Honden vs. katten

Omdat het in het opbiecht-topic toch tot een discussie kan leiden, maak ik maar een discussie topic aan.

Waarom mogen katten wel 24/7 buiten los lopen en honden niet?

Katten terroriseren andere katten, vangen vissen uit andermans vijver en springen kamikaze onder je autobanden. Als je kranten bezorgd en je wilt bij de brievenbus zijn, dan vallen ze je hand aan (vaak genoeg gebeurd bij mij helaas).

Katten lopen in andermans tuin te poepen. Misschien dat sommigen geleerd hebben om in hun huis hun behoeftes te doen, maar lang niet allemaal. Het lijkt er op alsof veel mensen een kat nemen, alleen maar zodat ze kunnen zeggen dat ze een kat hebben. Ze geven ze geen beter huis of leven voor de kat, als de kat toch buiten op straat rond zwerft met het risico aangevallen te worden door andere katten of aangereden te worden.
Er wordt vaak gezegd dat je dan speciale spullen kan kopen om katten uit je tuin te weren. Dude, ik ga geen geld uitgeven omdat jij een HUISdier hebt aangeschaft. Train je kat om het in zijn kattenbak te doen.

Op facebook en door de straten zie je vaak flyers van vermiste katten. Mijn buurvrouw heeft een kattenopvang voor zwerfkatten. Maar er komen er telkens meer. Houdt je kat gewoon binnen. Dat is ook veiliger en dan is de kans dat je hem kwijt raakt ook kleiner.
Honden zijn ook buitendieren, dus dat argument is invalide. Tenzij je honden ook 24/7 buiten mag laten natuurlijk.

het is niet alleen dat ik het oneerlijk vind voor honden, maar ik vind het ook zielig voor katten. Katten die in de winter een warme plek onder een motorkap zoeken, katten die in de regen voor hun voordeur wachten tot die opengaat. Ik heb tijdens mijn kranten lopen heel veel katten meegemaakt die er ondervoed uitzagen.

En dat zijn dan allemaal zwerfkatten? Die zwerfkatten zouden er niet zijn als iedereen zijn kat gewoon binnen houdt, en als je hem naar buiten laat, zorg er dan ook voor dat hij elke dag weer binnen is, zorg ervoor dat hij of zij gesteriliseerd is.

Of houd je kat gewoon binnen en laat hem uit.

Ik heb altijd alleen maar binnenkatten gehad. Ze kwamen wel gewoon overal in huis en op ons balkon wanneer ze dat wilden. Diertjes wisten ook niet beter, hebben ze vanaf kleins af aan gehad en daaraan laten wennen.

Je hebt helaas veel onverantwoorde diereneigenaren, want inderdaad je zou al een groot probleem kunnen inperken door dieren altijd te steriliseren/castreren, maar veel mensen vinden nestjes leuk terwijl de asiels al helemaal vol zitten met katten.

Ik heb drie katten en houd die allemaal binnen. Ik wil niet dat ze voor overlast zorgen en zelf zou ik niet rustig kunnen slapen als ze een keer een avond niet thuiskomen. Automobilisten die katten aanrijden vertrouw ik niet, want 9 van de 10 keer rijden ze gewoon door.

Bij mijn ouders thuis komt mijn vader regelmatig kattenpoep tegen als hij in de tuin aan het werk is en zandbakken op schoolpleinen zijn er ook niet veilig voor. Die mensen mogen gewoon een kat aanschaffen, het naar buiten laten, geen belasting betalen en die beestjes kakken de hele buurt onder.

Dan heb ik ook een hond. Bijna overal waar ik kom, moet hij aangelijnd zijn en moet ik zijn poep opruimen terwijl ik ook nog eens dure belasting mag betalen daarvoor. Hoe krom is dat? Wil je naar het bos met je hond, moet je ook maar kijken waar hij wel en niet los mag, de plekke waar hij los mag worden steeds schaarser. Ik vind dat zo ontzettend jammer. En dan zelfs in bossen waar hij los mag, wordt je nog aangesproken door mensen die er wandelen of moutainbikers die door het bos krossen en ineens van links komen en bijna jouw hond aanrijden. Je krijgt een grote bek, terwijl hij er gewoon mag lopen en je hem niet aan zag komen.

Dan niet te spreken over ruiters op paarden die ook op paden gaan lopen die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Dan mag je je hond ook weer aan de lijn houden, want als jouw hond een trapt krijgt van dat paard, is het jouw schuld omdat je je hond niet bij je hield. Nee als jij nou eens gewoon op de paden gaat rijden waar je mag rijden, dan laat ik mijn hond ook keurig waar hij los mag.

Oh en die mensen die al beginnen met krijsen dat je wel zijn poep op moet ruimen terwijl hij nog lekker bezig is. Houd je waffel, want hij is nog niet eens klaar. Of moet ik gaan schreeuwen dat jij je kont wel af moet vegen terwijl je nog bezig bent met je nummer 2

Mijn katten komen gewoon lekker buiten. We hebben een kattenluik dus ze hoeven niet zielig in de regen buiten te wachten tot de deur open gaat. Allemaal zijn ze geholpen en gechipt dus dat is ook het probleem niet. Één van onze katten is nu al 11 maanden vermist maar zij is sowieso een geval apart die we uit een huis hebben gehaald waar de katten allemaal verwaarloosd werden en ze was ook heel bang. We weten dat ze in de buurt zit want ik heb haar zelf nog gezien maar het lukt ons niet om haar te vangen.

Zoals ik in het omg topic ook al zei, je neemt geen huisdieren om jezelf een plezier te doen en zo’n diertje maar de hele dag in huis op te sluiten. Als je een binnenkat hebt is dat prima maar mijn katten zijn buitenkatten dus ze mogen ook lekker naar buiten. Dat ze anderen hun tuin als wc gebruiken, ja so be it. Er schijt vast ook wel eens een vogel in je tuin.

Ik snap hondeneigenaren wel hoor, dat ze denken van waarom katten wel en honden niet?? maarja dat is niet mijn probleem, dat is gewoon de wet.

Ik vind katten best leuke dieren, maar zo vervelend hoe veel mensen de kat altijd maar buiten laten lopen, waardoor andere mensen er last van hebben.
Mijn ouders probeerden van de tuin een halve moestuin te maken, maar dat lukte niet, omdat de katten er elke keer weer een wc van maakten. Echt smerig als jij later die gewassen op wil gaan eten. Mijn vader heeft nu een groot stuk gaas/hek om die stukken tuin gezet, waardoor het werken in de moestuin een stuk lastiger wordt. Het maakt de tuin ook niet bepaald mooier. En inderdaad, wij moeten geld uitgeven om katten van andere mensen uit onze tuin te houden.

Eén van onze buren hebben zowel een kat en een hond. De kat mag niet binnenkomen, omdat de dieren het niet met elkaar kunnen vinden (het ene dier is van de vrouw, de ander van de man). Erg fijn, zitten wij er regelmatig mee opgescheept.

En bij mijn vriend heeft iemand in een appartementencomplex een kat. De kat zit heel vaak voor de deur, buiten voor het appartementencomplex of voor de deur van de vrouw zelf. Hij mag vaak niet naar binnen in het complex omdat hij dat op plekken binnen zijn behoefte gaat doen (ook voor de deur van mijn vriend). Maar waarom neem je dan een kat als je op de tweede verdieping woont en hij nooit zomaar naar binnen of buiten kan?

Als ik zelf een kat zou hebben, zou ik hem ook niet altijd binnen laten denk ik. Ik heb een klasgenootje die dat wel doet, omdat de kat anders naar de tuinen van de buren gaat (super trouwens dat zij daar wel rekening mee houdt!), maar een kat is toch deels een buitendier. Je kunt hem ook niet echt uitlaten volgens mij. Geen idee eigenlijk, waarom laat je katten niet uit en honden wel?
Het verschil is wel dat katten vaak een plekje zoeken om hun behoefte te doen (andermans tuinen, niet cool), en honden doen het vaak midden op straat, waardoor jij in de hondenpoep komt te staan. Vaak doen ze het ook op veldjes waar kinderen spelen. Ik heb minder ervaring met het staan in random kattenpoep.
Daarbij heb ik de ervaring dat katten contact met andere mensen meer vermijden dan honden. Honden zijn wilder, blaffen en springen op je af, ruiken aan je. Als je bang voor honden bent, heb je denk ik meer pech dan bij katten, omdat honden eerder achter je aan kunnen komen.
Je kunt ook niet zeggen dat gehoorzame honden niet aan de lijn hoeven, omdat je toch ergens een grens moet trekken. Ik vind dat ze wel aan de lijn moeten. Ik heb ook vaak gehad dat als ik aan het hardlopen of skeeleren ben, honden naar me toe komen en bijvoorbeeld met hun hoofd bij mijn voeten gaan. Erg vervelend en gevaarlijk.

@Conchobar, even de wet buiten beschouwing laten: vind jij, als katteneigenaar, dat honden dan ook buiten los mogen lopen?

Zelf vind ik dit veel te gevaarlijk, niet met wat mijn hond kan doen, maar met de gekken die rondlopen. Ook voor katten vind ik dit gevaarlijk, vooral rond het vuurwerkperiode lees je de ergste dingen.

@Falathiel, je verwoord mijn mening precies.
Om bij een honden uitlaatplek te komen waar je ze los kan laten lopen moet je vaak al de auto pakken.
Dan vraag ik me echt af waar het belastinggeld dan naar toe gaat van de honden.

ik snap beide kanten hoor daar niet van.
Maar wij mogen een godsvermogen betalen voor de hondenbelasting. Moeten overal zijn poep opruimen. Mogen hem nergens los laten lopen etc.
terwijl de katten van o.a. mijn buren alle tuinen onderschijten en over de drukke wegen lopen.
Krom krom krom

Hm het is heel dubbel, het zou van mij mogen maar wat iemand anders ook al zegt, honden zijn heel anders. Vaak veel meer op de mens gericht en dat is gevaarlijk (voor de hond zelf) mijn katten gaan niet op mensen af, je ziet ze amper als ze buiten zijn. Nu woon ik ook wel in een dorp aan de rand van het bos en met een weiland op een paar meter afstand. Ik vind het al heel anders als je in een grote stad woont. Maar ik vind wel dat honden gewoon wat meer vrijheid mogen krijgen mits ze niet agressief zijn.

Leuke discussie :upside_down_face:
Er is een groot verschil met katten en honden. Honden kan je dingen aanleren, kan je kunstjes laten doen en kan je dus ook leren om aan aan de leiband te lopen.
Bij katten lukt dit niet, of toch bij de meesten niet. Heb dit zelf ook geprobeerd toen mijn kat jong was, hem aan een leibandje doen, maar dit lukte echt niet lol. Een kat is eigenwijs en doet gewoon wat hij/zij wilt, kan je veel moeilijker manieren aanleren.

Een hond is daarbij in mijn ogen, veel gevaarlijker dan een kat. Een hond kan je doodbijten of toch zeer gevaarlijke beten aanbrengen. Het kan goed zijn dat een kat jou al eens heeft aangevallen maar denk niet dat dit veel voorkomt. Katten zijn meestal schuchtere beestjes. Wanneer ze slecht behandelt zijn geweest zijn ze juist heel vaak super bang en schieten ze weg als ze een persoon zien.

En daarbij als katten poepen doen ze dat meestal netjes in de bosjes en begraven ze het. Dat doen mijn katten toch, en zie ik ook de meeste katten doen. Honden kunnen gewoon poepen op straat. Dan is het redelijk logisch dat je dit moet opkuisen vind ik. Ik heb nog nooit een kat recht op straat zien poepen.

@Fame

over het buitenpoepen: mijn honden doen het altijd op het gras, nooit op de looppaden. Het liefst verschuilen ze zich in de bosjes of staan achter een boom.
De honden die op de looppaden poepen zijn altijd aangelijnd, en hun baasjes willen niet door het gras lopen.

Mijn honden zijn ook nieuwsgierig naar andere mensen, ik geef toe dat dat tot problemen kan leiden. Echter roep ik mijn honden altijd terug (en ze luisteren) als er een hardloper/fietser/etc. langskomt.

Het is een kwestie van dat de hondeneigenaren hun honden onder controle moeten houden en katteneigenaren hun katten onder controle moeten houden.

@Elisa, in mijn buurt wordt het tegendeel bewezen. De zandbak is ook al lang verwijderd bij ons i.v.m. katten. En mijn voortuin (in mijn achtertuin liggen mijn honden, dus katten durven niet) is ook het perfecte bewijs dat katten hun uitwerpselen niet begraven. In de zon ruikt dat ook zo geweldig :pensive:

Tja. Ofwel sluit iedereen zijn kat binnen op, ofwel moet de mens wat verdraagzamer worden. Ik heb 4 katten die altijd in onze tuin poepen, en ben nog nooit iets tegengekomen. Ze begraven het altijd of doen het ergens in de struiken. Ik kan mij niet voorstellen dat je een hele tuin vol kattenpoep kan hebben :wink:

Ik word echt ziek van alle loslopende katten in mijn buurt. Hou je huisdier bij je? We moeten ALTIJD rekening houden met andermans katten. Ik kan niet eens fatsoenlijk een vuilniszak in de tuin zetten zonder dat deze de volgende dag helemaal verspreid is over de tuin. En wat betreft honden, ik heb heel eerlijk gezegd niet echt last van andermans honden. Ik loop vaak hard in het park, en zelfs wanneer ik naast een loslopende hond ren, loopt hij rustig door.

Omdat we regelmatig last hebben van katten in onze tuin nemen we maatregelen om ze weg te jagen, wat vinden jullie daar van?

Daar zit het probleem denk ik. Katten kan je niet onder controle houden, dit kan je hun niet leren. Honden wel. Het enige wat je kan doen is je kat binnenhouden, maar die oplossing zal nooit een wet worden, omdat het gewoon te belachelijk voor woorden is :wink:

Jullie doen zeker niets verder met je tuin?

Mijn hond snapt trouwens niet dat hij op straat kan poepen. Doet het alleen op gras.

Ik vind wel dat je ze mag wegjagen. Als je ze bang maakt gaan ze denk ik wel onthouden dat ze niet bij jou in de buurt moeten komen en kan dit wel een oplossing zijn. Maar ik zou het wel erg vinden moest je ze pijn doen ofzo.

We hebben soms van die Afrikaantjes, en anders met azijn of simpelweg met een bezem achter dat beest aan. (Nee, ik sla die katten niet, ik maak ze alleen bang)

Ik snap gewoon niet dat je echt 0 verantwoordelijkheid neemt voor je eigen kat.

Ik denk dat de meeste honden sowieso minder geschikt zijn om vrij rond te lopen, zeker als je in een dorp/stad woont. Bij ons in het dorp heb je wel wat honden die met mooi weer gewoon op de stoep liggen, maar dan moet je wel écht zeker weten dat het goed gaat. Verder weet ik ook van mensen buitenaf die hun hond echt helemaal vrij lieten lopen, maar die werd uiteindelijk doodgereden helaas. Onze eigen hond zou het waarschijnlijk nog niet eens een dag uithouden.
En natuurlijk heb je nu al overlast door hondenpoep overal en kan een hond die op je afkomt door veel mensen nogal bedreigend worden ervaren.

Ik vind het prima als honden buiten lopen, maar dan moet het beest er zelf wel echt baat bij hebben en niet teveel overlast veroorzaken. Hetzelfde hoort natuurlijk ook voor katten te gelden. Als de overlast echt te erg is moet het de verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn.

Helpt dat eigenlijk?
En er zullen vast wel mensen zijn die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun kat, maar heus niet iedereen is zo. Er zijn ook veel mensen die hun hond verwaarlozen. Overlaatst was er in onze buurt nog een andere hond doodgebeten door een hond die verwaarloosd werd en geslagen, en nu helemaal agressief is. Maar het verschil zit hem dat als je een kat verwaarloost of geen verantwoordelijkheid voor opneemt, het ergste dat hij doet is in je tuin gaan poepen… ik vind persoonlijk dat er daar wel een groot verschil in zit.

Je doet net alsof een kat niet agressief kan worden. Newsflash, dat kunnen ze echt wel, en dan vallen ze ook zonder waarschuwen aan

Ja dit komt misschien wel zo over, maar dat komt omdat ik nog nooit een agressieve kat heb gezien. Maar kan goed geloven dat er sowieso wel bestaan hoor! alleen is een agressieve kat volgens mij minder gevaarlijk dan een hond.