpen ;$.

Amerika en Irak?
China & Tibet?
Palestina & Israel?

Nederlandse Antillen? (NL is officieel de rechterlijke/uitvoerende macht toch?)

Pfoeh euh, kijk anders ff op wikipedia ofzo? Of in een Encyclopedie?

Suriname is trouwens in 1975 pas onafhankelijk geworden van Nederland (op elk gebied eigenlijk). Kun je er misschien ook bij zetten?

Oh, en sommige Afrikaanse kolonies van Europese landen zijn ook nog niet langer dan 50 jaar op politiek gebied onafhankelijk. Ik zou alleen zo snel niet weten welke. Kun je wel op internet vinden…

Google?

Amerika vs. Irak en Palestina vs. Israël heb ik al … maar wat is der precies in Tibet aan de hand, als ik mag vragen?

Ja Tibet was het niet eens met een aantal politieke zaken in China die ook invloed hadden op Tibet zelf, en daardoor is er een conflict ontstaan en is er over en weer eigenlijk van allerhande dingen gezegd etc. Ik weet het zelf ook niet meer precies, kun je wel op internet vinden denk ik?

En Suriname dan, en kijk gewoon even bij wikipedia of google ofzo bij kolonies van verschillende landen wanneer die onafhankelijk zijn geworden en wat daar gebeurd is, daar vind je best veel over!

Dat doet Rusland toch ook bij bepaalde landen?
En doen wij dat ook niet, dmv invoer van producten uit China?
Dus eigenlijk doen alle welvarende landen dat wel.