Hulp bij een opleiding kiezen..

Hey girls!

Ik zit momenteel in m’n laatste jaar van het HAVO en ik moet dus een keuze gaan maken welke opleiding ik wil gaan doen! Het probleem is dus dat ik het echt niet weet… Ik heb het pakket E&M met de vakken Management&Organisatie en Duits (niet mijn beste vak, helaas!). Het leek me best ‘leuk’ om een Forensisch Instituut opleiding te volgen maar aangezien ik een totaal ander pakket heb gekozen valt deze opleiding al (helaas) weg.

Door m’n moeder ben ik aangeraden om naar Nyenrode New Business School te gaan @ Amsterdam. Dit leek me wel een leuke opleiding (kleinschalig - particulier, praktisch en theoretisch, business gericht - past bij m’n pakket). Ik ben daarom dus ook naar een ‘Experience Day’ geweest om een kijkje te nemen. De school beviel me goed! Je eigen bedrijfje op zetten, zie ik wel zitten. De opleiding is volledig in het engels. Eerst vond ik dat echt een pluspunt, maar op de Experience Day zag ik wel dat de meeste echt vloeiend Engels spraken (High School Year gevolgd in het buitenland etc. De meeste waren ook ong. 2/3 jaar ouder), dus ik betwijfel of ik het op dat gebied ga redden. Ik ben totaal niet slecht in Engels, 1 van m’n betere vakken, maar vergeleken de (grotendeels) rest… :cold_sweat: Ook ga je heel veel op stage in het buitenland (China, Amerika, India, Zuid-Afrika) wat ik heel leuk vind! De mensen met een havo-diploma lopen echter wel achter op de mensen met een vwo-diploma. Ik moet dan ook beginnen in een ‘Foundation Year’, om in te stromen op het VWO. Het is in Amsterdam wat ong. 1 uur reizen is. Ik ben niet van plan om het eerste jaar al op kamers te gaan/op mezelf te wonen, aangezien ik nog best jong ben. De mensen die op het Nyenrode zitten die ik tot nu toe heb gesproken zijn wel erg enthousiast!

Naast Nyenrode zag ik ook Inter College Business School voorbij komen @ Amsterdam en TMO Fashion Business School @ Doorn. Precies hetzelfde idee als Nyenrode (+TMO is ook mode gericht)! Hiervan heb ik nog geen Open Dag bezocht. Bij het TMO is alleen een groot nadeel dat het in Doorn zit, waarvan de reistijd 2,5 uur is… Die valt hoogstwaarschijnlijk dan al af, ook al leek het me een leuke opleiding!

Naast een hbo-opleiding volgen, kan ik ook naar het Luzac. Aangezien ik nog niet precies weet wat ik wil doen. Luzac is een particulier middelbaar onderwijs, met een versneld proces van je diploma halen, 2 in 1 jaar dus. Ik zou dan 5&6 VWO in 1 jaar doen. Ik twijfel alleen of het het ‘waard’ is om mijn vwo-diploma te halen aangezien ik ook bijna identieke opleidingen (business gericht) kan volgen met m’n havo-diploma. Al zou ik een chirurg etc. willen worden was het een ander verhaal… Zo denk ik er in ieder geval over haha, als ik het fout heb, tips zijn heel erg welkom!! Het Luzac is trouwens maar 20 minuten met de scooter van mijn huis!

Een engelstalige opleiding lijkt me trouwens wel heel leuk. Ik vind het alleen een beetje spannend etc. haha, je opleiding helemaal in een ‘vreemde’ taal. Ik ben wel van plan om na mijn examens ong. 3/4 weken naar Engeland te gaan met een organisatie zoals EF om mijn Engelse taal te verbeteren!

Na dit oneindige verhaal (veel te langdradig, sorry guys!), komt het erop neer dat ik dus echt in een dilemma zit… Ik hoop dat jullie nog tips hebben, alles is welkom! Toevallig iemand die op 1 van deze scholen ook misschien zit/zat? Of al met een organisatie zoals EF is mee geweest?

Alvast heel erg bedankt!! XX

Voor mijn gevoel heb je je keuze eigenlijk al gemaakt (:

Het klinkt inderdaad alsof je eigenlijk naar Nyenrode wilt, maar de andere opties nog niet helemaal achterwege kunt laten.

Je kunt een munt opgooien, kop is de ene opleiding, munt de andere opleiding. Terwijl de munt in de lucht is hoop je op welke kant deze terecht komt → dat is meestal wat je zou willen doen!

Succes! x

Ik heb ook het idee dat je graag naar Nyenrode wil. Als je nu al wel goed bent in Engels dan komt dat vast wel helemaal goed, daar zou ik je niet teveel druk om maken. Je kan naar de andere open dagen gaan zodat je zeker weet dat je het niet wil gaan doen.

Wat de anderen al zeggen, Nyenrode klinkt erg positief met jouw woorden. Je moet jezelf niet vergelijken met de mensen die je daar hebt ontmoet. Die zitten daar neem ik aan al een tijdje op school en hebben zo hun engels ook al bij kunnen spijkeren. Ik denk dat dat met jou ook het geval zal zijn. Zodra je daar bent en alleen maar engels gaat spreken leer je het super snel. Helemaal omdat ze in jou vakgebied gaan spreken. Je bent eerste jaars en ze weten dat iedereen nog maar net van het middelbaar komt en dus nog niet alles in dat gebied meteen kent.

Even over het Engels, ik zit dan wel op een Nederlandstalige opleiding maar alle literatuur is in het Engels. Er zitten mensen zoals ik, die vloeiend Engels spreken, en mensen die dat minder beheersen. Meestal wordt het niveau van je eigen Engels hoger naarmate je meer Engels leest, spreekt en schrijft. Dus maak je geen zorgen, enige mate van basiskennis is vast vereist maar in de loop van het eerste jaar wordt je Engels echt wel beter.