Hoorcolleges overslaan

Voor de mensen die op het HBO zitten. Gaan jullie naar alle hoorcolleges of slaan jullie ze wel eens/altijd over? Als je hoorcolleges overslaat, merk je dan heel erg dat je stof mist bij andere vakken? of probeer je het dan bij te houden door de stof zelf wel bij te houden?

Dit vraag ik me af, omdat ik zelf wel eens hoorcolleges oversla omdat ik geen zin heb in 6 hoorcolleges op een dag, of dat ik er dan om half 7 voor uit moet 's ochtends. En we krijgen van alle colleges een powerpoint waar de belangrijkste informatie in staat. En sommige mensen uit mijn klas gaan naar alle colleges, en sommige mensen gaan nooit.
Ik ben dus wel benieuwd wat jullie doen.

Ik ben belgisch, en zit niet in een HBO opleiding (denk ik :grinning:) maar wel op de een hoge school met hoorcolleges. Vorig jaar en het eerste semester heb ik er veel geskipt, voor sommige vakken ging ik bijna nooit. Maar nu ben ik van plan naar de hoorcolleges te gaan die me écht belangrijk lijken. Zo zijn er vakken waar je alles zelf moet noteren en geen cursus van te kopen valt, dan vind ik ppt’s niet genoeg. Maar sommige vakken zijn zo saai gedoceert of kunnen door zelstudie gedaan worden, en dan skip ik ze meestal wel. Ik skip eigenlijk best vaak…Altijd wel een excuus. Te koud om naar buiten te gaan, of te warm in een aula te zitten.

Ik sla geen enkel college over (tenzij ik ziek ben). Ik heb klasgenoten die wel eens colleges overslaan en die merken dat wel. Als je dan niet uit jezelf al je werk maakt en de powerpoints bekijkt krijg je niet alle stof tot je.

Ik sla ook geen enkel hoorcollege over, terwijl de UvA ze ook gewoon op internet plaatst om terug te zien. Het is gewoon makkelijker om heen te gaan, want dan ben ik er. Terugkijken doe ik uiteindelijk toch niet, ik ken mezelf.

Dit ja. De docenten op mijn opleiding zetten ze er ook bijna altijd op, maar ik ga altijd, tenzij ik ziek ben. Ik steek er meer van op als ik luister dan als ik zelf terugkijk. En misschien bestaat het gevaar dat je het niet helemaal begrijpt als je de context eromheen niet gehoord hebt.

Ik ga ook altijd. Er worden geen colleges opgenomen en de powerpoints zijn soms best slecht (staan er alleen steekwoorden op ofzo ja. Daar heb je precies niks aan).

Ik woon in België maar volgens mij is het niveau hetzelfde. Ik ga altijd naar alle lessen, tenzij ik ziek ben natuurlijk, omdat ik vind dat cursussen en ppt’s vaak vrij oppervlakkig zijn opgemaakt en er veel extra en belangrijke informatie wordt aangehaald door de docent, die je dan extra kan noteren. Als je de les skipt kan je natuurlijk niet genieten van de extra uitleg.

Heel veel van mijn hoorcolleges zijn verplicht, denk aan één keertje missen per periode.
Engels is niet verplicht, en heeft geen meerwaarde voor mij, dat sla ik meestal over.

Mijn doel ieder kwartaal is om alle hoorcolleges bij te wonen, ondanks dat ik niet veel vakken heb, is het soms best een klus om naar de colleges te gaan. Zo was ik in het eerste kwartaal naar geen enkele horocollege geweest (oke alleen de eerste college gevolgd van allebei de vakken), de reden hiervoor is omdat ik de docenten van die twee vakken gewoon echt kut vond en het vak ook.

Tweede kwartaal was weer mijn doel om wel te gaan, toen kregen we een nog kutter docent, dus ik heb het 3 keer geprobeerd bij dat vak, maar daarna niet meer geweest. Ander vak heb ik wel gevolgd.

Dit kwartaal ga ik wel alles volgen! Want de docenten zijn goed en de vakken zijn interessant.

Zoals je merkt uit mijn reactie wil ik wel telkens gaan, maar door bepaalde omstandigheden lukt het dan niet. Maar ik raad je aan om toch wel te gaan, want in colleges worden dingen besproken die de docent echt belangrijk vind. We krijgen wel altijd de powerpoints online, maar helaas bevat die altijd maar wat steekwoorden, dus het verhaal eromheen is dan niet duidelijk als je niet bent geweest

Op het HBO volgde ik lang niet alle hoorcolleges, eigenlijk voornamelijk het eerste hoorcollege & het laatste college voor het tentamen. De rest werd wel online geplaatst & daarmee heb ik m’n HBO ook prima weten te halen.

Nu op de uni volg ik wel alle hoorcolleges. Sowieso omdat hier veel meer nuttige informatie wordt verteld en omdat ik een schakeljaar doe welke ik perse binnen dit studiejaar moet halen.

Sommigen skip ik ook wel, maar ik hou mijn leerstof wel altijd bij. Ik denk als je niks bijhoudt, dat je dan wel in de problemen geraakt bij werkcollege’s…

-

Ik bekijk van te voren het onderwerp en de tijd.
Dan beslis ik of het nut heeft om te gaan en of ik het volhoud.
Ik heb tot nu toe niet het gevoel gehad iets te hebben gemist.

Ik ben Belg en heb echt geen flauw idee met wat HBO gelijk staat, maar ik zit al 2 jaar aan de universiteit. Ik sla best wel veel lessen over, eigenlijk bijna alles tenzij het echt verplicht is. Ik ben gewoon te lui om vroeg op te staan en ga liever feesten en dan uitkateren :’)

Meestal ga ik de eerste les(sen) eens kijken naar het niveau en in hoeverre het overeenkomt met het boek, de cursus, wat er allemaal online komt. Als ik dan zie dat ik toch niet veel aan de lessen zal hebben, skip ik ze. Ik heb meestal toch niet eens genoeg concentratie om 3 uur aan een stuk les te hebben, dus dan kan ik evengoed niet gaan.

Ik ben nu al 2 semesters op deze manier op alles geslaagd geweest, dus het kan wel. Maar je moet wel genoeg zelfdiscipline hebben, op jezelf kunnen werken en (dit klinkt best arrogant) je moet ook wel slim genoeg zijn, lijkt me. Want ik ken ook veel mensen die flink naar alle lessen zijn geweest, meteen na elke les hebben samengevat, nagelezen, etc. die toch op veel dingen gebuisd zijn.

Ik zit op de uni, maar misschien heb je er wat aan: Toen ik op het HBO zat ging ik altijd en maakte ik daarnaast nauwelijks huiswerk… toen haalde ik bijna alleen maar zevens en achten. Nu zit ik op de uni, sla ik best vaak over en moet ik ook best hard blokken. Het zal waarschijnlijk ook aan het verschil in niveau liggen maar ik denk dat wanneer je naar colleges gaat dat je dan veel minder hoeft te leren.

Ik kijk per vak of ik wel of niet ga. Bij sommige docenten weet je dat ze letterlijk gaan vertellen wat er in de powerpoint staat, om daar nou in totaal 2 uur voor te reizen vind ik te ver gaan. Als ik weet dat er iets belangrijks verteld word ga ik wel. Maar ik snap het nooit als mensen zeggen van ja ik vind het zonde als mensen niet gaan enzo. Maarja als het college niet al te zinnig is kun je beter zelf gaan studeren lijkt me.

Gelukkig volg je een opleiding voor jezelf en graaf je je eigen kuilen wanneer je skipt.

Ik zit op de uni en ik sla af en toe wel eens wat over, ik heb niet veel colleges maar vorig blok waren ze verspreid over iedere dag. Ik vind het fijn om zeker een dag in de week even vrij te hebben om m’n huiswerk te maken, bij te lezen enz. en doordat ik best een tijd moet reizen skipte ik daardoor 1x in de week mn hoorcollege. En soms als ik ziek was, echt niet uit mn bed kon komen. Verder ga ik zo vaak mogelijk, het is toch een manier van ‘leren’ voor mij.

Sommige sla ik over, omdat het mosterd na de maaltijd is. Maar de meeste volg ik wel, omdat de powerpoints soms nogal vaag zijn en de docent meer uitlegt tijdens het college.

Ik sla alleen colleges over als ik ziek ben. Bij ons moet je minimaal 80% verplicht aanwezig zijn, met uitzondering van langdurige ziekte bijvoorbeeld.
Ik vind de hoorcolleges wel belangrijk als aanvulling op de stof, de pp’s krijgen we toegestuurd na de les en uit het boek haal ik ook veel aantekeningen.