Hulp bij betoog: Accijnzen op tabak

Ik moet na de vakantie een betoog houden over een actueel onderwerp. Ik heb als aanleiding de uitspraak van een krant genomen, namelijk: De gaten van de begroting worden gevuld door hogere accijnzen op tabak.

Als stelling heb ik gekozen: De accijnzen op tabak moeten verhoogd worden of iniedergeval gelijk blijven.

Ik heb al wel wat argumenten, maar ik mis een hoop. Eigenlijk is het ook een behoorlijk kutte stelling, ik kan er erg weinig mee. Maar ik mag hem jammer genoeg niet meer veranderen.

Ik moet trouwens een gecompliceerd betoog schrijven: 4 argumenten voor, 3 tegen en die 3 tegenargumenten moeten weerlegd worden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen? Of meer iemanden, zou nog fijner zijn.

[i]Trouwens, ik heb al dit:
argumenten voor:

• Tabak is een luxeproduct, mensen die dit willen gebruiken, moeten er een hoge prijs voor betalen.
  • De accijnzen op tabak leveren de overheid veel geld op
  • Roken is ongezond
  • Nietrokers moeten ziektekosten betalen voor rokers.

argumenten tegen + weerlegging:

• De overheid maakt misbruik van de verslavende werking. Weerlegging: Men weet van tevoren dat roken verslavend is.
  • De Nederlandse tabaksprijs ligt hoger dan het Europees gemiddelde, dit moet lager om de Europese eenwording te bevorderen. Weerlegging: Nederland heeft massaal tegen de Europese grondwet en dus tegen de Europese eenwording gestemd.
  • Coffeeshops sluiten, tabaksprijzen gaan omhoog: hoe moet de mens nu nog een pleziertje beleven? Weerlegging: …[/i]