hulp nodig a.u.b. -> M&O

heee!

Ik heb maandag M&O pw en ben al goed aan het leren (a). Ik snap alleen een ding niet; wanneer gebruik je de nettowinstopslagmethode en wanneer de brutowinstopslagmethode? Of krijg je dat gewoon gegeven dat je het op een van die twee manieren moet berekenen?

Ik heb al op internet gekeken, maar kon het niet vinden.

thanks!

Ik weet niet meer precies hoe je het berekend enzo. Maar bruto is de winst zonder aftrek van belastingen, en netto met aftrek van belastingen. Misschien kun je daar iets mee?

^ bedankt. haha maar dat is iets anders wat jij bedoelt, dat is gewoon als je bruto- of nettowinst wilt berekenen. Maar dat bedoel ik niet :wink:

Misschien als je kort vertelt wat het is, dat ik het weer weet. Het is echt niet te geloven hoe snel je alles wat je geleerd hebt op school weer vergeet :open_mouth:

oke. Idd ik vergeet die dingen die ik heb geleerd ook weer snel ;p

bij de brutowinstopslagmethode; op de inkoopprijs wordt er een percentage van de inkoopprijs gelegd.
bij de nettowinstopslagmethode: op de nettowinst wordt er een percentage van de kostprijs gelegd.

Met deze twee methoden kun je, bijvoorbeeld de verkoopprijs berekenen etc.

Oh vet lastig, geen flauw idee!

^het is idd ingewikkeld…*zucht*

up.

Volgensmij krijg je dat gegeven als het goed is :wink:
Maar volgenmsij is het gewoon dat je bruto dus van de inkoopprijs doet, dus dan heb je nog niet allemaal kosten meegerekend die erbij komen.
En nettowinst doe je dus van de kostprijs, en reken je al die kosten wel mee
En dan is de brutowinstopslag voor het dekken van de kosten, de nettowinstopslag is voor het maken van nettowinst om een behoorlijk inkomen te geven aan de ondernemer.

Heb je daar wat aan? :stuck_out_tongue:

Oke, wacht ik zie dat ik het ingewikkeld heb verteld omdat ik zelf aan het nadenken was xD

Kort gezegd komt het er gewoon op neer dat de brutowinstopslagmethodie voor het dekken van de kosten is die worden gemaakt bij het maken van een product,
de nettowinstopslagmethode is voor het maken van nettowinst, waardoor de ondernemer dus geld verdient.

Snapje ? :slightly_smiling_face:

^ ok, thanks, dat snapte ik wel :wink:

maar hoe weet je wanneer je een van die twee moet gebruiken?

uppppp

uhm, ik denk dat er dat gewoon bij gegeven staat. Welke van de twee je moet berekenen, dus welke je moet gebruiken.

Dat wordt gewoon gegeven. Dan krijg je gegevens en met die gegevens moet jij of de brutowinstopslag of de nettowinstopslag berekenen.

Hm ja ik dacht ook dat het gegeven wordt.
Nettowinstopslag is toch met dat hele rijdje? Inkoopprijs, opslag op inkoopkosten, vvp enz :’)?

haha toevallig, wij hebben daar maandag ook een proefwerk over…
als het goed is word gewoon gegeven welke van de twee je moet gebruiken…
succes!

hartstikke bedankt iedereen!