Ik wil volgend jaar de lerarenopleiding Engels gaan doen, maar ik ben er nog steeds niet over uit of ik dat in Utrecht(HU) of in Nijmegen(HAN) wil doen.
Ik ga dit hopelijk maar 1 jaar doen, omdat ik in Leiden Japans wil studeren en mijn ambitie is eigenlijk helemaal niet om Engels leraar te worden.
Ik heb gewoon voor Engels gekozen omdat ik het ten eerste leuk vind om die taal nog beter te leren beheersen en omdat ik Groot-Brittanië gewoon interessant vind. Bovendien komt een goede beheersing van de taal van pas als ik Japans ga doen.
Alleen rest de vraag: waar?
Het zou fijn zijn jullie meningen te horen, omdat die verhaaltjes online en in brochures natuurlijk niet helemaal objectief zijn. Natuurlijk zijn de HU en de HAN geen slechte hogescholen, maar toch.
Het liefste wil ik zo min mogelijk te doen hebben met lesgeven, dus welke van de twee instellingen heeft een langere, uitgebeidere stage? Welke instelling gaat dieper in op het Engels zelf, in plaats van het voor de klas staan?
Edit: ik kom dus van de HAVO en ik wil mijn HBO propedeuse halen om daarna op de universiteit Japans te gaan studeren.
Ik weet niets over die opleidingen, maar ik reageer toch omdat ik me iets afvraag. Waarom wil je eerst een jaar lerarenopleiding Engels gaan doen als je uiteindelijk Japans wilt gaan studeren? Je kunt de Engelse taal en cultuur toch ook leren langs een andere weg? Op de lerarenopleiding krijg je ook nog pedagogiek en methodiek vakken, waar jij niks mee wil (lijkt me dan).
Is het dan niet slimmer om één jaar Engels te studeren in plaats van lerarenopleiding Engels? Want ik denk dat dat 50/50 is, 50 inhoudelijk en 50 lesgeven. Op HBO niveau misschien nog wel meer lesgeven dan echt inhoudelijk Engels.
Ok misschien was het slim om even te vermelden dat ik van de HAVO kom… Ik was een beetje te gehaast met het posten van dit topic. Ik zal de beginpost even aanpassen.
Mijn zus zit op het HAN en doet lerarenopleiding geschiedenis, ze zitten in een apart gebouw (niet in dat grote gebouw) en ze heeft er na drie jaar nog steeds erg naar haar zin. Hoor bijna nooit commentaar.
Er bestaat een opleiding op het HBO die heet orieentaalse talen en culturen geloof ik, sorry als ik de naam fout heb. Ik weet trouwens niet of je daar Japans krijgt. Zelf ga ik wel de lerarenopl Engels doen. Over me P halen en naar de uni gaan denk ik ook wel over maar stel he dat je het HBO al moeilijk vind dan zou je niet meer zou snel aan de uni denken dus probeer toch iets te vinden wat je leuk vindt. Je kan altijd nog een master volgen met iets Japans.
Ja, dat heb je goed. je kan kiezen tussen Chinees, Japans en Arabisch, geloof ik. Maar die opleiding is erg gericht op economie, en dat wil ik niet. Op de universiteit komt toch meer de cultuur aan bod.
Waar ga jij de lerarenopleiding doen?
Ik heb zelf geen twijfels of ik wel of niet een universitaire opleiding aankan. HAVO was eigenlijk te makkelijk voor me en bovendien: waar een wil is, is een weg.
Als jij het stage gedoe en het lesgeven niks vindt, moet je denk ik niet deze opleiding gaan doen. Want bij de lerarenopleiding Engels krijg je veel vakken die juist gericht zijn op het lesgeven, echt een stuk minder op de taal Engels.
een vriendin van mij deed dit ook en wou daarna ook naar leiden om japans te doen.
Je krijgt inderdaad gewoon de vakken waarmee je leert met ‘kinderen’ om te gaan, hoe je moet les geven ect. Ook loop je stages op scholen waar je les moet geven en krijgt ook gewoon toetsen in de vakken waar jij eigenlijk helenmaal niks aan hebt.
Tuurlijk, je leert ook engels veel beter. Maar een heel groot deel is ook lesgeven
HAN is een ontzettend leuke school. Mijn beste vriend doet opleidingskunde. en heeft het erg naar zijn zin. Hij heeft geloof ik in zijn 1e jaar 1 week snuffelstage had. Dus dan liep ie gewoon met een leraar mee en hielp de kinderen met hun bezigheden. Verder mocht hij bv met gym dingetjes uitleggen en verzinnen. Verder heeft ie niet echt voor de klas gestaan…
dit staat op de site van de HAN.
Propedeutische fase
Hier speelt oriëntatie op het beroep en de lerarenopleiding een belangrijke rol: passen dit beroep en deze opleiding bij jou? Je maakt kennis met de lerarenopleiding en doet je eerste ervaring op in de praktijk (de stage). Aan het einde van het propedeusejaar worden je studieresultaten vertaald in de vorm van een studieadvies.
zelf ga ik ook naar de HAN in september maar ik heb helemaal niks te maken met opleidingskunde.
ik ga ergotherapie doen.
HAN is een leuke school maar de puntentelling is heel krom geregeld. Je krijgt bijvoorbeeld 18 studiepunten per blok, dat blok bestaat uit 4 deeltentamens. Heb je 1 tentamen niet gehaald, krijg je geen enkel punt en is het dus eigenlijk al onmogelijk om je eerste jaar/P te halen, waardoor je van de opleiding moet.
Over de HU weet ik niets te vertellen.
Het is niet zo dat ik lesgeven helemaal niks aan vind. Het is niet mijn uiteindelijke doel, maar als het bij de opleiding in zit, dan zal ik me er natuurlijk wel voor inzetten. Als ik les mag geven aan geïnteresseerde mensen, dan lijkt het me wel leuk om voor een klas te staan. Ik ben echter bang dat ik dit scenario niet op het middelbaar onderwijs tegenkom.
Bovendien heb ik echt geen idee welke andere studie ik zou moeten volgen.
Ik heb dit jaar VWO gedaan, maar door gezondheidsklachten heb ik het jaar niet kunnen afmaken. Nog twee jaar dat doen of de vavo zie ik niet zitten. Ik ga me dan liever verdiepen op iets waar ik echt nog iets aan heb (Engels), in plaats dat ik weer twee jaar stof ga leren die ik misschien (bijna) nooit meer gebruik (wiskunde, economie, Duits, etc)
Maar ik dacht dat je uiterlijk tot 1 September kon inschrijven?
Naja, anders moet het dan maar de HU worden. Ik ga me vanavond inschrijven bij één van de twee.
Dat stukje had ik al gelezen. Op zich spreekt het me ook wel aan dat je drama lessen enzo krijgt. Bij de site van de HU staat dat niet, maar waarschijnlijk zal daar ook wel zoiets zijn.
Ah, dat is wel heel krom, ja. Zijn er dan veel die het niet halen? Op internet kom ik daar namelijk niet veel over te weten.
—
Bedankt voor jullie reacties!
Het heeft me nog niet echt geholpen een keuze te maken --in feite heeft het me alleen maar nog meer laten twijfelen-- maar toch ben ik dankbaar voor jullie informatie, want alles wordt toch wel een beetje duidelijker.
Nog een paar vragen:
-Moet je eigenlijk ook een CPE examen afleggen?
-Op de site van de HU staat dit:
Als je nog niet zeker weet of je leraar wilt worden, dan kun je bij Engels in het eerste jaar een vervangend programma volgen. Je leerwerkplek op een opleidingsschool vervang je dan door een korte stage en opdrachten.
Ik ga hier sowieso nog even over mailen, maar misschien weet een van jullie wat dit precies betekent en wat er dan precies gaat gebeuren?
dit is van hun site zelf. doorstroom naar het 2e jaar ligt hoger dan doorstroom naar het 2e jaar in het hele land bij deze opleiding.
dan zal het niet moeilijker zijn, waarschijnlijk zijn de mensen die stoppen vooral mensen die een foute keuze maken of naar de uni gaan
ik doe hbo rechten aan de han en bij mijn opleiding ligt de doorstroom naar het 2e jaar bijvoorbeeld wel een stuk lager. ik denk dat het voor veel te moeilijk is door hoe ze die punten tellen maar je wil niet weten hoe blij ik ben dat ze de punten zo tellen. op deze manier zakken mensen die - sorry - niet zo slim zijn best snel af en dat is voor mij fijn omdat je ook projecten enzo met die mensen hebt en dat is gewoon kut met mensen die eigenlijk niet slim genoeg zijn voor een opleiding.
Dankje . Daar zat ik steeds al naar te zoeken. Blijkt dat ik dat kopje heb hgemist, omdat ik altijd meteen naar ‘propedeuse’ ging :.
Daar heb je wel gelijk in, ja. Mijn zus heeft ook op de HAN gezeten en bij haar vielen er ook al meteen heel veel mensen af.
Het is inderdaad echt een immens blok aan je been om samen te werken met mensen die het gewoon niet kunnen. Gelukkig beheers ik de Engelse taal echt al heel goed en weet ik al vrij veel van de cultuur, etc., dus ik denk dat ik op dat gebied weinig tot geen problemen krijg.
Naarmate ik meer meningen lees/informatie krijg, denk ik toch echt dat mijn eerste keus de HAN is. Sterker nog, ik ben er zeker van.
Nog meer informatie is meer dan welkom, maar ik ben hier toch al wel heel blij mee. Dus nogmaals bedankt !
Ik begin er zowaar echt zin in te krijgen om te gaan starten.