Houding/Zelfvertrouwen/Verlegen

De laatste periode begin ik mezelf steeds af te vragen waarom ik zo moeilijk in elkaar zit.
Ik ben altijd al wel verlegen geweest maar het valt nu extra op, ik zit in een klas met bijna alleen maar meiden en het zijn stuk voor stuk mooie stralende meiden die uitstralen vol zelfvertrouwen te zitten.
Ze weten hoe ze zichzelf moeten presenteren en zijn nooit verlegen etc…
En dan kom ik, het verlegen stille meisje die zichzelf geen houding weet te geven in veel situaties.
Maar ook gewoon als ik op straat loop durf ik soms mensen niet eens aan te kijken.
Ook altijd zeggen mensen tegen me of ik me wel lekker voel omdat ik er zo moe uitzie.
Ik wordt er gewoon gek van, ik wil ook dat stralende meisje zijn…
Ook voor later met werk zoeken zal dit belangrijk zijn.
Maar ik weet gewoon niet hoe, heb ik die uitstraling gewoon niet? :see_no_evil:

Ik denk dat de key zit in het accepteren van jezelf. Voor sommige mensen komt sociaal contact en dergelijke veel natuurlijker dan voor anderen. Ik ken dat probleem, ik heb daar zelf ook heel veel moeite mee, maar zolang jij tegen jezelf blijft zeggen dat je per se aan hun standaarden moet tippen, dat je per se precies zo moet zijn als zij, blijf je jezelf onder druk zetten in sociale situaties en blijf je onzeker. Zelfvertrouwen krijgen betekent niet dat je opeens weet hoe je je moet presenteren, of hoe je met anderen moet omgaan of wat dan ook. Het betekent dat je leert om tevreden te zijn met wie jij bent: precies zoals jij nu bent, met de moeite die je hebt met sociaal contact en alles erbij. En dat is moeilijk, dat weet ik, want jij streeft het ideaalbeeld van het vrolijke spontane zelfverzekerderde meisje na. Het punt is dat zodra jij echt accepteert wie je bent, dat waarschijnlijk veel meer vanzelf gaat, en dat je vanzelf vrolijker en wat socialer wordt zodra je stopt met jezelf te kwellen omdat je zo graag anders wil zijn. Het is een beetje een vicieuze cirkel - je wil zelfverzekerd zijn, maar om zelfverzekerd te zijn moet je jezelf accepteren zoals je bent, maar je wil anders zijn want je wil zelfverzekerd zijn. Dat is lastig, maar niet onmogelijk om te doorbreken!