Hulp nodig over vriendinnen!

Al een tijd girlscene account, maar nog nooit gebruik gemaakt voor ‘mijn eigen leven’. Ik weet dat er hierover misschien al veel topics zijn, maar het is toch altijd anders om je verhaal zelf te vertellen. Dus heb ik toch echt jullie hulp nodig, ik heb 3 hele lieve vriendinnen en we doen echt alles samen. Alleen laatst zijn we er achtergekomen dat één zichzelf snijdt. Natuurlijk hebben we meteen gezegd dat het niet nodig is en als er iets is of als ze de neiging heeft ze ons kan bellen. Maar toch wil ik iets voor haar doen en ben ik bang dat ze doorgaat, ze heeft al een terugval gehad… Hoe kan ik haar steunen en haar helpen? Daarnaast heeft ook nog een andere vriendin vertelt dat ze heel weinig eet en alles uitkotst, ze is ook erg dun. Natuurlijk ook hier gezegd dat het nergens voor nodig is, dat we er voor haar zijn enzo. Maar toch weet ik zeker dat bij haar het geval is dat het zeker niet beter gaat. Als we samen afspreken eet ze haast niks en ik ben serieus gewoon bang als ze naar de wc gaat… Ze heeft het zelfs een keer op school uitgekotst… Dus eigenlijk dezelfde vraag iemand een idee hoe ik haar ook kan steunen en helpen? Ik wil hun namelijk zo graag helpen en ook voor mezelf, want ik merk dat ik er ook aan onderdoor ga… xxxxx

Jeetje, wat ontzettend moeilijk. Zelf heb ik hier ook ervaring mee: ik heb een aantal vriendinnen waar het op dit moment ook heel slecht mee gaat. Een van hen snijd zichzelf ook, net zoals in jouw situatie. Het probleem is alleen dat het heel moeilijk is om hier iets aan te veranderen. Deze mensen zijn gewoon zo ongelukkig met de wereld, zichzelf of allebei, dat het zich in hun hoofd genesteld heeft en dat het er niet meer uit gaat. Het beste wat ze eigenlijk kunnen doen is professionele hulp zoeken, maar dat is een moeilijke en zware stap. Het is echter wel nodig: jij bent ook maar een mens, en hoewel je heel erg veel om ze geeft en er alles aan wilt doen om ze te helpen, kun jij niet datgene bieden wat ze nodig hebben. Wat je wel kunt bieden is een luisterend oor: luisteren naar hun verhaal, advies geven als ze daarom vragen en vooral veel begrip tonen, zelfs als je het niet begrijpt. Zij kijken op een hele andere manier naar de wereld. Probeer ze af en toe op te vrolijken, geef ze een lief briefje of stuur een spontaan berichtje.

Ik heb bijvoorbeeld voor een vriendin van me die nogal ver weg woont een jampot gemaakt met 100 kleine briefjes. elke dag kan ze er eentje uithalen. Dat helpt haar door haar dag heen, ook al ben je er zelf niet bij. Zulke kleine dingetjes kunnen ervoor zorgen dat iemand uiteindelijk die stap durft te zetten. Ik hoop dat dit een beetje helpt. (: Heel erg veel sterkte!

Wauuw ja, thanks voor deze lieve reactie. Dat laatste met die jampot ga ik misschien ook maar eens proberen! (:

professionele hulp!
echt, ik spreek uit ervaring en dit is het enige wat zijn vruchten afwierp.
en geef haar veel liefde! geef haar knuffels en zeg haar hoe leuk en mooi ze is.

Dankjewel voor je reactie, I will and do (: