Huisje huren onder de 23 jaar

Hoi meiden,
Ik heb een vraagje aan de meiden die op zichzelf wonen.
Mijn vriend (21) en ik (21) willen graag gaan samenwonen. Mijn vriend heeft een baan (40 uur) en verdient gewoon gemiddeld (rond de 1400 euro p.m.) en ik ben net afgestudeerd en werk nu lekker veel bij mn bijbaan (500 euro p.m.). Wij willen graag een huisje huren, maar er zijn geen huizen te vinden onder de norm van €389 voor huurtoeslag. Ik vroeg me af hoe de meiden die op zichzelf wonen dit doen, omdat de huizen nu vaak rond de 500/600 euro zijn zonder gwl en wij dit dan niet kunnen opbrengen met zn tweetjes.

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Hoezo kunnen jullie 500/600 niet opbrengen als hij een fulltime baan heeft? Wij hebben 900 zonder gws met mijn vriend met een fulltime baan en ik stufi met klein beetje lenen en bijbaan van rond de 800 per maand.

Verder zou ik niet naar huizen kijken, maar naar appartementen

Is die 1400 netto? Want dan snap ik niet hoe jullie dat dan niet op kunnen brengen. Jij verdiend 500 dus bij elkaar is het dan 1900. Daar kan je toch prima van huren?

Zelfs als het bruto is, is het 1000/1100 netto… Dat moet inderdaad toch goed lukken?

Jullie kunnen dan tochtel iets duurders huren?

Ik ben zelf ook op zoek, kan niet werken naast m;n studie helaas. Dus ik kan echtonmogelijk een huisje vinden.

Sowieso inderdaad voor een appartement kijken. Kijk je voor sociale huurwoningen of vrije sector woningen? Vrije sector woningen ga je waarschijnlijk niets vinden onder de 500 euro (ligt ook beetje aan welke regio je zoekt). Bij sociale huur zou je toch wel iets moeten kunnen vinden onder de grens van 389 (maar dan moet je natuurlijk weer lang ingeschreven staan)

Mijn vriend en ik zijn ook nog geen 23 jaar en wonen nu 4 maandjes samen in een redelijk ruim appartement, wij betalen 490 euro per maand inclusief een bedrag aan servicekosten en 100 euro voorschot voor de stookkosten. De woningbouwvereniging heeft het op de een of andere manier zo kunnen regelen dat de kale huurprijs onder het bedrag van €389 euro bleef, waardoor wij 160 euro per maand aan huurtoeslag krijgen…
Voor ons is het dus helemaal prima te betalen!
Ik weet niet of het gebruikelijk is dat woningbouwverenigingen daarmee iets kunnen regelen, maar misschien dat je dit nog kunt vragen?

Ik zie het ding ook niet eigenlijk. Hetgeen wat jij verdient is namelijk dan al de huur en wat hij verdient blijft over om eventuele vaste lasten (als deze niet al in die 500 zou zitten) te betalen en om van te leven.
Maargoed, ik leef aardig minimalistisch.

Met 1900 euro per maand kun je normaal wel iets van 500 à 600 euro huren hoor! Maar ik denk niet dat je naar huizen moet gaan kijken voor die prijs, eerder appartementen.