Huisgenoot en haar vriend

Ik woon meer dan twee jaar in een appartement samen met een vriendin. Haar ouders hebben het appartement gekocht en ik huur een ‘kamer’.
Klinkt misschien raar, maar sinds we in een huis wonen zijn we meer uit elkaar gegroeid, en minder goede vrienden dan daarvoor.
Nu heeft zij sinds een jaar een vriend en ze wil na de zomer dat hij bij ons in komt, aangezien hij dan uit zijn huis moet. Ze vroeg of ik dat oke vond, maar het komt er op neer dat ik daar niet veel van kan zeggen aangezien het haar huis is en ze ook kan vragen of ik er dan uit ga.

Nu zit ik me af te vragen of ik er samen met hen nog (ten minste) een jaar wil wonen of nog voor dit laatste jaar een andere kamer ga zoeken. Heeft iemand hier (goede/slechte) ervaringen mee?

Je leert mensen pas echt kennen als je er een dak mee moet delen. Je geeft zelf aan dat het intussen niet meer zo goed gaat tussen jullie. Ik weet niet exact wat dit precies inhoud, maar bedenk voor jezelf of dit binnenhuis valt op te lossen.
Misschien is het inderdaad beter als er terug wat afstand tussen jullie komt, als die problemen voortkomen van het feit dat jullie te dicht op elkaars huid zitten. Het vriendje kan dingen eventueel compliceren, doordat je ook rekening moet gaan houden met zijn routine.
Anderzijds kan het inwonen van het vriendje juist zorgen voor de nodige opluchting, afhankelijk van de effectieve problemen. Meestal hebben koppeltjes de neiging zich wat meer af te schermen, wat jullie de nodige ruimte kan geven.
Helaas heb ik geen ervaring met de situatie. Denk gewoon aan de voor- en nadelen van je eventuele vertrek. Als je al begint te denken om te verhuizen dan is dat al een indicatie dat je klaar bent voor die stap.

Het kan opzich best werken, om samen met een vriendin en haar vriend samen te wonen. Maar als het al niet goed gaat tussen jullie, denk ik het eigenlijk niet. Zij zullen altijd samen een front tegen jou vormen. Ik zou om je heen gaan kijken voor een andere kamer. Vind je niks, dan zal het vast wel een jaar vol te houden zijn. Maar ik denk dat het wel beter is als je iets anders zoekt.

Maar jij hoeft er dan toch niet perse uit?

Er zijn vast uitzonderingen maar ik zie dit soort dingen altijd fout gaan.

Ze hoeft er ook niet verplicht uit. Alleen zijn er nu al problemen tussen de TS en haar vriendin. Als haar vriend er ook nog bij komt, wordt dit misschien alleen maar erger. Het zou dan voor de TS verstandig zijn dit te voorkomen. Doordat het huis van die ouders van haar vriendin is, is het moeilijk om nee tegen die vriend te zeggen, wat ik begrijpelijk vind. Als er problemen in dit drietal komen, is de kans groot dat die vriendin partij voor haar vriend kiest.

Het zijn niet echt problemen wat ik met haar heb, maar meer dat ik gewoon niet zo veel meer met haar heb. Ik ben vaak weg, heb een druk sociaal leven (waar ik haar niet mee lastig val ofzo) en zij is erg ‘burgerlijk’ geworden. Ook heeft ze onze gezamelijke vrienden ook al ‘gedumpt’ en denk ik dat als ik niet meer bij haar had gewoont dat ik dan ook geen vrienden meer met haar was geweest. Behalve in een huis wonen, doen we niet veel samen.

Ah, in dat geval zou ik het gewoon proberen. Jij bent toch vaak weg. Zolang er niet echt dikke ruzies zijn en jullie min of meer langs elkaar heen leven, zal het vast wel lukken. Je kunt altijd nog op zoek naar iets anders.

persoonlijk zou ik iets anders gaan zoeken om hun niet in de weg te zitten. dingen veranderen en ik kan me goed voorstellen dat die twee willen samenwonen. zeker omdat jullie al een soort van uit elkaar gegroeid zijn moet je je afvragen of je dit nog wel wil.

heb je er al eens goed met haar over gepraat? wat vind zij er van? misschien wil zij wel helemaal niet dat je weg gaat.

Ik zou dat persoonlijk niet kunnen. Ik zou ook eerder in een appartement willen wonen waarin ik even veel te zeggen heb als mijn huisgenote. Je kan niet met alles akkoord blijven gaan, omdat het haar appartement is…

Ik zou inderdaad een ander plekje zoeken, als dat mogelijk is. Ik weet niet waar je studeert, maar misschien kun je op korte termijn een andere kamer vinden.
Je hebt nu al niet veel met haar en dat zal echt niet beter worden als haar vriend er ook nog komt te wonen.