HSP ( Hoog Sensitieve Personen)

Lieve meiden,

Ik heb al een langere tijd dat ik voel dat er iets niet klopt, dat ik bepaalde dingen anders verwerk dan een normaal mens. Gisteren liet iemand mij iets lezen over een artikel over HSP ( Hoog Sensitieve Personen) alles wat daar beschreven werd herkende ik bij mezelf.

Ik heb nu een boek besteld waarin er meer over vertelt word, ik plaats hier een stukje van HSP en misschien dat andere meiden zich hierin ook herkennen. Ik weet ook niet zo goed of ik er verder wat mee moet doen, theraphie of naar de huisarts. Hoop op reactie’s.

[b]Hoog Sensitieve Personen zijn mensen met de karaktereigenschap veel dingen op te merken in hun omgeving en dieper te reflecteren alvorens te handelen, in vergelijking met mensen die minder opmerken, snel en impulsief handelen.

Hoog Sensitieve Personen verwerken prikkels anders, intenser, dan een ‘normaal’ gevoelige persoon dat doet. Hoog Sensitieve Personen lijken meer te reflecteren op wat bij hen binnenkomt en hebben meer tijd nodig dan de gemiddelde mens om de prikkels te verwerken. Het is niet alleen de zintuiglijke informatie (zien, horen, ruiken, tasten, proeven) die fijnmaziger en intenser verwerkt wordt, maar ook de informatie die ontstaat vanuit de gedachten, gevoelens en de organen, kortom alle lichamelijk, geestelijke, emotionele en spirituele gewaarwordingen. Overprikkeling is het grootste probleem van een Hoog Sensitieve Persoon.

Veel mensen kennen periodes in hun leven met een verhoogde gevoeligheid. Mensen die trauma’s aan het verwerken zijn, rouwen om het verlies van een dierbare of overspannen, merken dat ze gevoeliger zijn dan normaal. Een burnout of een whiplash maakt dat we gevoeliger worden. Als we ouder worden neemt de gevoeligheid ook toe. Bij Hoog Sensitieve Personen is de gevoeligheid aangeboren: zij vertonen de bijbehorende kenmerken gewoon altijd. [/b]

• De gemoedstoestand van andere mensen heeft effect op mij;
  • Ik ben erg gevoelig voor pijn;
  • Ik ben erg gevoelig voor het effect van caffeine;
  • Ik schrik snel;
  • Ik wordt zeer bewogen door muziek;
  • Ik raak de kluts kwijt als ik veel moet doen in korte tijd;
  • Ik doe heel erg mijn best om geen fouten te maken of dingen te vergeten;
  • Ik probeer geen geweldadige fims of tv-series te zien;
  • Ik heb een complex innerlijk leven;
  • Als ik honger/trek heb, beinvloed dat mijn concentratie en bui;
  • Ik houd niet van veranderingen;
  • Als kind werd ik altijd gezien als gevoelig en/ of verlegen;
  • Ik ga te veel drukte het liefst uit de weg.
    Als je jezelf herkent in deze stellingen (en dit is nog maar een klein deel) is de kans groot dat je HSP-er bent. Dit zijn in ieder geval de kenmerken die voor mij zeer van toepassing zijn.

Sommige HSP-ers zijn ook heldervoelend, helderziend of helderhorend, maar dit hoeft niet zo te zijn. Dat is ook de reden dat de termen hoog sensitief en heldervoelendheid door elkaar gebruikt worden.

veel van die punten herken ik ook wel in mij zelf, maar dat betekend toch niet dat ik dat dan toch ook automatisch ben?
ik vind mezelf toch wel aardig normaal whaha :stuck_out_tongue:

Heey

Ik ben zelf ook HSP…En heb dus ook heel veel van die punten als gewoonte…Ook is het spirituele heel erg bij mij aanwezig, al vind ik dat meer iets negatiefs voor mij dan positiefs…Nou veel wil ik er hier zo op een open forum niet over kwijt, wilde je alleen laten weten dat er hier ook mensen (iig al 1) ook HSP zijn/is.

Als je vragen heb mag je me altijd een berichtje sturen.

Ik heb wel eens wat testjes daarover gemaakt op internet en daar bleek steeds uit dat ik het ook was… dus blijkbaar ben ik ook hoog senstief…

Volgens testjes ben ik het ook, ik twijfel nog wel een beetje, want bij 1 test was ik het niet (100vragen test, gaat erg in op je jeugd, terwijl ik toen bijna al mijn gevoel onderdrukte) En juist in de lijstje zijn er ook best wat punten die ik niet heb. Aan de andere kant verklaart het ook aardig wat dingen (erg gevoelig voor sfeer, snel moe, groot inlevingsvermogen). Ik ben ook van plan om er nog boeken over te lezen maar dat komt er steeds niet van.

Aan de andere kant ben ik ook wel wat sceptisch, het is uiteindelijk maar gewoon een labeltje en weet ik ook niet of ik het anderen moet gaan vertellen of niet.

Zijn er ook mensen die heldervoelend zijn? Want daar herken ik me ook nogal in, ik neem heel snel emoties van anderen over, maar meestal niet bewust. Ik kan me er dan ook (nog) niet van afsluiten :s

Ik herken ook veel dingen van mezelf er in. Als ik bijvoorbeeld naar school loop ga ik heel erg denken wat mensen denken en ik probeer het liefst een andere ingang te nemen waar minder mensen staan ik ben dan gewoon zooo bang voor wat hun denken ook al zeggen ze niks gewoon om wat hun voelen ofzo heel raar. Hier zie ik zoooo tegen op als ik alleen ben. Met vrienden samen is het niet zo erg dan ben ik meer met hun bezig. En ben ook heel erg bezig met de gevoelens van anderen. Ook denk ik altijd veel na voor dat ik dingen zeg als ik niet met vrienden ben (dus bijvoorbeeld in de klas ofzo) dan ga ik helemaal denken wat zouden ze denken als ik dit en dit zeg. Ik merk ook eigenlijk alles in mijn omgeving op. Als er iets word gezegt aan de andere kant van de klas tegen elkaar (terwijl de hele klas eigenlijk aan het praten is merk ik dat zelfs op).

Volgens mijn moeder ben ik ook hoog sensitiev. Dat klopt ook wel een beetje, ik heb heel erg dat als ik een hele dag met veel mensen om me heen te maken heb gekregen (zoals school dus) moet ik als ik thuis kom zegmaar gewoon een beetje bijkomen. Hebben jullie, jij dat ook??
In het verhaaltje herken ik mezelf wel een beetje maar gekgenoeg niet in die punten aan het einde :S
Maarja hoog sesitiev of niet, er valt wel mee te leven volgens mij :slightly_smiling_face:

Ik ben een nieuwetijdskind en dus ook hoog sensitief :]. Perhaps ben jij dat ook?

Kenmerken nieuwetijdskinderen:
Ik heb schuingedrukt wat ik heb.
1. Geboren vanaf 1986.
2. Hooggevoelig.
3. Veel huilen als baby.
4. Verrassend wijze uitspraken voor leeftijd.
5. Leven vanuit eigen wijsheid.
6. Emotionele benadering van de omgeving.
7. Gevoeligheid voor stemmingen van anderen en scherp aanvoelen van spanningen.
8. Reageren vanuit sterk rechtvaardigheidsgevoel.
9. Druk of juist teruggetrokken gedrag.
10. Moeite met de motoriek.
11. Dromerig.
12. Origineel.
13. Sterk intuïtief.
14. Buitenzintuiglijke/paranormale ervaringen.
15. Dyslexie of dyscalculie.
16. Voedingsintoleranties.
17. Ziektes waaronder allergieën , astma en huidaandoeningen (ik had eczeem als baby).
18. Sterke binding met natuur.
19. Vegetarisme.

oh die punten heb ik eigelijk ook bijna allemaal :astonished:
weird

Ik ben ook een HSP’er en een nieuwetijdskind. Ik vind het zeer vervelend want ik voel me altijd zoooo oud haha. Ik heb een hekel aan uitgaan en naar school omdat ik zo snel gevoelens van mensen oppik en die kopieer dat ik er helemaal gek van word. Ik ben om de minuut in een andere bui. Vrienden vinden dit soms moeilijk omdat ik er snel chagerijnig van word en heel snel moe. Zou me gewoon vaak eens even mijzelf willen voelen en niet als iedereen om mij heen. HSP zijn is heel moeilijk en speelt altijd mee.

Dat herken ik wel :]. Ik ga zelden uit en heb vaak wisselende buien. Met name als kleuter/kind was ik zowel heel verlegen als hyperactief x]. Nu ik erover nadenk heb ik dat nog steeds en het is heel vermoeiend.

Ik herken ook heel veel in die punten van nieuwetijds kind.

Ik hoor en zie vaak alles van wat er in de ruimte aan de hand is. Maar daarom ben ik als ik uit school kom vaak moe (niet echt lichaamlijk moe maar in je hersenen zegmaar door al die ‘prikkels’) en dan wil ik gewoon lekker thuis zitten voor de tv of achter de computer. Dat is soms best wel vervelend.

Kenmerken nieuwetijdskinderen:
Ik heb schuingedrukt wat ik heb.

1. Geboren vanaf 1986.
  2. Hooggevoelig.
  3. Veel huilen als baby.
  5. Leven vanuit eigen wijsheid.
  6. Emotionele benadering van de omgeving.
  8. Reageren vanuit sterk rechtvaardigheidsgevoel.
  9. Druk of juist teruggetrokken gedrag.
  10. Moeite met de motoriek.
  11. Dromerig.
  12. Origineel.
  13. Sterk intuïtief.
  14. Buitenzintuiglijke/paranormale ervaringen.
  15. Dyslexie of dyscalculie.
  16. Voedingsintoleranties.
  17. Ziektes waaronder allergieën , astma en huidaandoeningen (astma heb ik)
  19. Vegetarisme.

Zelf heb ik ook nog een heel sterk zich/geur/hoor vermogen. Sommige mensen vinden dat heel eng.
Want ik liep een keer met een vriendin in de stad, en ik zag iets, en ik zeg; moet je dat eens zien! Maar m’n vriendin kon het nog niet zien.
En ik snapte dat maar niet, totdat we er eindelijk waren, zag ik dat het nog hartstikke verweg was toen ik dat zag!
En als ik door de school loop hoor ik zo’n beetje de hartslag van iedereen, maar dat zeg ik nooit want dan denkt iedereen straks dat ik een griezel ben. Helemaal aangezien die film ‘‘Twilight’’ nog steeds draait, en mensen me daar nu mee gaan vergelijken :pensive:

Ik herken vrij veel van de kenmerken van HSP, en van de nieuwetijdskinderen. Alleen dat sterke zichtsvermogen enz, maar wat wil je met ong. -11 XD. Dingen als kleur zie ik soms wel net wat sterker.

Maargoed, zou ook niet zeker weten of ik dat wel ben, en wat ik er mee aan zou moeten.

de moeder van mijn beste vriendin heeft het, en hoe die me behandeled heeft…

hoop niet dat iedereen dat doet met HSP :open_mouth:

Ik heb eigenlijk ook wel veel kenmerken van die nieuwetijdskinderen (de schuingedrukte):

1. Geboren vanaf 1986.
  2. Hooggevoelig.
  3. Veel huilen als baby. (weet ik niet)
  4. Leven vanuit eigen wijsheid.
  5. Emotionele benadering van de omgeving.
  6. Reageren vanuit sterk rechtvaardigheidsgevoel.
  7. Druk of juist teruggetrokken gedrag.
  8. Moeite met de motoriek.
  9. Dromerig.
  10. Origineel.
  11. Sterk intuïtief.
  12. Buitenzintuiglijke/paranormale ervaringen.
  13. Dyslexie of dyscalculie. (een lerares dacht wel dat ik dyslectisch was, maar ik heb het niet laten testen, zo eigenwijs als ik ben…)
  14. Voedingsintoleranties.
  15. Ziektes waaronder allergieën , astma en huidaandoeningen (ik heb wel last van eczeemplekjes)
    19. Vegetarisme.

Wauw apart, ik vind het niet griezelig ik vind het koel :slightly_smiling_face: Lijkt me alleen wel irritant als je dat allemaal hoort enzo, volgens mij zou ik d’r echt helemaal gek van worden -.-

Ik heb net zo’n test op internet gemaakt en die dingen die ze bij HSP omschrijven kloppen echt heel erg met mijn eigen karakter… Bijna eng gewoon :astonished:

• U bent snel van slag en vaak verdrietig, zonder dat u zelf beseft waarom.
  • Soms lijkt u zich het leed van de hele wereld aan te trekken
    maar soms ook bent u keihard en gaat u over lijken.
  • U bent vaak erg gevoelig voor weersinvloeden of stemmingen
  • Dat maakt dat u de ene keer heel opgewekt en positief bent en een andere keer het leven totaal niet meer ziet zitten

en nog wel meer… het zou best kunnen dat ik HSP heb…
Klinkt best eng :thinking:

Ik geloof er niet in,
Want als je het zo bekijkt heeft iedereen wel ‘iets’