Hoogbegaafdheid?

Heee iedereen! Ik keek hier altijd wel rond, maar nu besloot ik ook eens mee te doen:).
Ik zit dus een beetje met een probleem. Laatst las ik wat over hoogbegaafdheid, en ik herkende mijzelf hier erg in. Mijn sociale kunsten zijn niet erg geweldig, ik ben een EXTREME beelddenker en ik vond het leuk om op mijn tiende al te filosoferen. Maar voor hoogbegaafdheid moet je toch ook heel goed zijn op school? Dat ben ik niet dus… Ik ben niet goed in wiskunde, want meestal weet ik het antwoord wel maar de bereking niet. En ik leer nauwelijks, want ik ben een chronische uitsteller…
Ik zou het graag willen weten, want ik denk dat alles dan op zijn plaats valt.

Dus, zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Kunnen wij niet ruiken.

XD

Hier is een topic over.

Ik heb hetzelfde als jij(echt alles) maar ik ben niet hoogbegaafd.

waarbij wil je dat wij je helpen?

Je zou je kunnen laten testen op hoogbegaafdheid, maar dat maakt alles toch niet beter? ik denk niet dat het je leven betert of iets dergelijks…

Nee, het is alleen dat het allemaal op zn plaats valt, want ik heb de afgelopen tijd veel problemen… Ook denken mn ouders het

Persoonlijk vind ik hoogbegaafdheid maar onzin. Een meisje dat ik ken mocht daardoor lessen skippen, bleef zitten en stroomde op naar het vwo met 5 tekorten. Iets wat ik nooit zal snappen.
Wel nice trouwens dat je vanaf je 10e al filosofeerde

liever niet hoogbegaafd dan wel hoor, ik vind het echt stomvervelend… maar om het echt te weten zal je testen moeten doen. bij een psycholoog. ik zou het bij je huisarts vragen als je het echt wilt weten.

Bedank voor de tip!

Als je het echt zeker wilt weten: Doe een officiële test.

Zo ben ik zelf hoogbegaafd en ik snap dat dit soort dingen je aan het denken kunnen zetten. Ik heb zelf op jongere leeftijd al een aantal IQ-testen laten doen en afgelopen jaar nogmaals. Mensen plakken naar mijn mening heel snel dingen op zich zelf (Oh ik heb hoofdpijn, laat ik het symptoon googlen: Tumor. Begrijp je wat ik bedoel?)Dit bedoel ik overigens niet bot.

Voor hoogbegaafdheid hoef je niet uit te blinken op school. Zo heb ik zelf nooit extreem hoge cijfers gehaald voor vakken waar ik mij niet in interesseerde (wiskunde, scheikunde), maar blonk ik daarentegen uit in dingen die ik leuk vond (geschiedenis, Engels). Daarmee wil ik zeggen dat hoogbegaafden vaak hoger scoren op gebieden die hen beter liggen.

Verder nogmaals; Als je het écht zeker wilt weten, laat een proffesionele IQ-test doen.

Nee maar je kan het dan een plaats geven en dan weet je hoe je ermee om kunt gaan.
Ik heb zelf gedacht aan hoogsensitiviteit en ADD omdat ik daar ook heel veel van herkende. Maar ik heb sowieso faalangst hebben we ontdekt.

Ik heb daarnet wel de mensathuistest gedaan, en die zei dat het uitstekend was. Maar is dit welvertrouwbaar?

Een test van internet is een stuk minder betrouwbaar dan een proffesionele.

Bestaat er een mogelijkheid om een IQ test online te doen?

Die bestaat ja. Maar die zijn niet betrouwbaar en daaruit kun je niet opmaken of je hoogbegaafd bent.

Het is nogal makkelijk om jezelf een label op te plakken omdat je jezelf herkent in een beschrijving… Dan ken ik wel nog wel een aantal hoogbegaafde mensen hoor :’)

Ik ken iemand die hoogbegaafd is. Voor wiskunde staag hij aan hetveins van het jaar gemiddeld altijd een 10,0. Voor natuurkunde ook zoiets, maar voor frans haalt hij altijd onvoldoendes

volgens mij kan je ook hoogbegaafd zijn zonder dat je supergoede punten haalt op school. Ik denk dat hoogbegaafdheid ook met inzicht enzo te maken heeft niet per sé mer hoe snel je iets vanbuiten kunt leren enzo.
Ik ben hier natuurlijk ook niet zeker van.

Beelddenkers onderpresteren heel vaak op school en staan ook bekend om het slechte plannen. Aangezien jij zegt dat je dat extreem bent, zouden deze twee dingen best daar vandaan kunnen komen. Dat betekent niet dat je niet hoogbegaafd bent. Zoek anders tips op op internet voor beelddenkers, andere leermanieren enzo. Ik heb bij een coach gelopen daarvoor die me heel goede dingen leerde, waardoor ik ondanks beelddenken toch beter ging presteren!