Houd je van mode of van kleding kopen?

Hoi iedereen!

Ik had laatst een discussie met een vriendin waar best wel een interessante conclusie uit rolde over de uitspraak ‘ik houd van mode’. Ik was net bezig met het bekijken van oude shows en toen dacht ik weer aan de discussie, en ik vond het eigenlijk best wel leuk om met jullie te delen

Houden jullie van mode of van het kopen van kleding/er leuk uitzien? Of vinden jullie dat het een en hetzelfde is, en het er niet toe doet?

Met het verschil bedoel ik of je actief de fashion week en de trends volgt (of oude modeshows, modellen, etc.) of dat je het gewoon leuk vindt om je cool te kleden en je te uiten in de manier waarop je je kleedt.

De vriendin waarmee ik hierover praatte was namelijk dat weekend naar de open dag van de AMFI gegaan en ze was enorm verbaasd over het aantal mensen dat van mode zegt te houden en een mode opleiding wil gaan doen, zonder zich echt bezig te houden met fashion week of niet eens een favoriete modeontwerper te hebben.

Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar ik vroeg me gewoon af wat jullie mening hierover was. Ik vond het namelijk wel een interessant onderwerp voor discussie.

voor mij is het allemaal het zelfde. Mode = kopieen van dingen die op dit moment ‘hot’ gevonden worden.

Voor mij is het beide eigenlijk :slightly_smiling_face:

[size=2]Ik hou van leuke kleren uitzoeken (en daarmee niet de hele H&M leegkopen, maar echt mooie stukken vinden in winkels) en een beetje een eigen stijl hebben, maar niet van me echt bezighouden met de modewereld ofzo. Ik hoor ook wel van mensen dat ze t idee hebben dat ik me wel bezighoud met mn kleding en ik blader wel maandelijks door de vogue en haal daar dingen uit die ik leuk vind en zoek soortgelijke dingen op in winkels. Maar me ECHT bezighouden met mode doe ik niet, maar dat beweer ik ook helemaal niet.
Denk inderdaad wel dat de meeste mensen het echt onderschatten wat het inhoudt als je er echt je leven aan gaat besteden doormiddel van studie enz.

Ik hou heel erg van allebei. Ik kijk regelmatig shows en lees nieuwtjes enzo over nieuwe collecties. En kleding kopen vind ik ook heel erg leuk om te doen. Ik heb een eigen stijl. Maar ik zeg altijd gewoon: Ik hou van mode. Dan gaan mensen er ook wel van uit dat je van kleding kopen enzo houd. Kleding kopen/er goed uitzien en van mode houden hoort ook wel een beetje bij elkaar zeg maar.

Als een meisje die altijd in een joggingspak rondloopt zegt “Ik hou van mode” neem je die persoon niet echt serieus. Terwijl ze thuis misschien wel heel vaak tijdschriften over dit onderwerp leest en shows terugkijkt. Daarnaast zijn er ook meisjes die er altijd top uitzien maar nooit naar shows ofzo kijken.
Het zijn dus wel 2 verschillende dingen vind ik.

Natuurlijk! Het punt is alleen dat ik denk dat het een wel invloed heeft op het ander, maar het ander niet per se op punt 1. Bijvoorbeeld, als je je bezighoudt met de fashion week en de street style, natuurlijk ontwikkel je dan een bepaalde smaak en ga je je meer bezig houden met je kleding, maar als je je veel bezig houdt met hoe je eruit ziet betekent dat niet dat je je daarmee gaat bezig houden.

Zou je het serieus nemen als deze vrouwen het zouden zeggen?

http://www.newyorksocialdiary.com/partypictures/2007/02_12_07/images/Bergdorfs/Bergdorfs09.jpg

Want dit zijn dus de masterminds achter Rodarte! Vind ik persoonlijk heel grappig, maar je ziet heel vaak dat designers eigenlijk totaal niet hun merk representeren in hun persoonlijke kledingstijl.

Dat vind ik een aparte definitie van het begrip mode, maar goed…
Je kunt moeilijk zeggen dat alles wat in de winkels ligt een kopie is van wat nu hot is. Ik bedoel, sommige meisjes zien er hartstikke mooi uit in hun simpele H&M jurkjes maar een heleboel dingen zijn totaal niet ‘‘fashionable’’ (ugh, wat haat ik dat woord.) Er leuk uit zien betekent niet dat je er ‘‘on trend’’ uit ziet. Ze zeggen in het Engels niet voor niets dat iets ‘‘in fashion’’ is: omdat het op dat moment in de mode is. Er zitten hele grote verschillen in high street trends en high fashion trends.
Niet om je nu compleet aan te vallen of zo, ik weet niet of het zo overkomt…

Ik ‘‘verzamel’’ mooie kleding waarmee ik mezelf kan uiten en waar ik me goed in voel. Maar ik vind nieuwe collecties, shows en designers ook erg leuk maar dit heeft niet zoveel invloed op mijn kledingstijl.

Oh nee hoor :stuck_out_tongue: ik voel me niet aangevallen. Maar alles wat in de winkels ligt is waarlijk een kopie van wat nu hot is, anders zou het niet verkopen. En de reden waarom ik het allemaal hetzelfde vind is omdat smaken eenmaal worden beinvloedt door anderen. of nou door je vrienden, een fashionmagazine of designers. Het is mode als het door een groot publiek mooi gevonden wordt.

Ik houd van kleding kopen die ik leuk vind en soms is dat mode, soms ook niet. Ik koop nooit iets omdat het in de mode is in elk geval.

Ik hou heel erg van mode en ik lees ook wel wat dingen erover, maar heb er aan dan andere kant geen superveel verstand van.

Ik hou heel erg van beide. Ik vind mode zelf niet heel interessant, ik vind de modellen en ontwerpers wel heel interessant. Ik kijk graag shows omdat ik het leuk vind om al die modellen te zien, niet omdat ik denk van ‘sjonge jonge jonge, dus deze kleur komt dit najaar in? Genoteerd.’. Zelf ben ik ook niet heel fashionable, ik denk wel dat ik beter de mode volg dan een gemiddeld persoon maar ik koop gewoon de kleren die ik leuk vind, en meestal is dat wat in de mode is omdat je daar gewoon onbewust door beïnvloed wordt.

Ik hou wel van mode, maar ik ga niet uitgebreid modeshows kijken oid. Ik hou de trends wel in de gaten, ik volg vooral veel blogs met de laatste trend, lees magazines en werk in een bekend modebedrijf. Er zijn een paar designers die ik in de gaten hou, maar ik ben geen expert en weet precies waar elke designer voor staat.

Ik merk tbh dat ik veel trends voor ben. Kan komen doordat ik vroege trends spot in blogs en daar door geïnspireerd raakt :slightly_smiling_face:

Als ik iets leuks en betaalbaars zie, koop ik het. Ik laat me af en toe wel inspireren door tijdschriften/paspoppen/blogs, maar ik doe lekker mijn eigen ding.

Ik ben het met je eens dat het twee verschillende dingen zijn. Zelf kan ik wel stellen dat ‘mode’ een hobby van mij is, maar ik volg geen catwalkshows en ik lees geen Vogue. Wel laat ik me inspireren door ‘mensen die net zo zijn als ik’: bloggers, passanten. Dát is mode voor mij, die toegankelijkheid. Modeblaadjes en catwalks, daar kan ik me niet mee identificeren.

Ik doe niet mee met de mode, ik zie wel wat ik leuk vind en wat ik betaalbaar vind.

En daar ben ik het niet met je eens!

‘Mooi’ is niet eens compleet relevant bij mode. Kijk naar Miu Miu en Prada, bijvoorbeeld. Iedere keer dat ik een show bekijk van Miuccia, laat ze me opnieuw herbeleven wat ik nu eigenlijk mooi of lelijk vind, zorgt ze ervoor dat ik opnieuw mijn standaarden moet zetten en alles vanuit een ander oogpunt bekijk. Soms is dat juist de kracht van haar collecties, de mismatchedheid van alles bij elkaar kan het zo ongelooflijk COOL maken.

Bovendien is het extreem in (geweest) om je lelijke Nikeslippers te combineren met een paar geitenwollen sokken die van je opa zouden kunnen zijn geweest, of een paar Céline birkenstocks met een blauwbonten zool te combineren met Nike sokken, lekker opzichtig zodat het Nike teken goed op de foto kwam te staan. Niet in bij het grote publiek, want het algemeen denkt gewoon ‘wtf’. Nee, in de kringen van de fashion editors, de bloggers, de buyers, de fotografen, de mensen die mode ademen en leven, de mensen die mode zijn.

Dus wat is mode?

Ik hou ervan om kleding voor een zo laag mogelijke prijs kopen en er dan ook nog leuk uit te zien.

Ik vind mode wel erg leuk. Ik houd ook best wel vaak bij “wie” mijn favoriete celebrities dragen en ik herken het ook vaak. Ik heb zelf totaal geen geld voor designer kleding en zo, maar ik laat me graag inspireren door mijn omgeving. Ik neem niet klakkeloos over wat anderen dragen, maar ik moet wel zeggen dat ik sommige overrated dingen waarin iedereen al loopt ook wel erg leuk vind.