Hulp gezocht voor onderwerp mondeling

Hey Mensen,
Ik zit in Havo 5 en moet voor mijn mondeling Engels een onderwerp kiezen om vijf minuten over te praten (in het engels dus). Alleen ik weet geen onderwerp. Suggesties? Iets wat je hebt vroeger heb gedaan en heel erg aansloeg. Of opeens dacht als ik ooit een "spreekbeurt"moet doen dan is het dat onderwerp. Graag iets origineels en actueels maar hoeft niet. Zelf was ik al aan het brain-stormen misschien iets over voeding en overgewicht (niet echt origineel) of gezicht verzorging (misschien te tuttig). Dus graag jullie inbreng!!

over je hobby of sport ofzo?

denk niet dat origineel echt veel uit maakt…
maar voor een mondeling… 5 minuten is best kort :astonished:
ik zou er trouwens een soort betoog van maken, en duidelijk aangeven waar je voor staat, komt wel goe dover denk ik:)

Wat je wil studeren volgend jaar, altijd goed.

ik had vorig jaar mijn mondeling (ook voor engels) gedaan over dat het er alternatieve brandstoffen nodig zijn, omdat de oliebronnen dreigen op te gaan. En dat ze iets hadden bedacht (ik ben vergeten hoe het heet) dat wordt gemaakt van sojabonen of iets dergelijks. En toen had ik gezegd dat het wel goed is om alternatieve brandstoffen te vinden, maar dat er heel veel mensen op de wereld zijn die niets te eten hebben en dat het dan raar is om die brandstof van eten te maken. Het was eigenlijk wel een beetje een vaag onderwerp zoals ik het nu lees :stuck_out_tongue: Maar het is alweer bijna een jaar geleden dat ik het had gedaan en ik ben het meeste alweer vergeten :stuck_out_tongue:

Andere mensen uit mijn klas hadden het bijvoorbeeld over vegetarisch eten, de boycott van de olympische spelen dat toen misschien zou komen, over homeopatosche geneeskunst, over anorexia, over klimaatverandering, over eten in de kantine, en ehm… verder weet ik het eigenljk niet meer :stuck_out_tongue:

Oja… bij ons was het trouwens een speech die je moest houden…

Wow al veel reacties had ik niet verwacht!
Ben geïnspireerd! Misschien iets over de huidige schoonheid en dan een link naar anorexia en boulimia. Maar denk dat dat vaak is gedaan. Ik moet waarschijnlijk ook een speech houden maar vijf minuten praten Dat is ongeveer 1 a-4 dus eigenlijk valt het mee maar met een goed onderwerp ben je al halverwege. Wat vonden jullie trouwens van mijn suggesties?

ik up dit topic even
want ik wil mijn speech houden over anorexia
maar wat kan ik er allemaal over vertellen?
kan iemand helpen? :slightly_smiling_face:

Is dat onderhand niet een beetje een uitgekauwd onderwerp? Vind het echt vreselijk als mensen zeggen ‘ik doe mijn debat/spreekbeurt/werkstuk/… over anorexia’.

ja mischien wel maar ik weet echt niet waar ik het anders over moet doen

kan iemand please helpen wat je allemaal moet vertellen in zo’n mondeling?

ik had mijn speech over de amish, en mijn leraar was superenthousiast! je kan er echt heel veel over vertellen (de wikipedia pagina alleen is al 20 blz.) en vrijwel niemand weet er iets van