Hopeloos met wiskunde

heey, nou ik heb echt een big problem met school…
Voor alle vakken sta ik goed, maar voor wiskunde sta ik zwaar in de onvoldoende!
om precies te zijn gemiddeld een: 3,1 (maar die wordt nog lager door een slecht gemaakte pta)
en dat was dus een 2,5 (waar ik dus 2 dagen lang aan had geleerd)

Ik wil heel graag over naar de 4e maar met zo’n cijfer gemiddeld gaat dat natuurlijk niet lukken :frowning_face:
Het lukt mij ook gewoon niet meer om goede cijfers te halen, weten jullie misschien hoe ik mijn gemiddelde kan opkrikken?
(bijles van mensen heb ik al geprobeerd)
xxx.

(sorry als dit topic misschien ergens anders hoort enzo maar dit is me eerste keer)

Dit is echt vreselijk ik herken je probleem ik heb er zelf ook last van gehad alleen hielp bijles bij mij dus wel.

Mijn zusje heeft op dit moment hetzelfde probleem ze begrijpt er gewoon niets van zelf de simpelste dingen niet … zij gaat wel gewoon elke week naar bijles in de hoop dat ze er iets van opsteekt.
Verder kunnen we er ook niet veel aan doen dus ik kan je ook niet echt verder helpen.

Probeer reken trainingen te doen van basisscholen? of iets

Ik stond aan het begin van de tweede een 3, aan het einde een 8 :’)
Mijn vader snapt niet eens zo heel veel van wiskunde maar we hebben elke zondagavond al m’n huiswerk doorgenomen en de sommen die ik fout had heeft hij me over laten doen & ik moest het aan hem uitleggen. Bij mij werkte het!

Ik weet natuurlijk niet precies hoe je ervoor hebt geleerd, maar twee dagen leren is niet goed…
Maak ALTIJD je huiswerk af, stel AL je vragen en maak dan de opgaven die je moeilijk vond opnieuw. En dus niet voor de toets, maar gewoon de hele periode door. Mijn tip (is veel werk, maar ik heb alles pas dan door): hoofdstuk twee keer maken. Alle vragen die je hebt weer stellen. En oefenenoefenenoefenen.

ik heb wiskunde laten vallen! bij ons op school kon dat icm de richting cultuur en maatschappij.

Twee dagen van tevoren is niet echt heel veel toch? Gewoon meer doen, echt 10000 keer oefenen (zoals hierboven werd gezegd), dan krijg je het vanzelf wel onder de knie.

Dat heb ik ook gehad, ik stond eerst een 5.4 in dit trimester heb ik een 10, 9.2 en 9.1 gehaald ; praat er over met je wiskundeleraar / mentor, misschien mag je een extra opdracht doen. En houd je hw goed bij. Kijk het elke les na, en vraag de sommen die je lastig vond aan je leraar. (desnoods na de les) succes!

Ja, dat heb ik ook. Ik sta nu een 3,7 en zit in mijn examenjaar. Gewoon heel hard knokken, oefenen, oefenen, oefenen.

misschien heb je wel dyscalculie? dat kan heel goed ik heb het ook…
maar ik heb wiskunde laten vallen… toen ik het nog wel had heb ik bijles gehad van verschillende mensen, dat hielp allemaal niet. Toen is mijn vader me gaan helpen, die kan ook niet zo goed wiskunde, maar is wel heel goed in uitleggen. Het is misschien slim om aan leerlingen om je heen hulp te vragen, of aan iemand die ook maar ‘gewoon’ een beetje wiskunde kan, maar wel heel logisch kan denken, en goed kan uitleggen. Want vaak snappen mensen die heel goed wiskunde kunnen jou denkwijze niet, die snappen niet waarom jij het niet snapt…

Een aantal tips:

• Leer nooit, en al helemaal niet voor een vak waar je zwaar onvoldoende staat 2 dagen van te voren! Minstens 4 raad ik je aan.

• Nadat je docent iets heeft uitgelegd probeer dan voor jezelf op te schrijven wat hij heeft gezegd. Zo kan je zien of je het hebt gesnapt en kun je makkelijker de opgaven maken.

• Maak en leer elke opgave (bijna) iedere dag. Zo leer je het beste, steeds kleine stapjes.

• Als je iets niet snapt, vraag en maak de vraag dan opnieuw. Snap je het echt?

• Maak extra opgaven over hetzelfde onderwerp maar dan op lager niveau en bouw dit op tot het niveau wat je moet kunnen.

• Vraag een week van te voren een oefentoets aan je leraar. Maak en bespreek deze met je docent.

• Ga er voor de volle 100% voor. Denk om jezelf, niet anderen die bijna niks aan wiskunde doen en toch een hoger cijfer halen. Jij hebt meer oefening nodig.

Succes, ik hoop dat dit wat helpt en je het jaar haalt!
Desnoods doe je een jaartje over, helemaal niet erg. Je leert er weer meer van, en wat is nou 1 jaartje?

:grinning_face_with_smiling_eyes:
Maar goede tips!

Haha, dankje maar er staat: ‘‘Leer nooit, en al helemaal niet voor een vak waar je zwaar onvoldoende, staat 2 dagen van te voren!’’

Ja nee dat had ik gelezen!
Maar ik las eerst ‘‘Leer nooit.’’ Daarom haha.

Heejj,
ik snap er ook helemaal niks van, maar sta wel een 6 (:
komt omdat ik algebra gelukkig wel snap.

wat wel helpt is dat onze leraar diagnostische toetsen maakt, en als je zorgt dat je helemaal snapt hoe die vragen moeten enzo, haal ik meestal wel een voldoende.

misschien moet je vragen of je leraar zo’n toets kan maken voor je (;

• Begin ruim op tijd.
  • Oefenen, oefenen en oefenen

Dat zijn de enige tips die ik je mee kan geven.

Wiskunde is gewoon kut, echt …

Hmm welk niveau doe je? Ik zit ook in de derde van het vwo en ik vind wiskunde heel makkelijk, ik zou je best willen helpen!

Soms is het niet ‘gewoon’ een kwestie van onder de knie krijgen, hoor. Ik heb in de onderbouw geploeterd op wiskunde, maar ik bleef maar onvoldoendes halen; hoeveel tijd ik er ook in stak. Altijd drieëen of vieren. Ik heb in mijn hele leven 2 voldoendes gehaald voor wiskunde: een 7 (maar daar zat een leraar bij) en een 6 (wat ik nu nog niet snap, haha :stuck_out_tongue:)
Het kan namelijk ook dat je, net als ik, dyscalculie hebt. Dan kan je er nog zo lang aan zitten, zin heeft het toch niet. Tenzij je dus, net als ik, een leraar hebt die zo lief is tijdens de toets ernaast te zitten om de eerste som van elke opdracht uit te leggen.

Je kan aan je school vragen om een test af te laten nemen en dan kan je wiskunde vast wel (als dat al niet mocht) laten vallen óf toch overgaan met misschien een taak

Hey, bedankt voor alle reactie’s en tips!
Ik denk dat ik ook dyscalcullie heb ik herken me erg in je verhaal Loiies :stuck_out_tongue:
Maar eigenlijk moet ik ook meer uitleg vragen in de klas maar dat doe ik nooit, maar ik heb afspraak gemaakt met mijn wiskunde leraar dat hij mij het gaat uitleggen.
Of ik het nog snap is nog een vraag, maar ik kan altijd een poging wagen :slightly_smiling_face:
Maar mijn mentor zei tegen mij dat ze niet lager gaan dan een 3 en als ik het alleen bij die 3 hou dan kan ik alsnog over als ik laat zie dat ik er echt alles aan heb gedaan

Ik zit in de derde van de mavo (theoretisch) :slightly_smiling_face:

Ik ben ook hopeloos in wiskunde. Ik sta voor alles eigenlijk wel voldoende (ja behalve muziek) behalve wiskunde. echt om depressief vn te worden. als ht zo doorgaat met wiskunde blijf ik zitten. of ga ik naar gtl. maarja. zie vanzelf wel. ga gewoon nu weer goed hw maken. goed opletten in de les & bijles.