Hooggevoeligheid (HSP)

Hallo allemaal!

Ik had gezocht naar een algemeen topic hierover, niet kunnen vinden. Doe er maar een slotje op als die er wel is, en als het zo is: excuses.

De reden dat ik dit topic heb gemaakt is dat ik hooggevoelig ben, en me afvroeg of meer mensen hier dat zijn. Ik heb er namelijk nogal slechte ervaring mee, op internet staat dat het zo mooi is als je er mee leert leven maar ik ben hierdoor dus 24/7 constant zenuwachtig. Heeel vervelend…

Iemand die tips of wat dan ook heeft, of zelf ervaringen. Hoor ik het graag!

Kijk eens even op deze website
www.mannaz-school.be
Een hoop info over hooggevoeligheid

Of op deze
www.wijzijnhoogsensitief.be

Groetjes!

Ik ben waarschijnlijk ook hooggevoelig, is niet officieel vastgesteld maar volgens mij kan dat ook niet (?). Ik voldoe iig aan alle “kenmerken”. Heb met name problemen met verwerking van en omgaan met prikkels, ben snel emotioneel, verander makkelijk ‘mee’ met stemmingen van anderen en heb erg perfectionisme en snel stress. Heb ook een angst- en paniekstoornis gehad dus ben wel bekend met continu zenuwachtig voelen alsook angst hebben (zonder reden).

Ik heb niet echt tips, voor m’n angststoornis had ik toen medicijnen (oxazepam). Maar dat gaat op recept. Je zou naar de huisarts kunnen gaan en het voorleggen. Misschien kan je eerst natuurlijke middelen proberen om rustiger te worden. Rustgevende thee (slaapthee, kamille), valeriaan.

Voor mij helpt Yoga erg goed. Zeker als ik onrustig ben, stress heb of angstig ben. Dit kan je thuis doen met filmpjes op youtube of naar les gaan. Zelf doe ik dit wel op les omdat ik er anders te snel doorheen rag en continu wordt afgeleid, waardoor het geen effect heeft :’).

Waar bij yoga focus op ligt en wat sowieso belangrijk is bij zenuwen, angst, spanning, stress e.d. is je ademhaling. Probeer daar goed op te letten, dat je rustig ademt door je buik. Hier staan een paar oefeningen ervoor http://www.mindpower.nl/ademhalingsoefeningen-ontspanning/ op google is wel meer te vinden. Een goede ademhaling kan serieus een wereld van verschil maken!