Hulp nodig voor pws filosofie

Hoi,
Wij zijn Indy, Jip en Elise, we zitten in de vijfde van het gymnasium.
Wij moeten dit jaar beginnen aan ons PWS.
We gaan onderzoeken of filosofie nuttig is. Dit klinkt vrij raar maar het is echt ontzettend interessant. Wat heb je aan filosofie op de middelbare in je vervolgstudie, in je verdere leven (sociale contacten, ruzies, keuzes die je maakt), wat heeft men eraan in de politiek. Geef ons je (als het kan beargumenteerde) mening en help zo mee in ons onderzoek!
Het liefst je leeftijd erbij zetten, en of je wel of niet filosofie hebt of hebt gehad.
Alvast suuuuuuuuuuuuuuuuuuper bedankt!
X

Nou als je begint met een kleine topictitel te maken:’)
Die ga ik nu klein maken, en ik ga hem verplaatsen naar school…

Oke top

Ik heb 6 jaar filosofie gehad en had een 9 op mijn eindexamen.
Ik merk dat door filosofie je genuanceerder kunt kijken naar verschillende meningen. Waar andere mensen direct roepen: ‘voor’ of ‘tegen’. Kijkt iemand die goed filosofie heeft gehad, nog even beter naar het standpunt (Dit merk je bijvoorbeeld in de verkiezingstijd heel sterk).
Ik merk ook dat leerlingen die filosofie hebben gehad beter zijn in betogen en discussiëren. Gemiddeld zijn de cijfers voor een betoog bij Nederlands hoger bij filosofieleerlingen, dan bij anderen.
Ook het doorgronden en interpreteren van lastige teksten, zoals bij Nederlands of Geschiedenis is minder lastig voor filosofiekandidaten die al voor zwaardere teksten hebben gestaan, denk bijvoorbeeld aan teksten van Heidegger of Kant.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :slightly_smiling_face:

ik heb dit jaar filosofie gehad, bij het vak Cultuur.
En het hele jaar door heb ik gedacht: Man, die mensen moeten een baan zoeken.
Je moet niet nadenken over het leven, je moet je leven leven.
En al zeker niet van die theorieen gaan bedenken waarvan ik me afvraag of die filosofen zelf wel wisten wat ze zeiden
dus ja, filosofie is overbodig.
voor mij

Ik heb 3 jaar filosofie gehad. (Wij konden het pas in de 4e kiezen).
Voor mijn gevoel heb ik er veel aan gehad.
Je leert anders naar dingen te kijken. Elke filosoof heeft zo zijn eigen theorieën, en door die te lezen, en voorbeelden erbij te geven, leer je goed je eigen mening erover te vormen. Je kunt dan ook goed beargumenteren waarom de theorie waar is of onzin zou zijn.
Ook vind ik het gewoon interessant om te lezen wat men vroeger dacht, hoe men vroeger dacht dat de wereld in elkaar zat.
En door filosofie ben ik er zelf ook diep over gaan nadenken. Op het eindexamen heette het boek Rede en Religie, en met dat boek ben ik erachter gekomen dat religie nog niet zo eenduidig/makkelijk is als ik dacht. En dat het ook best lastig kan zijn om te geloven.

Ik vind het een zeer nuttig vak.

Geef bijvoorbeeld maar eens een algemene definitie van religie.
Hierin kunnen de woorden ‘god’, ‘rituelen’, ‘gebouwen’ al niet voorkomen, aangezien niet elke religie een god heeft, en sommige meerdere. Geen enkele religie heeft een gebouw als ‘wij’, de kerk. En we zijn vaak geneigd religie vanuit ons eigen geloof te zien.

Ik ben 20, studeer wetenschappen aan de universiteit. Ik krijg tussen vakken als wiskunde, chemie, fysica, genetica… ook een vak als filosofie. Nu, ik ben voor exacte wetenschappen, dingen die je kan bewijzen. Er is maar één juist antwoord en punt… Vaak was het in de cursus filosofie: ja hier is geen exact antwoord op, of er is geen juist antwoord, of dit kan ook nog als antwoord…

Ik stond wel open voor die lessen, omdat het een totaal andere manier van denken is. Je leert om ook op andere manieren bepaalde problemen te bekijken. Maar ik denk dat je ervan moet ‘houden’, je moet er voor zijn… Ikzelf ben meer voor de exacte, harde, wetenschap. Misschien is mijn beeld over filosofie dan ook niet echt representatief, aangezien het voor mij maar een klein vak was…

Hopelijk hebben jullie er iets aan, veel succes in elk geval!

He meiden,

Ik heb op havo en vwo filosofie gehad, in totaal 4 jaar. In het begin vond ik het een beetje nutteloos, maar op een gegeven moment ben ik filosofie gaan waarderen. Ik had NG, en filosofie was een leuke afwisseling.

Op jullie vraag, of filosofie nuttig is, moet ik antwoorden dat ik filosofie zeer nuttig vind. Door filosofie is mijn woordenschat ontzettend toegenomen en daarnaast heb ik geleerd om beter betogen te schrijven.

Succes nog !