Honden en kitten(s) samen?

Hoi!

We (mijn moeder, vader, broertje en ik) willen al heel lang 2 katten, vroeger woonden we echter aan een drukke weg en daarom is het er nooit van gekomen. Vorig jaar zijn we echter verhuisd naar een dorpje -echt op de buurn buutn, haha :grinning:- en het is hier perfect voor katten. We wonen recht tegenover een natuurgebied van zo’n 1000 hectare (bos) en al de rest is landbouw en/of bos. Katten kunnen zich hier dus echt uitleven, vooral omdat er niet mag worden gejaagd. Ook hebben we zelf een behoorlijk groot stuk grond met een schuur waar de katten zich ook nog eens zouden kunnen uitleven op muizen :'D

Nu is mijn vraag echter: We hebben op dit ogenblik ook 3 honden waarvan we weten dat er 2 goed met katten overweg kunnen, maar van de derde weten we het niet aangezien het een mishandelde hond was die we zo´n 2 jaar geleden geadopteerd hebben en niets van zijn verleden weten. Als hij een kat in de verte ziet blaft hij, maar dat doet hij ook bij andere honden en wilt dus niet per definitie zeggen dat hij katten haat, lijkt mij. Daarom willen we het ook proberen met 2 kittens ipv. met volwassen katten, heeft iemand hier ervaring mee? Aanvaarden honden sneller kleine katjes?

Als het echt geen goed idee is doen we namelijk niet aangezien het belangrijk is dat onze honden onze beste maatjes blijven en niet ‘verstoten’ worden door eventuele nieuwkomers.

hangt er volgens mij vanaf of je hond een lief of niet zo lief karakter heeft… maar probeer het eens uit met een andere kat?

Hij leert er wel aan wennen.

Mijn hond en kat kroelen met elkaar!

Mijn zus had 2 volwassen katten, en toen een puppy erbij genomen. dat ging wel super goed. een kat moest even wennen, maar de andere was meteen aan het spelen met de pup. na een tijdje was de andere kat ook gewend, ze vind de hond nog steeds niet super leuk, maar ze doen wel gewoon normaal tegen elkaar, ze slapen gewoon bij elkaar enzo, maar soms als de hond te druk word kan ze haar nog wel eens ‘meppen’. maar het is nooit echt vechten of echt gemeen uithalen ofzo. het is helemaal oké!

Je kan je hond eventueel mee naar een asiel brengen waar ze katten hebben en kijken of het samen gaat.

Ik heb juist 2 katten en wil graag een hond… Ik zit dus ook met dat probleem!

Volgens mij is de handigste optie dat je de kat al hebt, en dan de hond erbij krijgt (maar dat weet ik niet zeker! is wel te vinden op internet hoor)
Zo hebben wij het toendertijd gedaan, het voordeel is dat het dan het ‘territorium’ van de kat is en dat de hond zich maar aan moet passen. Bij ons ging het makkelijk zo, maar ik weet niet hoe het andersom gaat…

Ik zou zeggen dat het wel goed gaat samen hoor, een kat kan prima z’n grenzen aangeven dus ik denk dat het er dan op neer komt dat de kat de baas is. :stuck_out_tongue: Maar als je hond er écht bang van is moet je wel overwegen of het niet zielig is… Ik denk dat het erop neer komt dat de kat niet naar de hond omkijkt, maar dat is moeilijk te zeggen natuurlijk!

Ik denk dat je hier even moet informeren:
www.hondenforum.nl
Daar hebben ze er wat meer verstand van :slightly_smiling_face: Aan die site heb ik tenminste veel gehad als ik vragen had over m’n honden.

Verder denk ik dat het wel kan, maar je ze langzaam aan elkaar moet laten wennen. En je moet je hond goed duidelijk maken hoe hij met de kat om moet gaan. Misschien verstandig om de kast bijvoorbeeld eerst in een reiskoffer te laten, of achter een stuk gaas, zodat ze wel kunnen snuffelen maar dat de kitten geen gevaar loopt.

Toen wij naast onze hond een kitten kregen was het eerst heel erg wennen, voor allebei. Mijn hond was nieuwsgierig maar ook wel een beetje jaloers (nog steeds trouwens) en de kitten was heel erg bang. Nu zijn het maatjes en liggen ze naast elkaar op het kussen te slapen of rennen ze achter elkaar aan door het huis. Kortom, ik denk dat ze wel gewend aan elkaar raken.

Ze zullen wel aan elkaar wennen. Wij hadden eerst 1 kat, toen kregen we een hond, maar mijn kat moet niets van de hond weten en de hond laat hem ook met rust. Een tijdje later kregen wij er twee kittens bij, de hond kon ze wel opeten. Maar de katjes begonnen te blazen en hun pootjes uitsteken wanneer de hond te dichtbij kwam en de hond had ook door dat hij ze niets mocht doen, na een week zijn ze beste vrienden geworden en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de kitten gevaar loopt trouwens hoor :] Als een kat zich echt bedreigt voelt door een hond krijgt die hond een krab over z’n neus en dan is het gelijk klaar :stuck_out_tongue:

het zal eerst even wennen zijn voor beide, maar het gaat daarna bijna altijd prima!

Dankjulliewel! We gaan het gewoon proberen, we gaan waarschijnlijk straks 2 kittens uit het asiel halen haha :grinning:

Ik denk dat honden sneller kittens tollereren dan volwassen katten.
Maar let op! Dit ‘‘wenproces’’ kan wel een maand of 2, 3 duren.

Ah superleuk! Laat je hier even weten hoe het gaat? :]

wij hadden een kat, en toen hebben we een pup genomen, en dat is allemaal goed gegaan. daarna hebben we nog een kitten genomen, en die was ook vrij snel aan de hond gewend, en nu geven ze elkaar kopjes enzo :grinning:
hopelijk gaat het bij jullie ook goed (:

Wij hebben ook een hond die mishandeld is maar toen hij kwam waren er al katten die waren later dood gegaan toen half jaar later kwamen er weer katten. Hij vind alles goed als ze maar niet met hem gaan spelen dan geeft die een waarschuwing.

Ik ken ook iemand en die heeft ook 3 honden en daarvan zijn er 2 die op katten jagen maar die mensen hebben ook gewoon een kat en binnen doen ze bij die kat niks.