Hoop houden of verder gaan

Ik(25) heb bijna 6 jaar een relatie, maar de laatste tijd ging het even niet zo goed. We groeiden een beetje uit elkaar en de passie werd minder. Corona speelt hierbij natuurlijk ook een rol… Mijn (ex)partner(29) heeft veel meegemaakt en sleurt eigenlijk al 10 jaar veel achtervolgende financiele problemen mee, wat zwaar valt op onze relatie, but we make it work! We wilden eerst een pauze inlassen zodat we beiden konden stilstaan bij het idee om uit elkaar te gaan of er nog voor de vechten, want wij houden intens veel van elkaar, nog steeds. Nu hebben we besloten om toch uit elkaar te gaan omdat mijn partner aan zichzelf moet werken middels therapie en ik ook nog een reis ga maken voor mijn studie, maar ik wil dit eigenlijk niet. Voor mijn gevoel kunnen we hier samen aan werken en kan ik mijn partner steunen in het proces om aan zichzelf te werken. Helemaal nu we allebei awareness hebben van de situatie. We hebben samen een huurhuis en ik moet dat nu achterlaten wat me ook onwijs zwaar valt. Het grootste punt nu is eigenlijk dat we nog steeds dagelijks veel appen en kletsen over dingen. We zijn ook elkaars allerbeste vrienden. En mijn vraag is of ik dit aan moet houden of dat ik moet zeggen we moeten stoppen. Het komt voornamelijk vanuit mijn partners kant. Ik merk dat ik het fijn vind als we praten, want zo kan ik langszaam wennen aan het alleen zijn. Maar ik heb ook nog stille hoop dat we bij elkaar komen… We hebben ook afgesproken dat we over een half jaar kijken wanneer ik terug ben van mijn reis en mijn partner zijn zelfliefde terug heeft, of we samen verder gaan.

Ik hoor graag jullie ingevingen.

Je hebt de goede beslissing gemaakt. Het lijkt me niet goed om in zo’n relatie te zitten, hoeveel je ook van elkaar houdt.

(Ik ben 23 dus en ook lang een relatie gehad. Niet zo lang. Maar herken het wel een beetje.)

Het klinkt een beetje alsof jullie een broer-zus relatie hebben en er zijn volgens mij best veel stellen die ondanks dat het zo voelt toch bij elkaar blijven.
Je moet voor jezelf de keuze maken of je op deze manier verder wilt gaan. En houden van kan natuurlijk ook op veel verschillende manieren, als maatjes of als lovers. Misschien een nogal persoonlijke vraag, maar is er nog voldoende intimiteit bij jullie?