hulp gevraagd bij oefening van wiskunde (5)

Ok, kan iemand me helpen bij deze opdrachten? Ik zit in het (Belgische) vijfde jaar middelbaar en momenteel behandelen we het hoofdstuk Complexe Getallen. Ik geraak maar niet wijs uit deze oefeningen.

Oefening 1
Verder dan het opschrijven van de discriminant kom ik niet, dusja :anguished:?

De vergelijking z² + az + b = 0 (a, b ∈R) heeft 2-i als wortel. Bepaal a en b en de andere wortel.

tot nu toe heb ik:

z² + az + b = 0
D = b² - 4ac
= a² - 4b
√D= √(a²-4b)
(hier wist ik niet of ik i² moet invoegen of niet,en hoe ik dat dan precies moet doen, want uiteidnelijk kom ik steeds op hetzelfde uit.)
Z1 = (-b+ √D)/2a= 2-i

oefening 2

(-1+2i)(x+iy)-3(x+iy)=(5+2i)i
bepaal x en y (i is het complex getal)

Nouja, *noodkreet* :drama: :pensive:

Jees wat moeilijk! Wat doe je voor niveau?;o
Nee hier snap ik zelf echt niks van xd

Geen idee welk niveau ik zou hebben in Nederland ;p Ik heb 5 lesuren wiskunde in de week (5 keer 50 minuten).

nou ik weet zeker dat je in nl vwo wiskunde b(moeilijkste) zou hebben… ik doe zelf 6vwo wiskunde c(makkelijkste) en hier begrijp ik heeelemaal niks van

woesh, snap er geen ene hol van.

O, en ik heb er nog eentje:

Bepaal x en y (i is het complex getal) voor

ik ben juist aan het het hoofdstuk van complexe getallen begonnen op school,
maar ik snap er iig ook niet zo veel van…
en het wordt nog moeilijker aan deze oefeningen te zien x)

Niemand? :frowning_face: *zucht*

no man … omg

ö wow vet moeilijk.
sorry ik kan je niet helpen, maar up voor jou

wiskunde D is er ook nog ><
dat is het allermoeilijkste

Is dat nou gewoon de abc formule? Het lijkt er iig wel op. Maargoed ik kan je ook niet echt verder helpen, want vind het ook moeilijk :’]

Hahaha x’) Ik ook niet hoor x’)

wiskunde c’er(vwo) hier :woman_student:

snap het dus niet

ik denk dat ik oef 2 wel kan.
even zoeken.

(-x-2y)+(-y+2x)i -3x -3yi = 5i + 2i²
(-4x - 2y) + (-4y + 2x)i = -2 + 5i

-4x - 2y = -2
en
2x - 4y = 5 .2 (hier doe ik heel de functie .2)

-4x - 2y = -2
4x - 8y = 10

x -10 y = 8
(hier doe ik het verschil van de 2 bovenstaande functies, das een methode om een stelsel op te lossen. kan ook door substitutie)
x = 8 + 10 y

dan invullen in hetgeen dak onderstreept heb

2 (8 + 10 y) - 4y = 5
16 + 20y - 4y = 5
16y = -11
y = - 11/16

dan deze y weer invullen in hetgeen dak onderstreept heb

2x - 4(-11/16) = 5
2x + 11/4 = 5
2x = 9/4
x= 9/2

kan goed zijn dak foutje heb gemaakt, maar dit is wel de werkwijze.
heb je de oplossing ?
snap je het?
ik heb net men eerste les complexe getallen gekregen gisteren, ik doe ook 5 uur wis per week

vwo3er hier, snap het niet.

sta wel een 8.55 op rapport

antwoord dan wel even als je wil ? : D

Ik snap je werkwijze. Combinatie dus, zo had ik het ook opgelost. Maar daar waar ik het in jouw bericht aangeduid heb zit een foutje volgens mij. Je telt dan de twee vergelijkingen (-4x-2y=-2 en 4x-8y=10) bij elkaar op, maar dan moet je eigenlijk uitkomen -10y = 8 (-> -4x + 4x = 0 dus die valt weg). Als je dan verderrekent kom je denk ik x=41/10 en y=-4/5 uit.

Nog veel succes met je wiskunde. Het lijkt ingewikkeld, maar eenmaal je het doorhebt is het best makkelijk :slightly_smiling_face:

oh god zo domme fout van me !
tuurlijk valt x weg :grin:
was eenbeetje te snel geweest.

oe, had je de oplossing dan al ?
waarom zet je het dan hier mee op ?

Ik had (dacht ik) de oplossing gevonden, maar mijn internet doet verschrikkelijk achterlijk deze week, dus nadat ik enkele keren geprobeerd had heb ik het maar opgegeven om die oefening eraf te halen :stuck_out_tongue: .
Daarbij was mijn oplossing slechts een probeersel (iets is altijd beter dan niets om af te geven), maar ik wist niet of die klopte. En uiteindelijk klopte hij ook niet, want ik had in mijn eigen berekening ook een fout gemaakt. Ik hoop dat het nu correct is. Dan haal ik misschien nog een 4 =’)