Hoofdletter na uitroepteken / vraagteken.

Hello.

Normaal gesproken is het zo dat op het moment dat een zin eindigt met een vraagteken of uitroepteken er een nieuwe zin begint met een hoofdletter. Omdat een uitroepteken / vraagteken hetzelfde is als een punt.

Maar nu is het zo, dat in gesproken teksten als er ‘zei hij,’ ‘mompelde hij,’ ‘siste hij,’ achter staat dat dit dan wordt geschreven met een kleine letter.

Mijn vriend vindt dit vreemd en vraagt zich af of er een regel voor is dat dit zo moet. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat dat gedeelte nog bij de zin hoort en het daarom met een kleine letter moet, maar hij blijft stug volhouden dat een punt / vraagteken / uitroepteken het einde van de zin is.

Iemand die hier een antwoord op kan geven? (:

Ik ben het eens met je vriend. “Kijk uit!” Schreeuwde hij.
Ik weet niet of het klopt, maar een komma bijv. Geeft een pauze aan, en een uitroepteken een intonatie, dus hoe het gezegd wordt.

“Jantje!” Gilde moeder, “je vergeet je schoolspullen.”

Hmm… ik denk idd dat het nog bij de zin hoort, want iemand schreeuwt het dan dus, maar dat heeft niks te maken met de hele zin, dus daarom met kleine letter.

Nee, alles wat erachter komt moet nog met een kleine letter. 100% zeker.
Dit moet dus zo; “Kijk uit!” schreeuwde hij.

Nee, een uitroep- of vraagteken is toch hetzelfde als een punt? Het heeft het einde van een zin aan.

Ja, anders geef je de uitroeptekens en vraagtekens tussen aanhalingstekens een minderwaardigheidscomplex.

Doe nou even serieus. :’) Het MOET met een kleine letter als er nog zoiets achterstaat.
Maar hij wil weten waarom en dat weet ik dus ook niet.

Dat weet ik wel.

Je gebruikt namelijk de gesproken zinnen om aan te duiden dat het gesproken is. In die gesproken zinnen wordt een vraagteken of een uitroepteken gebruikt voor intonatie, zodat het duidelijk is hoe iets gezegd moet worden, niet om het einde aan te geven. Vandaar dat je een kleine letter gebruikt.

Hij blijft nog steeds stug volhouden; wat is die regel dan en wie dat bedacht heeft?

Wie heeft de punt uitgevonden?

Aanhalingstekens en andere leestekens in een gesproken zin duiden alleen maar aan dat het gesproken is, niet hoe de zin in elkaarsteekt.

Maar hij zegt dus; dit is alleen maar zeggen dat het zo is omdat het volgens jullie zo is. Maar wie heeft dat bedacht en waar kan ik dit terugvinden?

I know, hij zeurt soms nogal lang door. x’D

Kan je het niet even googlen? Er zal heus wel iemand/iets zijn die het als regel heeft vastgesteld aangezien de meningen er zo over verschillen. zoals dit topic al laat blijken.

Dat heb ik al gedaan, helaas zonder resultaat.

Kijk gewoon eens in een paar boeken.

Denk jij dat daar de regel in staat waarom het zo is? We weten DAT het zo is, maar hij wil er dus een regel voor weten… Die staat niet zomaar in boeken.

Ik denk dat ze bedoelt gewoon leesboeken. Dan zie je gewoon of het zo is of niet.
Maar goed, ik ben het nog steeds met je eens. Een kleine letter.

Ja, maar we weten dus al dat het zo is. Maar hij wil daar echt een regel voor weten en ik kan die niet vinden.

Mijn moeder is het er trouwens ook mee eens, maar volgens haar is het zelfs:
“Kijk uit!”, schreeuwde hij.
o.O

Dat heb ik ook wel eens gezien ja, niet in een boek maar wel op internet. xD
Maar toen dacht ik ook; huh?!

Waarom is dit toch zo verwarrend. xd