Hoofd koel houden bij heel veel stress (en andere studie-ellende)

Ik heb heel. veel. stress. voor school.
Jullie hebben vast allemaal wel eens gehad dat je door de bomen het bos niet meer ziet bij bepaalde schoolperiodes en ondanks de ladingen stress soms blijft uitstellen etc.

GIVE ME TIPS.
Mijn stressperiode duurt t/m 11 februari dus ik moet echt onmenselijk lang heel hard bikkelen.
Ik wil echt elke dag heel hard werken maar ik heb ook nog eens ADHD, ik ben snel rusteloos en afgeleid (ik ga iig al bijna elke avond op mijn hyperpiek hardlopen, dan kan ik daarna nog twee uurtjes er tegen aan) maar andere tips hierover van mede AD(H)D’ers zijn welkom. en ik heb ook door mijn ADHD een grote aversie tegen heel hard werken en weinig tijd hebben voor leuke dingen (ik heb het wel in mijn vermogen om ziekelijk hard te werken).

Iemand tips voor een heldere planning, hoe je het hoofd koel houdt op paniekmomenten en hoe je bij teveel te doen kunt bepalen wat écht het belangrijkst is? (dus dingen die ook moeten toch laten schieten zodat je bijv iig een 6 kan halen)
En hoe plan je in van die ellende weken toch genoeg ontspanning in zodat je 's avonds niet met een suizend hoofd in bed valt en 's nachts in je hoofd nog over alles doorratelt? Dus hoe zorg je dat je je leven niet compleet gaat haten hahaha.

Oh, en hoe houd je jezelf van uitstellen af? (dit is ook uitstellen, ook al wil ik ook wel echt graag tips)

Ik doe trouwens een conservatoriumstudie dus mijn studiestress houdt in dat ik naast vier uur op mijn instrument studeren (wat er nu wss nog vijf moeten worden ook) ook nog diehard moet blokken voor theorietentamens waarvan de hoeveelheid denk ik te vergelijken is met tentamens op andere opleidingen. Plus ik doe mee aan een belangrijke muziekwedstrijd over drie weken (die ik kan cancelen maar ik doe wel graag mee).

Alle tips zijn welkom. Van concentratie tot uitstel tot goed eten/slapen/drinken tot ontspanning tussendoor tot concrete planning, vertel me alles wat jullie weten!

Plus dit is ook een stort je hart uit over studiestress topic voor mede Girlsceners.

Dankjulliewel en de mensen die het nodig hebben; jullie ook heel veel sterkte gewenst.

Hoe ik mezelf motiveer is door mezelf af te vragen welke nadelen er zijn als ik het uitstel. Als ik écht geen zin heb vraag ik me bijvoorbeeld de volgende dingen af:

• Is het het waard om alles uit te stellen en vervolgens keihard op je bek te gaan tijdens je tentamens? (Ik heb geen tentamens, doe havo maargoed haha)
  • Is het uitstellen de stress die ik er voor terug krijg waard, dat ik alles op een avondje in een keer moet gaan doen?
    En je moet jezelf de leuke dingen voor ogen houden, zoals bijvoorbeeld die muziekwedstrijd je geeft aan dat je graag meedoet, dus zegt tegen jezelf dat je ECHT moet gaan leren anders kun je die muziekwedstrijd wel vergeten! En het is misschien handig als je vraagt aan je ouders dat ze er op moeten blijven hameren dat je echt aan je tentamens moet gaan beginnen, dat kan soms ook nog wel is helpen.