huisgenoten op kamers gaan

Hee meiden,

Hier was ik even benieuwd naar.
Als je op kamers gaat, bijvoorbeeld in een flat met meerdere kamertjes, maar wel met gedeelde badkamer en keuken, hoe werkt dat dan met huisgenoten. Stel jij wil in die kamer wonen, dan moet je dus maar zien of de anderen die daar komen wonen leuk en aardig zijn, of hoe werkt dit.
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik weet er nog niet zoveel van af.

x

Ik denk dat het in Nederland soms anders gaat, maar hier in België zeg je gewoon tegen de verhuurder ‘Ik wil die kamer’ en that’s it. De huisgenoten leer je later kennen. Tenzij je zoals mij kuthuisgenoten had. :’)

Tja, ik woon nu in een soort studenten huis situatie. En ja, je hebt huisgenoten. Ik heb er 7, en ik mag er 3. De andere 4 niet echt. Maar ja, je woont nou eenmaal met ze in 1 huis, en je zult met ze door 1 deur moeten. Letterlijk en figuurlijk. Gelukkig hoef je in principe helemaal geen contact met ze op te nemen, alleen maar aardig doen wanneer je ze wel ziet.

In Nederland is het idd anders.
Je hebt kijkavonden die voor een huis georganiseerd worden en dan besluiten ze of je mag komen kijken of niet.
Op die avond krijg je een tour door het huis en leer je de huisgenoten kennen.
Zij kiezen dan de leukste kijker uit (als er een leuke bij zit) en deze wordt de nieuwe huisgenoot!
En je leert mensen pas echt kennen als je er woont, maar merkt zelf wel of er een klik is of niet.
Verder is het gewoon net als bij jou thuis dat je gaat douchen als je wilt en qua eten verschilt het, maar eten ze vaak samen. Niet elke avond met iedereen, dat verschilt.

Zijn er ook mensen hier die gewoon een kamer hebben in hun eentje, met keukentje en badkamer,etc. En hoe betalen jullie dat, want dat is toch best duur?

Nee. Das saai, je moet elke avond koken en het verschilt per stad.
In tilburg ben je voor een kamer gemiddeld €290 kwijt, voor een studio €450-500 oid

Het ligt er een beetje aan of dat iets voor je is. Zit je graag helemaal alleen, wil je af en toe een praatje maken met een huisgenoot of ben je meer het type dat in een heel hecht huis wil wonen? Daar moet je goed overna denken.
In grote steden zijn studio’s krijsend duur, te denken aan Utrecht en Amsterdam. Je bent vaak ruim €600 kwijt wanneer je iets op een fatsoenlijke locatie wil. Daarom is het verstandig je in te schrijven bij een studentenhuisvesting organisatie. Zij hebben vaak ruime kamers of studio’s voor redelijke prijzen, tussen de €200 en €500. Nadeel is wel dat deze woonruimtes vergeven worden op basis van wachttijd, die je opbouwt na je inschrijving. Het kan wel een jaar duren voor je ergens voor in aanmerking komt.
Dan is er nog antikraak, goedkoop maar wel onzeker want het is onduidelijk hoe lang je ergens kan blijven.

Google eens op kamers gaan, dan vind je ongetwijfeld sites met info.

Woonruimtes worden door de meeste jongeren betaald met hun stufi, bijbaan, eventuele hulp van ouders en een lening. Sommigen werken fulltime en kunnen het hiervan betalen.

Ja, ik heb een eigen keuken en mijn douche deel ik officieel met een meisje maar die zie ik echt nooit, volgens mij woont ze hier al eeuwen niet meer. Ik vond hospiteren (die kijkavonden) zo intens naar dat ik naar een makelaar ben gestapt en binnen een dag had ik een kamer. Vind vooral mijn keuken ideaal, niemand die in de weg loopt als ik wil koken en niemand die zijn smerige afwas laat staan. Daar wil ik best een flink bedrag voor neerleggen (ik woon in Leiden en ook nog eens binnen de singels, dus dat is een dure buurt).
Ik betaal het van mijn stufi en zorg en tot een paar maanden geleden werkte ik om de rest te bekostigen, maar omdat ik nu onbetaald stage loop heb ik geen tijd om er nog naast te werken. Krijg nu tijdelijk een maandelijkse bijdrage van mijn ouders, en ik heb een spaarrekening waar ik redelijk veel op zet wat ik in ‘magere tijden’ kan gebruiken.

Er is trouwens een topic voor op kamers gaan in Lifestyle, het is een sticky topic (die roze helemaal bovenaan)
Daar kun je ook veel vinden.