Huis uit en tattoo

Hoi, ik hoop dat het hier goed staat
Ik heb 2 vraagjes, ik kon op internet niet helemaal de goede informatie vinden, maar hoe oud moet je minimaal zijn voor een tattoo en om het huis uit te mogen?

Volgensmij mag je van je 17 al uit huis, en een tattoo vanaf 16, dat is dan zonder ouder volgensmij…
(:

Volgens mij is een tatto vanaf je 18e, en daaronder met toestemming van je ouders.

Oke, dankjulliewel!

Leeftijdsgrens voor tatoeage

Het is verboden om een tatoeage aan te brengen bij kinderen onder de 12 jaar.

Bij jongeren van 12 tot 16 jaar mag alleen een tatoeage aangebracht worden met toestemming van de ouders. Er mag geen tatoeage worden aangebracht op het hoofd, de hals, de polsen of handen. De ouders moeten aanwezig zijn bij het laten zetten van de tatoeage.

Jongeren van 16 jaar en ouder mogen zelf bepalen of ze een tatoeage laten zetten.

Woningzoekende

Vanaf de leeftijd van 18 jaar kun je je inschrijven bij woningcorporaties als woningzoekende. Tot die leeftijd kan het alleen maar onder speciale omstandigheden bij instanties als Bureau Jeugdzorg e.d.

^Waar heb je dat eerste vandaan? (woningzoekende klopt wel)
Naar ervaring moet je hier in de stad bij alle tattooshops 18 jaar zijn om je tattoo te laten zetten zonder toestemming. Met toestemming is overal vanaf 16 jaar, onder toezicht van een opvoeder. Onder de 16 kan je hier niet een tattoo laten zetten.

volgens mij is het wettelijk 16, en sommige shops zullen ook wel van die leeftijd zetten maar de meeste weigeren dan gewoon en zetten vanaf 18. denk ik.

Meeste shops mag het vanaf 18.

Ik heb ook begrepen dat het altijd 16 + toestemming was & 18 zonder toestemming.

Volgens mij is er idd geen minimale leeftijd om het huis uit te gaan. Maar ik zou zeggen 16? Het is niet zozeer leeftijd wat je tegen zou houden, maar geld. Hoe kom je nou aan geld op je 16e? Als je gaat studeren en het huis uit moet krijg je uitwonende beurs, dat maakt een groot verschil want van dat geld kan je een kamer huren als je ook aanvullend werkt.

Ik vind het zelf niet verstandig om te vroeg het huis uit te gaan. Er zijn situaties waarin het niet anders kan. Maar het kost veel geld en eig moet je het proberen uit te stellen als je een prima thuis hebt. Tegen je 20ste vind ik het wel netjes om minder afhankelijk van je ouders te worden. Maar op je 16/17e? Dat vind ik wel heel jong. Dan ben je nog niet eens volwassen voor de overheid dus mag je niet eens alles. vind ik persoonlijk gewoon niet slim.

Je kan op je 16e wel uit huis, maar dan heb je 't meer over kamertraining… en dat kan volgens mij alleen via jeugdzorg e.d dus als je daar bekent bent. Als je gezinssituatie verder prima is, is er volgens mij geen reden voor dat. Maar dat weet ik ook niet zeker.
Alleen als je uit huis wilt komt er wel veel bij kijken, sowieso de huur, gas/licht eventueel internet etc., onderhoudsgeld/leefgeld. Is allemaal duurder dan je denkt hoor. ^^ Dat kan echt niet op je 16e haha, daarvoor zou ik nog 2 jaartjes wachten.

Gewoon op de website van de Rijksoverheid. Dit zijn wettelijk bepaalde regels.

Dat sommige tattooshops de leeftijdsgrens omhoog gooien kan, maar wettelijk is het vanaf 16 zonder toestemming van ouders.

Ik weet niet waar je die laatste informatie vandaan hebt maar dat klopt niet. Ik woon al sinds mijn 16e op kamers en dat heeft niets met ‘speciale omstandigheden’ te maken…Ik ben gewoon gaan studeren in een andere stad. Kon me ook zonder problemen in mijn eentje inschrijven in de gemeente Amsterdam. Hier was overigens wel toestemming van mijn ouders voor nodig.

Dit vind ik echt fijn om te lezen! Als ik naar de uni ga (waarschijnlijk in Amsterdam) ben ik ook 16, bijna 17, maar fijn om te lezen dat het dus wel allemaal goed kan gaan.

Er zit een verschil tussen op kamers gaan en op jezelf wonen. Als je op kamers gaat “woon” je nog wel thuis, oftewel, je adres is nog bij je ouders.

Als je op jezelf woont heb je een eigen adres. De informatie die chanelchique heeft gegeven klopt dus wel.

Nee hoor. Als je op kamers gaat, dan kun je je ook in die gemeente inschrijven en woon je dus echt daar.

Idd.

Je moet je hoe dan ook bij de gemeente inschrijven als je op kamers gaat.

huh? Echt? :stuck_out_tongue:
T is niet dat ik je niet geloof, maar mij is serieus altijd verteld dat als je op kamers gaat, je daar niet echt woont, omdat je post enzo nog bij jou ouders komt… En die nog verantwoordelijk zijn…

Nouja, weer wat bij geleerd :slightly_smiling_face:

Bij veel instanties kan je gewoon zelf je postadres bepalen :slightly_smiling_face: maar je moet je wel bij het GBA inschrijven.

Je moet je ook wel inschrijven daar om uitwonende stufi te krijgen. Dat is dus echt wel mogelijk. Je kunt natuurlijk best wel post bij je ouders laten bezorgen, maar dat is een heel ander verhaal.