Houdbaarheidsdatum pil?

Hoi allemaal!

Ik ben doordat ik van smorgens vroeg tot savonds altijd aan het werk ben, vrijwel altijd laat met mijn pil ophalen bij de apotheek… Normaal pik ik er dan een van mijn moeder of zusje en geef ze dan zodra ik de mijne weer heb terug. Nu had ik er al 5 gepakt omdat ik op die ene zaterdag in de week dat ik ze kan halen… Ze vergeten ben! Hartstikke stom natuurlijk maar wilde ook niet dat mijn moeder of zusje daardoor te kort kwamen te zitten. Nu vond ik tijdens er opruimen van mijn kamer dinsdag een doosje met 3 strips pillen! Hartstikke blij… Alleen zijn ze van 2009. Ik ben ze gewoon gaan slikken (morgen een week) alleen sta ik er nu pas bij stil dat een pil misschien ook een houdbaarheidsdatum heeft.

Hebben jullie enig idee of dit zo is, en hoe lang je het kunt gebruiken?

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

Volgens mij wordt dan de werking minder, en heb je dan dus meer kans dat je zwanger wordt.

Thanks!

Ik zou je apotheek even bellen! Mij lijkt het eigenlijk dat er niet zoveel kan gebeuren.

Ja ze hebben een houdbaarheidsdatum, het kan niet zoveel kwaad als je daar overheen zit, alleen kan het zijn dat hij niet meer goed werkt indd.

Die datum zou op het doosje moeten staan. Ik heb ook nog een doosje pillen liggen als ‘extra’ dat is de pil die ik hiervoor slikte (ben overgestapt naar een andere). Ik heb hem bewaard omdat ik het doosje toch nog had en de houdbaarheidsdatum die daarop stond was tot halverwege 2015 en het doosje ligt nu al zo’n 2,5 jaar. Dus de houdbaarheidsdatum was ongeveer 4/5 jaar.

Ik denk wel dat alle pillen redelijk lang houdbaar zullen zijn, hoewel het natuurlijk wel per pil kan verschillen. Nogmaals, het moet op het doosje staan. Oh en denk aan extra bescherming bij seks.

Houdbaarheidsdatum staat gewoon op het doosje. Is die datum verstreken dan kan de fabrikant de werkzaamheid niet meer garanderen en kan de werking dus minder zijn.