HTML-lay aanpassen?

Hee meiden,

Ik ben bezig met het opzetten van een eigen blog, en omdat ik niet zo goed ben met html wil ik een layout van internet afhalen. Nu heb ik wel een goede lay gevonden, maar de achtergrondkleur vind ik te donker. Kan ik dit aanpassen?

Ik wil mijn blog trouwens via blogger.com aanmaken, geen idee of dat wat uitmaakt :cold_sweat:

Alvast bedankt voor je antwoord!

… Lay?

Ik doe zo’n soort opleiding, maar ik zou het gewoon zo laten. Html is erg lastig, zeker als je er maar een dingetje mee wil aanpassen, en dus een beginner bent.

Blogger gebruikt templates volgens mij.

Ja, klopt… Maar als je een template van een andere site afhaalt is die in html, dat kan je er ook voor gebruiken. :slightly_smiling_face:

```html
Je kan de achtergrondkleur op 2 manieren aanpassen (ligt er aan welke manier er word gebruikt in je html). Door css. Dan staat er ergens background: en dan staat er een hexadecimaal getal. Dan moet je dat getal vervangen door het getal van de kleur die je wilt.

Of er staat
```

Ok, ik ben even gaan zoeken…

De achtergrond was eigenlijk een soort plaatje met een patroon. Dit heb ik verwijderd, maar die kleur die ik dus weg wil hebben krijg ik niet weg…

Ik heb een printscreen van de pagina in paint geplakt, zodat ik met het pipetje achter de kleurcode van de achtergrond kon komen. Als ik vervolgens met F3 in de internetpagina ga zoeken waar het HTML-bestand instaat, kan hij die kleurcode alleen niet vinden?

echt vreemd dit… :stuck_out_tongue:

Wat? Je doet zo’n opleiding en dan zeg je nog dat het moeilijk aan te passen is?

Het is hartstikke makkelijk, inderdaad zoals je (TS) hierboven al zegt kan je zo de kleur opzoeken, alleen raar dat hij hem dan niet geeft… Anders moet je zoeken op ‘background’ of ‘background color’ of iets, zo staat het er meestal in. Maar heb je geen FTP-wachtwoord ofzo? Dan kan je die bestandjes gewoon op je computer downloaden en dan op kleurcode / background zoeken (: Succes!

Kun je niet gewoon even de link geven van je blog met de lay erop?
Dan kan ik het namelijk zo vinden voor je.

Lay? Bedoel je Lay-out? :stuck_out_tongue:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
```html

http://theweeklylisanne.blogspot.com/
de bloglink :slightly_smiling_face: Let er alleen nog maar ff niet op hoe het er verder bijstaat enzo… Ik heb alleen nog maar een testberichtje geschreven om te kijken hoe dat weergegeven werd :stuck_out_tongue:

*/
/* Use this with templates/template-twocol.html */
/* Begin Typography & Colors */

• { margin: 0; padding: 0; }
    body { background: #272727 url() repeat top left; font: normal 12px “Verdana”, sans-serif; color:#535353; }
    input, button, textarea, select { font: normal 12px/12px “Verdana”, sans-serif; color:#535353; vertical-align: middle; }
    legend { display: none; }
    fieldset { border: none; }
    ul, ol { }
    ol { list-style-type: decimal;}
    table { border-collapse: collapse; width: 100%; }
    hr { display: none; }
    img { padding: 0px; margin: 0px; border: none; text-align: center;}
    a:link { text-decoration: none; color : #ff6600; border: 0px; -moz-outline-style: none;}
    a:active { text-decoration: underline; color : #ff6600; border: 0px; -moz-outline-style: none;}
    a:visited { text-decoration: none; color : #ff6600; border: 0px; -moz-outline-style: none;}
    a:hover { text-decoration: underline; color : #000; border: 0px; -moz-outline-style: none;}
    a:focus { outline: none;-moz-outline-style: none;}
    h1, h2, h3, h4 { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; }
    /* BGContainer */
    #bgcontain { width: 980px; background: url(images/header-top-bkg.png) no-repeat top left; margin: 0 auto; overflow: hidden;}
    /* Header
    -----------------------------------------------

Het kan er ook in staan als een woord (bijv darkgrey ofzo).

Die code die je hieronder in een berichtje hebt gezet maakt het forum beetje kapot :confused: dus die moet je ff weghalen.

ja, zag het net… :S heb hem weggehaald :wink:
Maar bedankt voor je tip!

dat had ik dus ook gevonden, maar als ik die code aanpas, veranderd de kleur alsnog niets… heel raar…

Het kan zijn dat ze 2 kleuren hebben gedefineerd, een voorachter dat soort van blaadje en een voor de rest van de achtergrond;) maar het is gelukt nu?

Nope, nog steeds niet… :stuck_out_tongue:

^upperdepup^ :stuck_out_tongue:

Als hij niet verandert als je die #272727 aanpast, dan moet er wel een plaatje instaan als achtergrond…
Uit dat stukje hierboven zat ik hiernaar te kijken:
#bgcontain { width: 980px; background: url(images/header-top-bkg.png) no-repeat top left; margin: 0 auto; overflow: hidden;}

Je moet ergens in je afbeeldingen/images kunnen, dan moet je daar eens kijken wat header-top-bkg.png is, want het kan best dat dat een plaatje is met die achtergrondkleur, en dat je dat moet vervangen door een plaatje met de achtergrondkleur die je zelf wil.

Ik heb alles doorzocht, maar geen afbeeldingen te vinden… Als ik via de standaard manier een kleurtje in mijn layout probeer aan te passen gaat het ook niet, en het verwijderen van die url naar images/top header helpt ook niet, nog steeds dezelfde achtergrond… echt raar dit! :stuck_out_tongue:

Wat is de HTML code van die layout?