Huizencrisis... Hulp/advies gezocht

Heeii meiden, ik weet echt even niet mer wat ik met de situatie moet en dus dacht ik om het hier neer te zetten en te vragen hoe jullie erover dachten en voor tips.

De situatie is momenteel dat ik in Juli dit jaar, verhuisd moet zijn. Aangezien ik dan 18 wordt en mijn zorgindicatie voor de instelling waar ik nu in zit vervalt op mn 18e. Ik zit nu in de instelling (zelfstandig wonen voor jongeren) omdat ik geen onderdak had vanaf vorig jaar Maart en dit de laatste optie zou zijn. Ik was dolblij dat ik hier terecht kon en mij werd verteld dat ik hier gerust ruim 2 jaar kon wonen. Helaas hoorde ik 2 weken terug dat dit dus niet mogelijk is en dat ik over een paar maanden al weg moet zijn.

Nu is het probleem dat mijn inkomsten van Juli zullen komen te vervallen omdat mijn contract afloopt en het niet meer verlengd kan worden (ah is max. 2 verlengingen) en heb ik geen inkomsten meer op mijn maandelijkse bijdrage van mijn ouders via Jeugdzorg. Die blijft verplicht tot mn 21e. Nu is dat maar 80 euro in de maand en kan ik daar natuurlijk niet van leven.

Ik zal dit jaar mijn diploma halen en dan een opleiding beginnen aan het ROC, daarom moet ik lesgeld betalen en studiegeld omdat ik 18 ben voordat ik mijn opleiding begin. Dit is al niet mogelijk omdat ik dan al geen inkomsten meer heb, maar ook zal ik vanaf dan een huur moeten betalen wat niet mogelijk is. Ik ben nog geen 18 als ik verhuisd moet zijn, dus kan ik niet van een particulier huren, aangezien dat vanaf 18 is, dus zal het weer een soort instelling achtig iets worden, waarvoor ik weer geen indicatie heb.

Daarnaast is het voor mij lastig om toeslagen en dergelijke te krijgen, aangezien ik geen contact meer heb (al 4 jaar niet) met mijn moeder. En met mijn vader amper, en dat ze financieël niet mee willen werken. Hiervoor zou ik wel een toeslag kunnen krijgen met handtekening van mijn decaan en van mijzelf maar daarvoor moet ik weer 18 zijn. En dat is te laat, aangezien ik dan al verhuisd moet zijn.

Al zou ik de toeslag of iets dergelijks op tijd krijgen, dan moet ik sowieso al een extra maand huur als borg moeten betalen bij de meesten en daar heb ik dan natuurlijk niet het geld voor. Ik ben al aan het solliciteren voor een nieuwe baan. Maar aangezien ik voltijd naar school zal gaan, en een huishouden run. Zal dat salaris dan ongeveer rond de 280 liggen. Dat is alweer niet voldoende.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Aangezien ik het nu echt even niet meer weet. Ik heb geen steun van ouders of familieleden, en alle vrienden die ik heb/had is echt geen optie. Als er iemand is die in een soortgelijke situatie zit, alsjeblieft laat het me weten. Want de tijd begint nu echt te dringen.

Echt een ongelooflijk nare situatie.
Heb je geen persoon in die instelling die je kan helpen met je zaken regelen?

Wat je voor nu kan doen is nu al een ander baantje zoeken. In de zomer kan je vakantiewerk doen bij een verzorghuis. Verder zoek niet naar een huis, maar kijk of je ergens op een kamer kan wonen. Er zijn veel mensen die een kamer te huur aanbieden. Dat is ook goedkoper.

Als je 18 bent en een studie gaat volgen kan je ook studiefinanciering krijgen. Je woont uit huis dus je komt in aanmerking voor uitwonend. Je moet alleen wel je ouders inkomen opgeven, maar als je DUO belt en uitlegt dat je geen contact hebt met beide ouders en ze je financieel ook niet steunen kan je voor het volle bedrag in aanmerking komen. Met dat geld en een bijbaantje zou je net kunnen rondkomen ook met huur.

Veel succes en sterkte!

Wat een moeilijke en vervelende situatie! Ik zou in ieder geval nu alvast op zoek gaan naar een ander baantje, dan heb je genoeg tijd om nog iets te vinden voordat je bijbaan bij de ah stopt.
En ik zou alvast proberen om informatie te krijgen over studiefinanciering en toeslagen. Dan is dat allemaal geregeld voordat je 18 wordt, dat geeft waarschijnlijk wel een stukje rust. Je bent vast niet de enige die in deze situatie zit, dus bij duo zullen ze vast wel kunnen helpen.
Een woonruimte is altijd duur. Heb je geen vriendinnen of familie waar je tijdelijk kunt wonen? Anders even uitzoeken wat voor mogelijkheden er zijn bij jou in de buurt wat betreft instellingen, de verhuur van kamers, etc.
Het komt altijd goed, probeer alle mogelijkheden op een rijtje te krijgen en win zo veel mogelijk informatie in!

Ja, ik heb idd ook al met DUO gebeld en die vertelden dat ze niets voor me konden doen totdat ik of een handtekening heb van één ouder en een plaatsvervangende handtekening van iemand van de instelling of school. Of twee handtekeningen van ouders. Dit vanwege het feit dat allebei mijn ouders de ouderlijke macht nog hebben. En dan kan ik niet twee vervangende handtekeningen krijgen. Dit is dus het probleem waar ik tegenaan loop.

Daarnaast kan ik in de zomervakantie niet werken aangezien ik dan moet gaan verhuizen en dus al op mn werk heb gezegd dat ik de hele zomervakantie niet beschikbaar ben aangezien we dat voor 5 maart aan moesten geven. Daarom loop ik ook mn laatste inkomsten mis. Studiefinanciering gaat pas in vanaf het kwartaal dat ik 18 ben geworden en dat zal dan oktober worden. Ik moet al huur gaan betalen vanaf Juli en dan ook nog een maand borg.

Het grootste probleem is gewoon financieel. De rest is niet zo’n probleem, ik wordt pas echt écht de deur uit gezet als ik iets heb gevonden. Als dat in Augustus nog niet het geval is. Word ik naar de daklozenopvang gestuurd, en dat is weer maximaal 2 maanden. Bovendien kan ik al mn spullen daar niet mee naartoe nemen, dus is dat weer een probleem.

Verhuizen kan ik niet alleen, en een auto of bus kan ik niet zelf besturen. Dus moet ik al een bedrijf inhuren, wat weer enorm veel gaat kosten. Het kostenplaatje is gewoon niet rond te krijgen.