Hond

Hee allemaal :slightly_smiling_face:
Wij willen graag een hond, we hebben nooit een hond gehad. Dus ik vroeg me af of iemand een hond heeft die heel lief is, lekker bij je komt liggen, een tijdje alleen thuis kan zijn en niet te groot is? haha.
Dacht zelf aan een beagle; maar als ik zo op internet lees zijn dat wel moeilijke honden voor ‘beginners’.
Iemand een idee? of ervaringen?
Dankjewel!x

Ik heb veel verstand van honden (al zeg ik het zelf)
(Stage gelopen bij een dierenarts, zit op hondenforums (is trouwens ook een tip, leer je erg veel), heb zelf een hond)

De keus die je (jullie) als eerst moet maken is,
Wil je een pup, of een oudere hond (asiel, etc)

Beagles zijn inderdaad heel eigenwijs, daar zou ik zeker niet mee beginnen. Ik heb zelf een Friese Stabij, maar dat zijn ook eigenwijze honden. De makkelijkste en meest lieve honden vind ik altijd van die enorme bakbeesten, maar daar heb je niet zoveel aan als je een kleine wil hebben. : p

Als je voor een oudere hodn van het asiel gaat, kunnen ze je vertellen hoe het karakter is.

Neem je een puppie, dan ligt het voroal aan jullie. In het begin zal hij snachts piepen, en als je weg bent. Maar het is een kwestie van het goed leren aan je hond. Het is maar hoe je hem zelf opvoed.

Dat zijn toch van die lieverds :hugs:

Als je een hond wilt zou ik -als ik jou was- gewoon een hond kiezen die je heel leuk lijkt. Op ten duur wen je aan die eigenwijze honden en zo’n huisdier koop je toch maar eens in het leven?

Wij hebben een kruizing boomer, shitzu en nog iets. Die is trouwens ook kei lief :stuck_out_tongue:

^of meerdere keren, want de meeste huisdieren leven een stuk minder lang dan mensen :wink:

Nee we willen wel een pup. Maar het is zo lastig.
Heb nu een Rashondenkennel gevonden die allemaal kruisingen doen, maar weet niet of dat dan echt betrouwbaar is? Zo ziet het er wel uit. en erg leuke honden!

Zo is het een beetje moeilijk om een ras te zeggen,
Zou je dit in kunnen vullen?:

Wat voor grootte willen jullie?
Wat willen jullie aan vachtsverzorging doen? (en hoe vaak, dagelijks, wekelijks, bijna nooit)
Wat kunnen jullie de hond bieden aan beweging?
Ben je van plan een hondensport met de hond te doen (agility, frisbee)
Hoe lang moet de hond dagelijks alleen zijn?

Ja, maar de mensen die ik ken hebben zo’n hond meer dan tien jaar, dus dat is nogal een grote ‘investering’ volgens mij.

Dat is sowieso niet betrouwbaar!
(broodfokker eerste klas, heb je een link naar die site?)

Ja, heel lief, dat zeker. (:
Maar als je nooit een hond gehad hebt, is het geen aanrader. Als ze ergens geen zin in hebben, doen ze het meestal ook écht niet. Als ik met mijn hond ga wandelen, en ik laat haar los lopen, kan ik soms 5 minuten gaan staan roepen en dan pas komt ze eraan gesjokt. :’)

Ja da’s waar.

ze heten G. van Gils. Moet je even googelen als je wil :slightly_smiling_face:

Ja, onze vorige hond werd 16. Dus je moet er echt goed over nadenken voordat je eraan begint.
Overigens worden bastaards en vuilnisbakhonden wel ouder dan rashonden.

twee tot driemaal per week zo’n 5/6 uurtjes. Verder zijn we thuis :wink:

Dat klopt. Maar als je geen ervaring hebt met het opvoeden van een hond, en je neemt er eentje die van nature een eigenwijs karakter heeft, is de kans groot dat je nog minstens 10 jaar met een stronteigenwijze hond moet rondbanjeren.

Ik heb een golden retriever, een vrouwtje :slightly_smiling_face:
Dat is echt een lief beest maar weet niet of je die mss al te groot vind…

Dat en een hele bekende broodfokker,
Daar moet je echt geen hond van kopen!

Het beste is om naar een fokker te gaan die maar met 1 ras fokt, en zowieso geen een die kruingen fokt.
Een goede fokker kan je pas uitzoeken als je weet welk ras je wilt.
Om je daar verder mee te helpen moet ik eerst antwoorden op het vragenlijstje hebben :grinning:
(Nog een vraag: hoeveel wil je aan de hond uitgeven (jij/je ouders),
Hierbij bedoel ik bij de aankoop, maar ook per maand))