HSP (highly sensitive person)

Ik vroeg me af, zijn er hier meer damens die HSP hebben?

Voor degene die niet weten wat het is, hier een uitgebreide uitleg:
HSP word genoemd als een karakter eigenschap. Het is eigenlijk dat je meer gevoelig bent voor dingen dan normaal. Het hoofd van iemand met HSP zit vaak propvol. Je hebt moeite in je eigen energie te blijven. En dingen in het dagelijks leven vragen enorm veel energie van je. Hooggevoelige mensen staan onbewust open voor teveel indrukken.

Hier een stuk kenmerken die ik van internet haal, omdat het teveel is om te typen!
Jouw manier van doen

• je doet -creatief -plichtsgetrouw -gewetensvol -perfectionistisch
  • je houdt er niet van als er op je vingers wordt gekeken
  • je functioneert het beste in je eigen tempo
  • je leert vaak snel
  • je doet vaak voorzichtig omdat je snel gevolgen kan overzien
    in je werk vind je kwaliteit en voldoening net zo belangrijk als salaris

Hoe jij dingen registreert

• je hebt oog voor details
  • je bent je meer bewust van subtiele signalen uit de omgeving, zo kan je bijvoorbeeld snel waarnemen -of iets congruent is of niet (bijvoorbeeld of iemand doet wat hij zegt, of zegt wat hij doet)
  • je zintuigen kunnen scherper zijn
  • je ervaart een gevoeligheid voor paranormale zaken
  • je ervaart dat je gevoelig bent voor pijn
  • je kan sterke emoties ervaren

Jou relatie met andere mensen

• je kan je goed inleven in anderen
  • je kan stemmingen van anderen goed aanvoelen
  • door onvriendelijke opmerkingen kan je snel van streek kunnen raken & je kan geraakt worden door een hartelijke opmerking

Jouw innerlijke wereld

• je ervaart een rijke innerlijke belevingswereld

• je hebt moeite om in je eigen energie te blijven (zo kan je bijvoorbeeld worstelen met jezelf ‘’afschermen’’) en daardoor kan je:
    -emoties van anderen op jezelf betrekken
    -gemakkelijk overvoerd raken in een omgeving met veel indrukken (bijvoorbeeld door mensen en/of geluiden) en je vermoeid of leeg voelen
    -snel last hebben van stress verschijnselen
    -vaak stemmingswisselingen ervaren
    -een gevoeligheid voor verslavingen of depressie ervaren

• je hebt veel tijd nodig hebben om bij te komen van indrukken/gebeurtenissen (je bent dan graag alleen)

• je kan je niet begrepen voelen en daardoor dwars doen, of je terugtrekken
    door je gevoeligheid kan je een lager gevoel van eigenwaarde hebben, wat samen kan gaan met verlegenheid

Herken jij je hier in? Dan kunnen anderen je daar natuurlijk mee helpen.
Ik zelf heb HSP. Daar ben ik laatste maand achter gekomen nadat mijn moeder dacht dat ik in een depressie zat door privé omstandigheden.

Ik wil graag weten of meer mensen het hebben, en dan kunnen we daar hier onze verhalen over kwijt!

• je houdt er niet van als er op je vingers wordt gekeken

• je functioneert het beste in je eigen tempo

• je leert vaak snel

• je ervaart dat je gevoelig bent voor pijn

• je kan sterke emoties ervaren

• je kan je goed inleven in anderen

• je kan stemmingen van anderen goed aanvoelen

• door onvriendelijke opmerkingen kan je snel van streek kunnen raken & je kan geraakt worden door een hartelijke opmerking

-snel last hebben van stress verschijnselen
-vaak stemmingswisselingen ervaren

Ik herken me hier zeker in, maar ik weet niet of ik wel HSP heb. Ik ben té gevoelig, al zeg je maar een klein ding (kan nu geen voorbeeld geven) begin ik te huilen. Als er andere mensen ruzie hebben jank ik en zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Ik wil dus echt niet zo zijn maar ja. :c

Ik kan ook het ene moment zo beginnen te huilen, of de ene keer super chagereinig zijn. Ik ben naar de dokter geweest en werd door verwezen! Je kan ook verschillende testen op het internet doen om te kijken of je er wat weg van hebt: http://www.hypnotherapienederland.nl/mod/hsp_test2/

O, jee, ik heb er nooit over na gedacht, maar ik heb alles op 1 punt na.
Dat verklaart een hoop. :’)

oh dat had ik niet gezien! ben hier net nieuw :flushed:

Je hebt de meeste vragen met A beantwoord. Dat betekent dat je zeer waarschijnlijk hooggevoelige eigenschappen bezit.

Er is dus al een topic.