Omdat het in het opbiecht-topic toch tot een discussie kan leiden, maak ik maar een discussie topic aan.
Waarom mogen katten wel 24/7 buiten los lopen en honden niet?
Katten terroriseren andere katten, vangen vissen uit andermans vijver en springen kamikaze onder je autobanden. Als je kranten bezorgd en je wilt bij de brievenbus zijn, dan vallen ze je hand aan (vaak genoeg gebeurd bij mij helaas).
Katten lopen in andermans tuin te poepen. Misschien dat sommigen geleerd hebben om in hun huis hun behoeftes te doen, maar lang niet allemaal. Het lijkt er op alsof veel mensen een kat nemen, alleen maar zodat ze kunnen zeggen dat ze een kat hebben. Ze geven ze geen beter huis of leven voor de kat, als de kat toch buiten op straat rond zwerft met het risico aangevallen te worden door andere katten of aangereden te worden.
Er wordt vaak gezegd dat je dan speciale spullen kan kopen om katten uit je tuin te weren. Dude, ik ga geen geld uitgeven omdat jij een HUISdier hebt aangeschaft. Train je kat om het in zijn kattenbak te doen.
Op facebook en door de straten zie je vaak flyers van vermiste katten. Mijn buurvrouw heeft een kattenopvang voor zwerfkatten. Maar er komen er telkens meer. Houdt je kat gewoon binnen. Dat is ook veiliger en dan is de kans dat je hem kwijt raakt ook kleiner.
Honden zijn ook buitendieren, dus dat argument is invalide. Tenzij je honden ook 24/7 buiten mag laten natuurlijk.
het is niet alleen dat ik het oneerlijk vind voor honden, maar ik vind het ook zielig voor katten. Katten die in de winter een warme plek onder een motorkap zoeken, katten die in de regen voor hun voordeur wachten tot die opengaat. Ik heb tijdens mijn kranten lopen heel veel katten meegemaakt die er ondervoed uitzagen.
En dat zijn dan allemaal zwerfkatten? Die zwerfkatten zouden er niet zijn als iedereen zijn kat gewoon binnen houdt, en als je hem naar buiten laat, zorg er dan ook voor dat hij elke dag weer binnen is, zorg ervoor dat hij of zij gesteriliseerd is.
Of houd je kat gewoon binnen en laat hem uit.