Hopeloos geval: mijn krullend haar. Help?

Hi!
Ik zit met een probleem met mijn haar en ik hoopte dat iemand mij toevallig kan helpen. Bereid je voor op een lang verhaal.

Ik heb heel fijn krullend haar, tot onderkant van mijn schouderbladen. De type krul zit beetje tussen type 2b en 2c in, ligt er net aan hoe ik heb geslapen, hoe hard het waait buiten en of ik mijn haar heb gewassen. Doordat het zo fijn is, pluist het heel gemakkelijk en snel.

Ik heb krullend haar door mijn Surinaamse roots, maar het is Europees van structuur (blonde moeder). Ik denk dat het daarom zo fijn is van structuur.

Mijn krullen zijn erg moeilijk in model te brengen. Elke individuele haar doet zijn eigen ding, ik krijg dus geen mooi gedefinieerde krullen. Alleen aan de onderkant vormen zich krullen, door de dag heen zelfs pijpenkrullen. De lengten van mijn haar krult niet echt; het is eerder golvend. Mijn haar is te zwaar om elke pluk te laten krullen.

Momenteel gebruik ik op nat haar Kruidvat krulcrème, Andrélon mousse voor krullend haar en een diffuser om er wat krul in te brengen en het te drogen. Als het nat is krult het namelijk totaal niet, vooral niet in de lengtes (dus ook geen slag, zoals je bij andere mensen met krullen ziet als ze hun doucheroutine laten zien ofzo). Door de dag heen verdwijnt het ‘model’ dat ik er ’s ochtends in heb gekregen.

Ik heb erg moeite met producten aanschaffen, want alle duurdere ‘goede’ producten die ik heb gekocht deden niets anders dan goedkopere. De meesten deden niks voor mijn haar of maakten mijn haar zwaar.

Ik heb ook meerdere haarlengtes en kapsels gehad. Mijn haar was altijd tussen schouderlengte en tot onderkant van mijn schouderbladen. Ik heb het altijd op één lengte gehad (lelijk). 2 jaar geleden liet ik er lange lagen in knippen (niet veel beter). Afgelopen zomer ben ik naar een speciale krullenkapper geweest voor de zogenoemde ‘curlsys’ techniek. Hoewel mijn haar hierdoor lichter werd en ietsje makkelijker krulde, was het nog steeds erg pluizig en waren de krullen nog steeds ongedefinieerd.

Lang verhaal kort:

• Fijn, Europees haar
  • Geen gedefinieerde krullen
  • Erg pluizend haar
  • Blijft niet in model (voor in hoeverre het in model zat)
  • Wordt snel zwaar
  • Geen idee welke producten voor mij kunnen werken
  • Geen idee hoe ik mijn haar moet knippen

Geen idee hoe druk dit forum tegenwoordig nog wordt bezocht. Maar als iemand toevallig weet wat ik met mijn haar aan moet, hoor ik dat zeker graag!

Liefs,
Eveline

Misschien is de Curly Girl methode wat voor je? https://www.reddit.com/r/curlyhair/wiki/intro-cgm. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel veel goede dingen over gelezen

Zendaya liet ergens in een video zien dat ze haar krullen droogt met zo’n kapje op haar fohn omdat haar krullen anders wild worden, misschien heb je daar iets aan?

Haha sorry best lame comment dit

Hey! Ik ben zelf de enige in mijn familie met krullen en heb ook heel veel technieken en producten geprobeerd.
Dus hierbij misschien een paar dingen die je kunt proberen:

• Je zegt dat je zelf je haar fohnt met een diffuser. Doe dit niet als je haar normaal al veel pluist, door de hitte springt alles toch los van elkaar, voelt het droog aan en pluist het ook eerder. Nadat ik mijn haren was laat ik het vanzelf drogen.
    Als ik dit voor het slapen doe leg ik een vochtabsorberende zachte doek op mijn kussen zodat ik hier geen last van heb.

• Heb je de producten van Dark and Lovely al geprobeerd? Dit was volgensmij bij de kruidvat te koop en de leave in conditioners hebben mij wel veel geholpen.

• Ook zeg je dat je los van de ‘krulcreme’ geen andere hydraterende producten gebruikt. Dit is echt de key tot gezond en minder pluizend haar. Je kunt haar olies proberen zoals argan olie, dit laat je haar ook nog eens glanzen. Als olie niet echt je ding is probeer dan een leave in conditioner, deze zijn iets minder vettig. Je zal zelf wel moeten zoeken naar een juiste hoeveelheid omdat dit sterk kan varieren.

• Misschien ook een tip voor het wassen van je haar. Kam je haar nooit, alleen tijdens het haren wassen. Nadat je shampoo hebt gebruikt is het beter om conditioner alleen op de onderste helft van je haar te doen omdat de bovenkant anders heel slap en futloos kan lijken na het wassen. Laat de conditioner een beetje intrekken en kam vervolgens je haar uit, van onderen naar boven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes:)

Kijk eens op krullenwijzer.nl en en macblogster.nl.

Elk haar heeft behoefte aan iets anders. Je moet allereerst een aantal test met je haar doen om te kijken wat voor haartype je hebt. Dik/normaal/dun, heel elastisch/normaal elastisch/niet elastisch, hoog preus/normaal poreus/laag poreus haar. En tevens welk type krul je hebt. Aan de hand hiervan kun je producten uitkiezen. Heeft je haar juist proteïne nodig of hydratatie en in welke maten? Ken tevens de ingrediënten die goed zijn voor je haar en welke niet! Vermijd het liefst siliconen en sulfaten en vermijd zeker producten met slechte alcohol (zie hier: http://macblogster.nl/curly-gurl-newsflash-alcoholsoorten-vermijden-of-gebruiken/). Ik koop zelf producten zonder 'troep’bij Holland and Barret. Op Krullenwijzer.nl staat een lijst met ingrediënten met wat ze doen. Hier staat ook in welke ingrediënten hydraterend zijn en welke proteïnen bevatten.

De kans is ook groot dat je ‘build up’ hebt (zie hier: http://krullenwijzer.nl/2014/03/build-up-herkennen-en-verhelpen/), door het gebruik van producten met siliconen en water met veel kalk. Deze moet je eerst verwijderen voordat de haartesten betrouwbaar zijn. Onder het laagje siliconen komt de echte kwaliteit van je haar naar voren. Vaak droog omdat siliconen dit verbloemen en de haren niet de echte verzorging krijgen die ze nodig hebbe. Build up zorgt ervoor dat je haar niet of nauwelijks voeding opneemt.

Ik gebruik zelf de LOC methode (zie hier: http://krullenwijzer.nl/2015/09/loc-de-methode-voor-optimale-hydratatie/). Hierbij is het ook belangrijk dat je het verschil tussen seal en moisturizer oliën kent. Het is even werk om alles te lezen wat op de blogs staat, maar je hebt er zeker weten iets aan! Sinds ik hiermee bezig ben, is de kwaliteit van mijn krullen ongelooflijk vooruit gegaan. Alles wat je moet weten, staat op deze blogs. Hopelijkh heb je er iets aan. :slight_smile:

Bedankt voor alle reacties! Waardeer het enorm dat jullie er zoveel moeite in stoppen, en misschien dat deze tips mij gaan helpen! Ga ze in ieder geval proberen. Ik heb nog wel een paar opmerkingen bij dingen die jullie hebben gezegd:

@Oceaan ik heb een tijdje een shampoo gebruikt zonder zeep enzo; zo’n beetje puur natuur, gehaald bij de Tuinen. Het ding was alleen, mijn haar werd er niet schoon van. Mijn haar wordt na 2 dagen niet wassen toch echt vet en vies. Ik weet welke rol sulfaten en siliconen hebben in de gezondheid van mijn haar, maar ik ga mij hier maar in verdiepen.

@Faith. Ja ik gebruik een diffuser. Hoewel je gelijk hebt qua het ‘los’ springen, helpt het mijn haar wel om het te laten krullen. Als mijn haar nat is, is het vrij slap en zwaar, vooral met producten erin. Ik heb lange tijd geen diffuser gebruikt, maar doe het tegenwoordig toch echt om de krullen te laten vormen. Anders zijn mijn krullen nog ongedefinieerder en pluiziger.

@GoldenEyes ik heb het artikel doorgelezen, en kan denk concluderen dat ik geen last heb van build-up. Mijn shampoo normale drogisterij shampoo maakt mijn haar goed schoon.

Over LOC, ik denk dat mijn haar deze hydratie zeker goed kan gebruiken, maar deze 3 lagen maken mijn haar waarschijnlijk erg zwaar. Zal het zeker proberen om hierbij de lichte versie te proberen, maar ik kan voorspellen dat dit mijn krullen qua vorm niet zal verbeteren.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de moeite! Ik ga zeker alle tips goed verder bestuderen.

Andere ervaringen en tips zijn nog altijd welkom!

x Eef