hulp nodig met gitaar spelen

hallo iedereen, ik heb een super mooie elektrische gitaar maar ik kan geen lessen nemen omdat dat hier in myn dorp en omgeving echt té duur is. ik wil graag tabs of chords leren lezen maar heb geen idee wat al die tekentjes betekenen zoals hammer-on en pull-of en mute note. kan iemand van jullie me misschien een beetje helpen? want muziek maken zit in de familie. iedereen speelt viool ik wil dolgraag gitaar. pleaase help me!
:frowning_face:

Hee! ik heb zelf een paar jaar akoestische gitaar gespeeld maar ben gestopt. toen ik begon, had ik van die speciale muziekboeken met extra uitleg. die kun je kopen bij muziekwinkels. succes!

ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd als je een gitaar gaat kopen en geen lessen neemt. maar goed je kan ook online lessen volgen of gewoon een gitaarboek kopen of gewoon simpelweg googlen.

ik speel akoestisch dus met elektrisch kan ik je niet helpen

Je kan gitaarlessen op youtube vinden :wink: moet je wel een beetje engels kunnen.
Tabs zijn het eenvoudigste om te lezen. Wat je daar alleen níet uit kan halen, zoals bij noten, is het ritme.
Tabs lees je als volgt: Je hebt 6 regels, waarbij de onderste regel, de laagste snaar is (lage E). Zo is elke regel een snaar (beneden naar boven: E A D G B E). Het cijfertje dat er staat, is de fretnummer. Daar moet je je vingertop op leggen. Hopelijk kun je hiermee een beetje op gang komen. Ik speel zelf al bijna 7 jaar gitaar, dus ik hoor het wel als je vragen hebt :wink:

hey, ik heb er gisteren een gekocht!
Ik kijk ook op youtube, en ik speel al een jaar gitaar, spaanse enz. ik heb er veel van geleerd, en je kan ook bij google gitaarles invullen, en dan heb je ook genoeg resultaten. Succes!

Akkoorden spelen is niet zo moeilijk. Als je er zo’n plaatje bij pakt, van waar je je vingers moet zetten, kan je dat zo na doen.

Hammer on: dat je je vinger op een snaar zet, en dan geluid maakt. Je moet hem niet aanslaan dan.
Pull of: ongeveer hetzelfde, je haalt je vinger van de snaar af en dan maakt de snaar geluid. Je moet dus niet opnieuw aanslaan.

Probeer maar eens. Zet je vinger op een snaar, sla de snaar aan en haal je vinger eraf en zet hem er weer op en haal hem er weer af etc. Dan snap je wel wat dat betekend:)

meestal neem je eerst akoestisch en als je dat kan dan elektrisch… maargoed, jouw keus.

dat is echt niet noodzakelijk ofzo hoor. sterker nog, elektrisch is heel anders dan akoestisch, dus ook al kan je akoestisch dat geeft je nog geen enorme voorsprong ofzo.