Hoop, geloof en liefde.

[fgcolor=#143BD9]Proloog[/fgcolor]

Ze hadden hem alledrie, maar wel in een andere vorm. Irina had hem als navelpiercing, Maya als bedel aan haar armbandje en Anna droeg hem als ketting. Zo droegen ze op hun eigen manier het hoop, geloof en liefde teken. Het ankertje, kruisje en hartje verbond deze drie jongedames, die elkaar nog maar vijf maanden kenden. Ze wilden hun vriendschap verzegelen en door hoop, geloof en liefde hebben zij verdriet en vreugde met elkaar gedeeld. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal, gevlochten door deze drie elementen. Anna het meest gericht op hoop, Maya op geloof en Irina op liefde. Irina is de meest losbollige, pittige dame van het stel die op vakantie in Turkije was. Maya is het rustige, Islamitische maar bloedmooie meisje dat in Turkije woont. En Anna, de ijverige, slimme studente, liep een halfjaar stage in Turkije. Ze kenden elkaar nog niet, ze wisten niet eens van elkaars bestaan af. Anna was op stage in Turkije, maar ze moest een week van stageplek wisselen. Ze kwam terecht in het hotel van de ouders van Maya. En Irina was hier toevallig net op vakantie. Wat een toeval allemaal… Op vakantie had Irina nogal last van ongedierte op haar hotelkamer. Manager-in-opleiding Anna heeft haar toen geholpen en voor een nieuwe kamer gezorgd. De twee dames raakten aan de praat en die avond dronken ze samen een wijntje in het café naast het hotel. Toen ze daar zaten zagen ze Maya het hotel uit lopen, ze stond daar ruzie te maken met een jongen. Maya zag er heel overstuur uit en toen de jongen weg liep ging ze hulpeloos tegen het muurtje zitten. Irina en Anna hebben haar toen uitgenodigd om wat met ze te drinken, en dit is uiteindelijk een gewoonte geworden. Toen de familie van Irina weer terugvloog naar Nederland besloot Irina om te blijven. Ze was al klaar met haar opleiding in Nederland en wist niet goed welke kant ze op wilde in haar leven. Maya had via haar vader een baantje kunnen regelen in het hotel. En zo begon de sterke vriendschap tussen deze drie dames…

[fgcolor=#0039B3]Irina over liefde[/fgcolor]

Irina was de meest energieke en impulsieve van de drie. Ze had bijna twee jaar een vriend gehad waarbij ze vaak het gevoel had dat ze vast zat in die relatie. Toen die relatie eindelijk ten einde kwam genoot ze volop van het vrijgezellenleven. Ze vond het heerlijk die vrijheid en ze had spijt dat ze er niet eerder een punt achter had gezet. Het was een moeilijke relatie geweest, waar ook vaak lichamelijke ruzies bij zaten, maar ze is er uiteindelijk sterker uit gekomen. Haar ex liet haar alleen niet echt met rust daarna. Een half jaar later, eind december, genoot ze nog steeds van haar status als vrijgezel. Ze was de vrijdag voor kerst in de stad tijdens Happy Hour in de kroeg. Ze was met één van haar beste vriendinnen, Celine, en ze waren al flink aangeschoten. Irina had even met een jongen staan dansen waar ze even later mee stond te zoenen. Ze wist zijn naam niet eens! Dat was haar nog nooit overkomen, maar ze vond het wel grappig en ze was te zat om er moeilijk over te doen. Daarna kwam ze Elmar tegen. Elmar was een jongen van Afghaanse afkomst en hij zat bij haar ex Laurens in het voetbalteam. Laurens had Elmar weleens aan haar voorgesteld in het begin van hun relatie en altijd als Irina hem zag maakte ze een praatje. Irina herinnert zich nog dat ze samen met de moeder van Laurens naar een voetbalwedstrijd ging kijken in de tijd dat ze nog iets hadden. De moeder van Laurens zei toen: 'Die Elmar hè, dat is echt een leuke jongen. Hij is altijd beleefd en draagt altijd nette bloesjes en zo. Leuke jongen, ja.’ Irina knikte instemmend, ze kende hem eigenlijk niet zo goed maar ze vond hem wel altijd aardig als ze hem zag. Op die vrijdag voor kerst kwam ze hem dus tegen, hij was er ook voor het Happy Hour. Ze kwam hem wel vaker tegen in de stad, hij was daar altijd op vrijdagmiddag. Irina ging even met hem kletsen en toen hij drinken ging halen nam hij ook een wijntje voor haar mee. Ze wist niet meer zo goed hoe het was gebeurd, hij zei achteraf dat zij hem had gezoend, maar ze zoenden dus, ook buiten, en toen Irina naar huis ging wisselden ze nummers uit. Irina liet het maar aan zich voorbij gaan, ze zoende wel vaker met jongens en ze wisselde wel vaker nummers uit. Wist zij veel in wat voor situatie ze terecht zou komen…

Na die zoen op kerstavond sms’te Irina hem: ‘Hoi schatje.’ Ze ging met haar vriendin Celine weer terug naar het dorp waar ze woonde. Ze moest nog even langs Pleun want die was jarig. Ze was nog steeds enorm aangeschoten maar ze moest zich inhouden, het was een rustige bedoeling op die verjaardag. Ze zaten allemaal op de bank ‘All you need is love’ te kijken, wat ook wel typisch is op kerstavond. Toen ze mee zat te kijken kreeg ze een sms van Celine, zij wilde naar de kerst-mis in de kerk. Irina stemde er mee in en ging met haar mee, rond elf uur was het weer afgelopen. Daarna had ze een sms terug van Elmar: ‘Schatteke mijn batterij was op dat had ik gezegd toch? Ik had de trein gemist en zo daarom nu pas een sms, ik hoop niet dat ik je wakker sms. Kusje.’ Vanaf toen hebben ze een beetje op en neer ge-sms’t. De volgende dag ging Irina met haar familie brunchen vanwege kerstmis. Ze zat nog een beetje met Elmar in haar hoofd, ze kende hem al een hele tijd maar nu natuurlijk op een hele andere manier. Tijdens de brunch sms’te ze hem wat hij van plan was met deze hele situatie. Hij reageerde: ‘Ik zal eerlijk zijn. Volgens mij ben je echt superleuk. Als jij wilt afspreken vind ik het goed, kijken wel wat het gaat worden.’

[fgcolor=#0039B3]Anna over hoop[/fgcolor]

Anna is één van de vijf zussen van de familie Videler. Ze is min of meer door haar zussen opgevoed. Anna was de vierde in de rij, haar oudere zussen heten Ashley, Lorena en Rishi en haar jonge zusje heet Elima. Haar moeder was geen makkelijke, aangezien er vier verschillende vaders van deze vijf kinderen in het spel zijn.

Anna’s moeder, Noëlle, was veertig jaar stewardess. Ze had al ervaring in de horeca en besloot toen om dit te gebruiken boven in de lucht, waarbij haar liefde voor reizen ook voor een groot deel meetelde. Haar eerste dochtertje Ashley werd verwekt door piloot Raoul, een aardige jongeman van 23 toen zij 20 was. Ze vlogen samen naar Duitsland, Spanje, Rusland, Estland, Chili, Cyprus en Mexico. Ze waren naast collega’s ook goede vrienden geworden. Tijdens hun verblijf in Mexico van twee weken is Noëlle zwanger geraakt. Toen ze dit vertelde aan Raoul beloofde hij heel romantisch om bij haar te blijven. Hij heeft Ashleys eerste verjaardag nog meegemaakt, maar daarna heeft hij zijn baan op de eerste plaats gezet. Het bleek toch niet te werken en Noëlle en Raoul waren te verschillend om samen een kind op te voeden. Noëlle vond dit natuurlijk verschrikkelijk, zo had ze haar leen niet gepland. Ashley logeerde vaak bij Noëlle’s ouders of bij andere familie, vrienden of kennissen, als haar moeder weer eens aan het reizen was. Ashley groeide op als een slimme meid, ze werd advocate, trouwde met een schat van een man waar ze twee kindjes van kreeg. Daarin lijkt ze dus in niets op haar moeder. Noëlle pakte haar baantje weer op en kreeg iets minder lange reizen waardoor ze vaker bij Ashley kon zijn. Toen ze tijdens haar werk drie weken in Spanje zat leerde ze Juan kennen. Ook van hem kreeg ze een prachtige dochter. Ze waren een tijdje samen, Juan is zelfs even in Nederland komen wonen. Noëlle heeft toen een tijdje een affaire gehad met een Turkse man die in Nederland woonde, Selim. Toen Juan hier achter kwam was hij weg en liet Noëlle achter met hun dochtertje Lorena. Van Selim kreeg ze haar dochter Lorena. Ze zijn een tijdje samen geweest waarna Noëlle een keer een Nederlandse man leerde kennen, Peter. Ze zijn zelfs getrouwd geweest. Samen kregen dochter Anna. En zelfs toen ze haar trouw had beloofd aan deze man, kon ze Selim niet laten gaan. Ze kregen nog een dochtertje, Elima. Noëlle is toen gescheiden met Peter en vanaf toen is ze altijd bij Selim gebleven. Selim is bij Noëlle in huis gaan wonen en ze hadden het goed samen. Noëlle is grondstewardess geworden dus ze was niet meer weken van huis. Haar dochters Ashley, Lorena en Rishi zijn al samen gaan wonen of op zichzelf en Anna en Elima woonden nog thuis.
Anna deed een opleiding in de toeristische kant. Ze wist vantevoren dat ze in het derde jaar een halfjaar op stage moest naar het buitenland, en dat leek haar geweldig. Dat had ze van haar moeder, het reizen. Ze wilde geen stewardess worden maar ze wilde elk land van de wereld zien, elke cultuur beleven en de mooiste plekken zien. Anna had er niet altijd moeite mee gehad dat Noëlle samen was met Selim, het was een hele aardige man. Ashley had nog contact met haar vader, Lorena heeft dit een tijdje gehad maar heeft het contact verbroken. Anna was de enige die nooit meer iets van haar vader heeft gehoord. Toen Anna drie jaar oud was is Peter weggegaan, en Anna koestert nog elke dag de hoop dat ze hem ooit terug ziet. Ze is nu bijna eenentwintig en ze verlangt al haar hele leven naar een vaderfiguur. Natuurlijk is Selim dat ook voor haar, maar ze herkent niets van haar karakter in hem en ze is benieuwd of ze dit wel bij haar eigen vader herkent. Haar moeder heeft weleens contact met hem proberen te zoeken voor Anna, maar het is haar nooit gelukt.

[fgcolor=#0039B3]Maya over geloof[/fgcolor]

Soms voelde Maya zich niet begrepen door haar Nederlandse vriendinnen, maar toch miste ze de tijd dat ze in Nederland was. Ze had er meer vrijheid als hier. In Nederland droeg ze geen hoofddoek en mocht ze omgaan met wie ze wilde, maar sinds ze verhuisd waren naar Turkije was Maya’s leven een stuk veranderd. Ze moest verplicht een hoofddoek dragen, haar broers hielden nauwkeurig in de gaten met wie ze om moest gaan en ze moest vaker naar de moskee en vaker bidden. Ook mocht ze geen alcohol meer drinken en ze mocht zelfs niet meer uit gaan! Gelukkig had ze in Turkije twee nieuwe Nederlandse vriendinnen, Irina en Anna, zodat ze haar frustraties kon delen. Maya kon er het meest van genieten als zij op haar kamer waren, dan had Maya haar hoofddoek af en golfde haar mooie, lange haar over haar rug. Ze vond het heerlijk om dat haar uren te borstelen, te stijlen of te krullen. Ze had geen zussen, alleen twee oudere broers. Zij werden veel meer vrij gelaten. Doordat ze in Nederland is geweest mist ze die vrijheid nu ontzettend.
‘Proost!’ Zeiden de drie vriendinnen tegen elkaar toen ze wat bij zaten te kletsen bij het café naast het hotel. Irina en Anna met een zoete witte wijn, Maya met een ice tea. Ze mocht gelukkig even weg van haar ouders, omdat zij ook weten dat Irina en Anna goede meiden zijn.
‘Ik heb me zo verveeld vandaag,’ begon Maya. Ze had vandaag een mooie lichtblauwe hoofddoek op, dat ding was alleen wel snikheet. ‘Ik heb de hele tijd staan wassen en strijken en daarna moest ik op mijn neefje Jaber passen. Die zat alleen maar te gamen.’ Maya mocht ook niet werken, ze moest helpen in het huishouden.
‘Ik vind het knap dat je het volhoud,’ zei Irina, ‘ik zou dat echt niet kunnen. En hoe is het met Vincent?’
Vincent was een van de Nederlandse gasten die hier nu een week op vakantie was. Toen hij Maya in het oog kreeg heeft hij haar geen seconde meer met rust gelaten. Maya was ook stapelverliefd geworden op hem, maar ze hield zich tegen. Ze wist natuurlijk dat dit nooit iets zou kunnen worden. Ze zou verstoten worden uit de familie en Vincent zou niet kunnen rusten voordat ze hem even zouden bijwerken.
‘Ik weet het niet zo goed. Hij gaat over een week weer terug naar Nederland. Maar het kan toch nooit iets worden.’
‘Zeg nooit nooit…’
Maya draaide zenuwachtig aan haar vestje.
‘Weet je wat trouwens ook belachelijk is?’ Zei ze fel. ‘Ik mag van mijn vader ook geen make-up meer dragen. Dat slaat toch nergens op?’
Anna keek bezorgd naar Maya. Ze gaf heel veel om haar vrienden en ze vond het verschrikkelijk dat zij zo onderdrukt werd thuis. Maya heeft vrijheid nodig, net als een vlinder, ze wil fladderen tot er geen einde aan komt. Helaas zit ze gevangen in een kleine, donkere kooi.
‘Straks gaan ze je nog uithuwelijken,’ zei Irina.

leuk :astonished:

Het begon leuk, maar door zulke verhalen ontstaan er meer vooroordelen over Islamitische meisjes. Geen make-up meer dragen? Uithuwelijken? Met verplichting een hoofddoek dragen? Het moet niet gekker worden…

@hierboven, dat welja…

Normaal reageer ik niet in zulke topics maar in het verhaal lijkt het alsof wij niets mogen en onderdrukt worden. Dat staat gewoon letterlijk d’r in :confused:

''Ze gaf heel veel om haar vrienden en ze vond het verschrikkelijk dat zij zo onderdrukt werd thuis. ‘’

Dit klinkt vast weer overdreven van mij, maar na een tijdje gaan niet-moslims ook echt denken dat dit zo is. Omdat het dan ook overal in voorkomt.

idd en dat stukje ze had een lichtblauwe hoofddoekje wat wel stikheet was, dan is een HOED toch ook heet? Een hoofddoek zit echt fris hoor ^^

Idd. Het is gewoon te moeilijk om een verhaal te schrijven over iets waarvan je te weinig over af weet. Dan krijg je namelijk heel veel kritiek van anderen, wat dus nu ook het geval is…

maar verder vind ik verhaal wel leuk hoor, behalve dat dan.

Ik ook hoor. Leuk geschreven! :3

Ja het idee is leuk, maar je maakt fouten door dingen te schrijven die eigenlijk niet zo normaal zijn en wat een beetje erg overkomt

Tja, het is toch echt op de realiteit gebaseerd :slightly_smiling_face: Van de mensen uit mijn omgeving. Maar zal er zeker rekening mee houden.

Ik probeer het te lezen maar ik raak steeds verdwaald in de tekst en dan moet ik weer opnieuw.
Maar ik denk dat dat meer aan het tijdstip ligt dan aan je verhaal, dus ik probeer het morgen nog eens.

toch is het erg overdreven hoor.

Dat sowieso niet ^^

Jawelll misschien moet je ff de zin af lezen :wink: