Hooggevoelig

Ik heb een probleempje: Ik ben hooggevoelig en bij mij is het zo dat ik door emoties en problemen van mensen die dicht bij me staan hetzelfde ga voelen als die mensen. Ik voel me dan ook erg down enzo. Voor degene die niet weten wat hooggevoeligheid is (oftewel HSP):

Een HSP, Highly Sensitive Person oftewel een hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

voelen stemmingen van anderen goed aan; nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
denken vaak na over hun roeping.
filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
dromen, fantaseren en overwegen veel;
zijn opmerkzaam en aandachtig;
functioneren heb beste in hun eigen tempo; zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en
huidirritaties en allergieën;
hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.

Van de dikgedrukte zinnen heb ik last.

Als iemand me tips zou willen geven of als je hier ook last van hebt, laat maar van je horen!

p.s. HSP is GÉÉN ziekte maar een karaktereigenschap!

God dat lijkt me vervelend. Nee ik heb geen tips sorry maar toch mijn medeleven.

Heb er geen ervaring mee ofzo, vind het wel heel kut voor je.
Misschien vaker denken van, ach, kan mij het schelen?
Beetje proberen om vaker schijt te hebben? Ik trok me eerst altijd dingen die mensen zeiden altijd heel erg aan, maar nu heb ik ook zoiets van, het maakt me niet uit wat je zegt.
Weet niet of het bij jou helpt, omdat jij natuurlijk echt een ziekte hebt enzo.
Maar in ieder geval sterkte.

Umm het is GEEN ziekte maar een eigenschap.
:stuck_out_tongue_closed_eyes:

herken wel veel van de waslijst, wat ik zelf ook vaker heb.
Mijn moeder heeft het ook, dus misschien dat ik het daarvan heb.

eerst lezen voor dat je zulke opmerkingen geeft. Sorry ik vind echt dom wat je zegt T_T

Okay, sorry. Ik bedoelde ook niet echt ziekte, maar dat het echt ernstig was ofzo. Maar okay, ik hou mn mond weer want ik kan vandaag niks zinnigs zeggen. Sorry als ik iemand beledigd heb.

Er zijn hier boeken over.
Mijn moeder heeft er een aantal. (ze is zelf ook hooggevoelig)
en er staan handige tips in zegt ze!

Heyhey meid.

Ik ben ook best wel hooggevoelig snel emotioneel enz. vaak denken over dingen die fout zijn gegaan of … nog fout kunnen gaan.
Het beste is gewoon te relaxen goed en veel slapen helpt bij mij zeker veel dan ben ik opgewekt en vrolijk neem vaker de tijd voor jezelf en denk aan de leuke dingen niet aan gevolgen je moet af en toe schijt hebben en ik weet dat het best moeilijk is het lukt mij vaak niet maar af en toe wel en dat is wel een fijn gevoel gewoon veel rust nemen bijvoorbeeld iets eerder gaan slapen en voordat je gaat slapen aan iets denken wat je echt leuk vind of wat je die dag gedaan hebt wat echt leuk was echt dan slaap je goed ( ik iniedergeval )

Ik hoop dat je er beetje aan hebt maar veel rust en goed slapen helpt veel bij gewoon tijd voor jezelf hebben.

Succes.

ik bvoel me best wel aangesproken :stuck_out_tongue:
ik moet bij een ruzi eal huilen, of bij Bambi,…
voelde me best wel dom xD
Xx

Hmm, eigenlijk best herkenbaar! Wat raar, ik had er nog nooit van gehoord eignelijk.

voelen stemmingen van anderen goed aan; nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
denken vaak na over hun roeping.
filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
dromen, fantaseren en overwegen veel;
zijn opmerkzaam en aandachtig;
functioneren heb beste in hun eigen tempo; zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en
huidirritaties en allergieën;
hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.

hoe herkenbaar :open_mouth:
veel van de dingen die jij dikgedrukt hebt staan, heb ik geloof ik ook…

Ik heb het ook!
Een aantal jaren geleden werd me door een bioresonantie therapeut al gezegd dat ik nieuwetijdskenmerken heb en hooggevoelig ben, en toen dacht ik van: ja 't zal wel.
Maar daar merkte ik toendertijd nog niks van, terwijl ik het nu heel erg heb.
Ik heb een tijdje heel erg aan het verleden moeten denken, en ik denk zo veel na over het leven en het doel hier op aarde, en zit met zoveel gevoelens dat ik nauwelijks nog met mijn hoofd bij het heden zit. Sferen voel ik super goed aan, wat soms ook wel eens vervelend kan zijn. Volgend jaar mei moet ik een opleiding gaan volgen, waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb, simpelweg omdat ik het gevoel dat ik niet op aarde ben om iets te doen wat elk mens doet. Gevoeligheid is niks ernstigs op zich, maar als het in overmate aanwezig is functioneer je gewoon niet meer realistisch. Baggerzooi.

Enja ik weet dat de laatste reactie 7 maanden geleden is, maar ik wilde toch ff wat plaatsen.

woot
ik had er nog nooit van gehoord

maar ik heb bijna alles van die lijst :zipper_mouth_face:

Ik heb dat ook volgensmij, iig dat zei mijn psycholoog en ik ben er nu net toevallig een boek over aan het lezen! heel intressant.

Een vriendin van mij heeft dat.

Ik herken wel veel dingen van de lijst, maar wil niet zeggen dat ik dat heb.

Ik vind dat er tegenwoordig al te snel op kinderen labels geslagen worden.

Is je kind vervelend en druk? ADHD.
Let je kind niet op in de les? Hoogbegaafd.
Is je kind gevoeliger? Is het meteen een HSP of indigokind of wat dan ook.

Ik bedoel, de topicstartster kan best echt een HSP zijn, maar ik denk echt niet dat dat zo heel vaak voorkomt.

idd:ja:

Ik ben zelf ook Hoogevoelig
Maar iedereen heeft een eigen manier om daarmee om te gaan ^^
(andere trauma’s, karaktereigenschappen etc)

Ik herken veel wat er instaat ook bij mezelf, misschien dat dit ook komt omdat ik m’n hele leven geleefd heb met een zwaar depressieve moeder.
En als je op je 6e al geconfronteerd wordt met een moeder die dood wil, die zelfmoord pleegd dan ga je het leven ook wel wat serieuzer zien.
Ik voel me altijd wel heel down als andere dat ook zijn, zo voel ik precies aan wanneer bijv. m’n moeder down is en dan ben ik dat ook.

Ik kan bijvoorbeeld heel ‘depressief’ worden van dierenleed, en mensenleed en al die dingen… emotioneel door muziek enzo wordt ik ook heel erg snel.
Als ik ruzie heb met iemand voel ik me al helemaal down, of als ik iemand heb uitgescholden kan ik wel janken.
Misschien komt dat omdat bij mij ook respect enzovoorts hoog in het vaandel staan
Van stress, buikpijn, allergie en al die dingen heb ik last gehad, alleen huiddinge’s heb ik nog last van.

Ik had ruzie laatst met een vriendin, en toen zei ik dus ‘val dood’ tegen d’r ik heb de hele weg naar huis gejankt.
Zo jank ik ook vaak bij films, en liedjes, en vandaag kreeg ik een mailtje op hyves over een meisje van 11 die kanker heeft en die dood gaat, ik heb die hyves gelezen en ik moest er echt van huilen…

Stemmingswisselingen dat is bij mij best erg, kan door alles komen ik kan heel vrolijk zijn maar als ik dan een platgereden konijn zie ben ik ineens weer verdrietig en ben ik dat meestal wel 2 dagen lang…

Eigenlijk bijna alles in 't rijtje heb ik ook, maar ik denk dat iedereen wel iets heeft.

Maar als je het hebt wat zou je er dan aan kunnen doen?