Huisgenoten

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje, en hoop op tips.

Ik woon sinds een korte tijd op mezelf. Nu is het zo dat ik PDD-NOS ( vorm van autisme) heb en alles voor mij al extra veel moeite kost en voor vermijd liever drukte, ik blij ben als ik lekker op mezelf kan zijn in het weekend, gewoon even niemand om me heen.

Mijn huisgenoten daarin tegen willen graag elk weekend iets doen, zoals samen eten, samen winkelen en nu willen ze samen een hele avond dvd’s gaan kijken met wijn. Ik heb daar alleen geen behoefte aan, ik ben soms liever op mezelf, en ik heb niet het idee dat ze mij echt begrijpen daarin, heb het al enkele keren uitgelegd.

Het is niet dat ik NOOIT wat met ze doe, maar ik heb mijn andere vriendinnen die me beter begrijpen, waar ik liever tijd mee doorbreng. Heeft iemand tips? Ik vind het heel lastig om te zeggen dat ik er volgende week niet bij wil zijn met dvds kijken omdat het te druk is.

Je moet het ze wel zeggen, anders zullen ze je nooit zo leren kennen en begrijpen als je andere vriendinnen. Als ik het goed begrijp woon je nog niet zo lang met hun samen, dus je moet gewoon duidelijk zijn in wat je hebt en wat je wel en niet wilt. Ze zullen je heus wel begrijpen. :slightly_smiling_face:

Ja, heb het ook al wel een keer uitgelegd, maar ik denk dat het voor iemand heel moeilijk te begrijpen is. Hoe het precies in mijn hoofd gaat als het te druk is.

Je kan het op zn minst nog een keer uitleggen, en vragen of ze er begrip voor hebben. Als je gewoon af en toe wel mee doet en soms niet zullen ze heus niet je gaan negeren ofzo hoor. :wink:

Heb je ze weleens uitgelegd wat PDD-NOS is?

Ik heb het niet, maar ik ben ook iemand die soms even helemaal alleen moet zijn.
Ik woon tijdelijk bij mn nichtje en die heeft geen aparte kamers, dus ik kan me niet even terugtrekken als ik daar behoefte aan heb.

Ik heb het wel eens proberen uit te leggen, maar omdat ze er ( bjina) niet van gehoord hebben, vinden ze denk ik het lastig om te begrijpen. Bijvoorbeeld een voorbeeld:

Ze vroegen een keer om mee te gaan BBQ-en, en ik had heel de week al iets, dus ik wou het liever even niet. Toen liep ik een keer naar beneden om even wat te pakken… en toen zaten ze met zijn alle te BBQ-en zonder dat ze het gevraagd hadden. Omdat ik de 1e keer ook niet wou…<_<

Maar dan ga je ze toch uitleggen dat je soms even geen zin hebt om wat te doen, maar dat je het wel altijd hee lgezellig vind. Maar dat je omdat je PDD-NOS hebt er af en toe geen trek in hebt. Je kan niks anders doen als het uitleggen en hopen dat ze het begrijpen.

Zodra ik hoor dat er iemand thuis is, dan klopt ik wel even aan. Wel moeilijk, maar anders ga ik ook iets doen tegen mijn zin in.

zoals al word gezegd gewoon zeggen dat je het heel aardig vind dat ze je vragen maar door je PDD-NOS soms even alleen moet zijn, maar ze je altijd kunnen vragen iets te doen! zodat ze dus niet zoals bij het bbqen je de volgende keer niet vragen

Ik weet uit ervaring dat het heel lastig is als anderen je niet (lijkten te) begrijpen. Maar het enige wat je kunt doen is het te herhalen en hopen dat ze een beetje rekening met je kunnen houden. Ik heb een lichamelijke beperking en moet hierdoor soms dingen laten. Mensen snappen dat gewoon niet altijd. Dat is heel moeilijk, en dat zal altijd zo blijven. Want door hen kom je het nog vaker tegen dat je dingen niet altijd kan, maar dat hebben ze vaak zelf niet door!

Ja dan denken mensen van ‘die wil toch niet mee, dus waarom zouden we het vragen?’.
Dat is niet iets persoonlijks tegenover jou hoor.

Kun je ze niet eens een foldertje over PDD-NOS meegeven?

mensen denken veel te veel voor een ander…

misschien is een foldertje idd een idee. maar kan me voorstellen dat je denkt van: ja ze kunnen het ook opzoeken als het ze maar iets zou interesseren.

misschien zou je een keer met ze moeten praten ofzo

Ik zou trouwens misschien PDD-NOS hebben.
Ik werd getest, alleen er kwam niks uit. (ik was vooral stil, en op mezelf omdat mijn ouders net gescheiden waren blabla long story)
Alleen als mijn gedrag zo bleef, moet ik weer getest worden, :’]

Je zegt eerst dat ze je steeds wat aanbieden, en dat je daar meestal geen zin in hebt. En hier geef je een voorbeeld dat ze dan maar een keer besloten om je niet te vragen, is het ook weer niet goed.

Ik denk dat ze het gewoon vragen voor het geval je toevallig wel een keer zin hebt, en zo weet jij ook wanneer er wat gepland staat zodat je niet voor verrassingen komt te staan :slightly_smiling_face: