Huisdier op studentenkamer?

Hoi iedereen

Ik woon nu een tijdje op mijn studentenkamer(s) en ik woon alleen samen met een vrouw van eind 60. Zij is ook bijna nooit thuis en als ze thuis is, hoor ik haar niet. Ik voel mij dus best wel eenzaam als ik s’avonds of s’middags thuis ben en dus ben ik aan het denken over een huisdier.
Geen hond of kat maar een klein beestje zoals een hamster of 2 cavia’s.
Ik woon best ruim, ik heb een kamer met een keuken/keukentafel van ongeveer 11m2 en een kamer waar mijn bed/bank/tv staan van ongeveer 14m2.
Dus wat een hamster betreft, als hij herrie gaat maken, kan ik hem in de keuken zetten.
Nu trek ik zelf toch meer naar cavia’s, zijn vaak wat knuffeliger dan hamsters.
Ik heb mij al ingelezen maar ik ben op zoek naar advies of ervaringen over een hamster of 2 cavia’s op een kamer.
Ik heb zelf geen ervaring met knaagdieren, enkel met honden en katten, vandaar dat ik het vraag.
Denk aan;
Hoeveel gaat het me kosten?
Moet ik ermee naar de dierenarts?
Hoe zit het als ik een weekend naar huis ga? (kan ik ze handig meenemen of kunnen ze een weekend alleen zijn?)

alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik heb een dwerghamster op mn studentenkamer en dat is echt ideaal. Je kan een hamster makkelijk in het weekend alleen laten. Ik ververs zn water voordat ik weg ga en gooi zn bakje vol en klaar. (Je kan een hamster ong 5 dagen alleen laten. Niet te vaak natuurlijk) De hamster kostte 10 euro en de kooi 40 euro. Daarnaast heb ik bodembedekking die niet stoft en alle geurtjes absorbeert, dus het gaat niet stinken (zal t zo even opzoeken!). En dan heb in het kooitje een radje, een houten schommeltje, van die buizen rondom de kooi en een huisje. Ik geef m ook altijd reepjes keukenpapier zodat ie lekker zn eigen nestje kan maken. Hij heeft ook zo’n knaagstick die je aan de tralies vastmaakt en af en toe krijgt hij verse groenten. (Hij is een little bit verwend.) Ik heb al zn zooi in een kratje gedaan en onder mn bed geschoven btw.