Huisdier op studentenkamer?

Hoi iedereen

Ik woon nu een tijdje op mijn studentenkamer(s) en ik woon alleen samen met een vrouw van eind 60. Zij is ook bijna nooit thuis en als ze thuis is, hoor ik haar niet. Ik voel mij dus best wel eenzaam als ik s’avonds of s’middags thuis ben en dus ben ik aan het denken over een huisdier.
Geen hond of kat maar een klein beestje zoals een hamster of 2 cavia’s.
Ik woon best ruim, ik heb een kamer met een keuken/keukentafel van ongeveer 11m2 en een kamer waar mijn bed/bank/tv staan van ongeveer 14m2.
Dus wat een hamster betreft, als hij herrie gaat maken, kan ik hem in de keuken zetten.
Nu trek ik zelf toch meer naar cavia’s, zijn vaak wat knuffeliger dan hamsters.
Ik heb mij al ingelezen maar ik ben op zoek naar advies of ervaringen over een hamster of 2 cavia’s op een kamer.
Ik heb zelf geen ervaring met knaagdieren, enkel met honden en katten, vandaar dat ik het vraag.
Denk aan;
Hoeveel gaat het me kosten?
Moet ik ermee naar de dierenarts?
Hoe zit het als ik een weekend naar huis ga? (kan ik ze handig meenemen of kunnen ze een weekend alleen zijn?)

alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik heb een dwerghamster op mn studentenkamer en dat is echt ideaal. Je kan een hamster makkelijk in het weekend alleen laten. Ik ververs zn water voordat ik weg ga en gooi zn bakje vol en klaar. (Je kan een hamster ong 5 dagen alleen laten. Niet te vaak natuurlijk) De hamster kostte 10 euro en de kooi 40 euro. Daarnaast heb ik bodembedekking die niet stoft en alle geurtjes absorbeert, dus het gaat niet stinken (zal t zo even opzoeken!). En dan heb in het kooitje een radje, een houten schommeltje, van die buizen rondom de kooi en een huisje. Ik geef m ook altijd reepjes keukenpapier zodat ie lekker zn eigen nestje kan maken. Hij heeft ook zo’n knaagstick die je aan de tralies vastmaakt en af en toe krijgt hij verse groenten. (Hij is een little bit verwend.) Ik heb al zn zooi in een kratje gedaan en onder mn bed geschoven btw.

Ik zou persoonlijk niet zo snel met mn hamster naar de dierenarts gaan, maar dat is vooral om t geld. Dierenartsen zijn bizar duur. Laatst gaf ik mn hamster een halve cherrytomaat. Die at hij in 1x op en toen had hij diarree. Maaar hij was daarnaast heel druk en gewoon zichzelf, dus ik maakte me niet zo’n zorgen. En inderdaad, het was zo weer over.

Onderstaande mening gaat vooral over cavia’s :")

Qua kosten: voeding is voor knaagdieren meestal niet super duur, maar het is handig om altijd een soort buffer te hebben voor als je plots met je beestje naar de dierenarts moet. Een consult kost vaak al meer dan 30 euro en dat staat dan nog los van de eventuele behandeling.
Dus je zult er mee naar de dierenarts moeten als je dier wat mankeert (of als je een mannetje en vrouwtje hebt en geen kleintjes wilt… ;p)
Ik raad het niet aan om je dieren alleen te laten in het weekend. Er kan altijd iets gebeuren waar jij dan pas na 2 dagen achter komt…
Dat kan ook iets simpels zijn. Als de waterfles bijvoorbeeld van de kooi valt op de dag dat jij vertrekt, zitten je dieren 2 dagen zonder water.
Verder heb je inderdaad genoeg ruimte en vind ik dat je er erg realistisch naar kijkt dus dat moet helemaal goedkomen! :slightly_smiling_face:

Cavia’s zijn meer werk volgens mij maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou in de dierenwinkel kijken maar een drukke hamster want dat is een stuk gezelliger dan eentje die alleen maar slaapt. Die van mij begroet me ook als ik thuis kom. Vet cute. Hamsters moet je goed tam maken zodat je er lekker mee kan knuffelen. Die van mij is niet tam, wel dat hij in zn reisbakje kruipt als ik die voor m houd of eten uit mn hand pakt, maar hij is niet te aaien. Dat komt omdat hij is teruggebracht omdat hij beet en ik kocht m toen hij 5 maanden oud was. Het is gewoon te laat. Hij is gelukkig wel gehecht aan me en graag wakker als ik thuis ben, dus ik vind het niet heel erg.

Voldie wat jij zegt klopt inderdaad voor cavia’s ja. Een hamster is een steppediertje dus als iets met het waterflesje gebeurt heeft je hamster daar voor 2 dagen geen last van.

Oh, en deze (zeer lelijke) website is ook praktisch voor info over cavia’s: De Grote Cavia-website - Kosten

Ik heb zelf tamme ratjes gehad, dat zijn echt heel leuke en slimme beestjes.

Muisjes kunnen ook leuk zijn trouwens! Alleen volgens mij wel sterk ruiken.

Dit is war ik gebruik voor mn hamster kooi:
http://www.ranzijn.nl/nl-nl/catalog/knaagdieren/bodembedekking/overige-bodembedekkers/tijssen-barn-i-cotton-clean-40-l-290884.aspx
Echt ideaal, want anders kon ik geen hamster omdat ik van stoffend zaagsel last krijg van mn astma. En t stinkt echt nooit.

Ik heb altijd hamsters gehad op kamers, ook wel meer dan 1. Ik vond het altijd heel gezellig.

Als een dier ziek is, ga je ermee naar een dierenarts. Er is niet altijd behandeling mogelijk maar je kunt een dier wat pijn lijdt of zich miserabel voelt en wat niet opknapt niet aan zijn lot overlaten. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Het hoogste bedrag wat ik ooit heb uitgegeven in meer dan 10 jaar (na…35 hamsters?), is 90 euro. Dus dat valt echt wel mee.

Qua kosten: de aanschaf is de grootste kostenpost. Een dwerghamster huisvest je het best in minimaal 60 x 40 cm, een Syrische hamster in 80 x 50. Voor de meeste hamsters is een traliekooi met hoge onderbak heel geschikt. Voor een dwerghamstertje is dit een goede start: http://derussischedwerghamster.nl/

Een Syrtje heeft ongeveer dezelfde dingen nodig maar wel in groter formaat. Een loopwieltje voor een dwergje is met 18 cm meestal groot genoeg, voor een Syrtje mag je echt wel 27 hebben. Hier zijn niet alle kooien op berekend, dus in het laatste geval moet je echt wel rekening houden met een kooi van minimaal 35 cm hoog. Bijvoorbeeld een Ferplast Mary of een Alaska (zie Zooplus.nl).

Daarna heb je vooral bodembedekking, chinchillazand en voer nodig. Een knaagsteen, liksteen of hamsterwatten zijn niet nodig en eerder gevaarlijk. Als je knaagmateriaal wil aanbieden kun je dat in de vorm van wilgentakjes doen of andere houten spulletjes. Hooi is ook een mooie aanvulling. En als het diertje ziek wordt heb je dierenartskosten inderdaad maar ook dat valt echt wel mee. Een hamster is een prooidier en zal niet snel tonen dat hij ziek is. Een dier wat niet meer eet en drinkt is echt al behoorlijk ziek/niet lekker. Dat moet je dus voor zijn.

Wat betreft aanschaf zou ik je aanraden niet naar een dierenwinkel te gaan. De meeste dieren komen nog altijd van grote fokkers die niet geven om dierenwelzijn. Voor ieder zielepietje dat je redt komt er weer een nieuwe in de plaats en je steunt op die manier de zogeheten broodfok. Er zijn verspreid over Nederland en België best wat opvangcentra en fokkers waar je geschikt aan een hamstertje kunt komen. En ook na 5 maand kun je nog prima een hamstertje tam maken. Mijn laatste opvangertje was bijna 2 en was er nog nooit echt uitgehaald. Stond na een paar dagen al voor de tralies te kijken of hij eruit mocht. Dus dat zegt echt niets.

^
Klopt dat het na 5 maanden nog wel mogelijk is, maaaar dat hamstertje van mij was hiervoor van een meisje van 9 die het bijten gestimuleerd heeft. Zie dat er maar eens uit te krijgen. We gaan wel vooruit hoor, in kleine stapjes. Eerst was je hand in de kooi steken ook gewoon onmogelijk omdat hij aanviel en tegenwoordig pakt hij van alles uit mn hand. Alleen aaien en oppakken is ehh nog niet zonder gevaar :’).

En trouwens wow. 35 hamsters haha. Ik zit nu op 10 ofzo? Na mn hele leven bijna altijd een hamster gehad te hebben.

Nestjes niet meegerekend hoor. Ik vond het juist leuk om er 5/6 tegelijk te hebben. Kun je een leuke ronde doen, je ziet dan echt de verschillende karaktertjes, een stronkje witlof is zo op etc. Vond ik makkelijker dan één hamster. Maar uiteindelijk is dat laatste wel minder werk haha.

Geen idee of dit al is aangehaald: maar GEEN knaagsteen geven. Dit is extreem slecht voor de nieren.

Hamster: voor een dwerghamster een kooi van min. 50x30, voor een syrtje min. 80x50. Rad voor een dwerghamster min. 18cm groot, voor een syrtje 30cm groot. Kosten op vlak van aankoop zal je alles inclusief max. 100 euro kosten. Naar de dierenarts moet je enkel gaan als je diertje ziek is, maar nooit ter controle ofzo. In de meeste gevallen zul je zelfs nooit naar de dierenarts moeten, dan moet je al pech hebben. Een hamster kan in het weekend alleen blijven. Op het vlak van voer: goede brokken, elke dag een beetje fruit of groenten en dierlijke eiwitten (meelwormen, of een hondenbrokje bijvoorbeeld). Je moet ze alleen houden tenzij je voor robo’s of bellies gaat, maar die vind je bijna niet en dan kan het nog steeds mis gaan. Nooit hamsterwatten gebruiken trouwens.

Cavia’s zul je mee naar huis moeten nemen. Die kunnen geen heel weekend alleen blijven. Ze moeten vit. C uit hun voeding halen, dus zorg zeker dat je dat bijvoert. Kooi min. 100x50cm + nog een ren erbij. En natuurlijk 2 uur per dag laten loslopen.

Goede groep op facebook: hamsters en andere knaagdieren België en Nederland

Verder raad ik je sowieso aan om je dieren bij een fokker of opvang te halen, of je nu voor een hamster of cavia’s kiest.

Wow veel reacties haha ik ga niet alles citeren want dat heeft geen zin.
Jullie raden dus een hamster aan?
Mijn vriendin zei dat die juist heel erg stinken, erger dan haar konijn…
Ik vind het wel leuk om een diertje te hebben die graag op mijn schoot gaat liggen en ik heb gelezen dat hamsters liever in hun kooi zitten?
Als ik een hamster zou nemen dan trekt een syrische hamster mij meer aan omdat die wat groter zijn. Ratten en muizen, daar heb ik helemaal niks mee.

Als ik cavia’s zou nemen, kan ik dan beter 2 beertjes nemen of 1 beertje en 1 zeugje?
En als ik ze mee moet nemen naar huis (trein/bus) hoe gaat dat in zijn werk? Aangezien ik die niet alleen kan laten 2 dagen…

Overigens ben ik erg realistisch qua kosten, dus ik weet dat het in de aanschaf duur is, en dat het daarna mee zal vallen. Ik ben ook bereid te investeren in gezelschap haha!

Hoe zou ik die mee moeten nemen (als ik cavia’s zou willen)? In een reishokje? Sorry ik heb er niet heel veel verstand van namelijk. Ik moet ongeveer 20 minuten met de bus en dan 40 minuten in de trein…
Moet ik dan bij mijn ouderlijk huis ook een kooi hebben?

Haha aww wel vet cute maar extreem veel werk!

Waarvoor heb jij dan met je hamstertjes naar de dierenarts gemoeten? Ik ben 1x geweest omdat er 1tje in een winterslaap was beland en we m niet meer warm kregen. De rest is oud geworden en van ouderdom gestorven en nooit ziek geweest. Behalve 2: 1 was ontsnapt en van de trap gevallen en op slag dood en 1tje was 3 weken oud en had zichzelf klem gezet achter het ratje en zn rug gebroken en ook meteen dood. Ik was bij beide erg jong btw. Geen idee hoe die 2e dat gedaan heeft.

Overigens ben ik het met je eens qua opvang. Zo veel diertjes die geen baasje hebben, je kan het beter daar vandaan halen dan een random dierenwinkel. Bij mij waren er op dat moment geen hamsters in opvangcentra in de buurt maar ik heb dus gelukkig alsnog een opvang hamstertje gevonden

Hamsters blijven inderdaad niet zitten. Cavia’s en konijnen vinden dat trouwens ook niet erg leuk, met uitzonderingen hier en daar natuurlijk. Dan zal je eerder naar andere dieren moeten kijken vrees ik.

Een hamster stinkt absoluut niet, tenzij hij diabetes heeft of als zijn hokje niet vaak gekuisd wordt. Of in ieder geval zeker niet harder dan een konijn of cavia.

Ik zou dan een vervoersbakje kopen. :slightly_smiling_face: Dat is met een handvat, dus makkelijk mee te nemen! Best kan je dan inderdaad bij je ouders ook een hok voorzien. Of, wat iets goedkoper is: gewoon een ren zetten voor die paar dagen. Daar een poepbakje in en wat fleecedekens bijvoorbeeld. Dat kan je ook makkelijk terug opruimen.

Dus dan gewoon wat dekens op de grond met een ren erbovenop en dan het bakje wat in de normale kooi staat meenemen en dat daarin zetten?

Het idee van twee cavia’s in een studentenkamer vind ik niet zo geweldig klinken. Cavia’s en konijnen worden vaak in van die kleine hokjes gestopt, maar ik vind persoonlijk dat ze toch wat meer ruimte moeten hebben om te lopen. Iets van 1 bij 1 meter met veel ‘speelruimte’ had ik zelf voor konijnen. Ik weet niet of cavia’s het zelfde zijn, maar zo wel dan zou ik die niet in een studentenhuis proppen. Hamster kan denk ik wel goed, zoek op internet naar juiste hamsterhokken. Niet alles wat ze in de dierenwinkel verkopen is ook werkelijk goed voor de hamster, dus lees je een beetje in zodat je het beestje een goed leven kunt geven.

Ik adviseer je wel met je huisbaas hierover te overleggen. Veel huisbazen houden niet van huisdieren omdat wanneer eigenaren er niet goed voor zorgen dit voor stank en troep gaat zorgen, dan maakt het niet uit of je een kat of hamster hebt.

Dit lijkt me logisch ja haha. Ik ben ook nog maar aan het inventariseren en neem zeker geen overhaaste beslissingen als het om dieren gaat.
Ik neig nu inderdaad wel meer naar een hamster.