Hond laten wennen aan nieuwe kittens

Ik heb al 10 jaar een kat in huis, en hij is heel erg bazig tegenover andere dieren, hij vecht met alle katten uit de buurt en rent zelfs buiten achter honden aan die 10 keer zo groot zijn. Nu hebben we sinds een paar maanden een hond overgenomen die nu bijna 3 jaar is. Hij is uit een gezin weggehaald die een baby had gekregen en daardoor niet meer voor de hond konden zorgen, hij werd heel erg jaloers en begon non stop te janken. Toen die hier kwam, was ik echt bang dat het oorlog zou worden tussen mijn kat en de hond, maar het viel eigenlijk wel mee, mijn kat gaf hem gewoon een lel en hij snapt dat die hem gewoon met rust moet laten. Sinds gister heb ik twee kittens erbij, ik dacht dat het wel goed zou komen, mijn kat reageert er inderdaad ook wel goed op, even geblazen maar negeert ze verder volledig en de kleintjes blazen ook niet terug. Maar mijn hond begon helemaal te blaffen en te grommen, als ze nou groot waren was het niet zo erg geweest, maar het zijn nog kleintjes dus als m’n hond ze een keer te pakken krijgt als ik een keertje niet oplet, zijn ze gewoon weg. Mijn zus krijgt binnenkort haar eigen huis hier in de buurt, dus ik dacht eerst dat ik ze tijdelijk daar zou kunnen laten tot de kittens wat groter zijn, maar dan wennen de beestjes helemaal niet aan elkaar. Dus ik vroeg me af wat nou eigenlijk het verstandigst is om te doen? Weggeven zie ik nu niet als een optie

De kittens in huis bij de hond weghouden totdat ze groot zijn? :slightly_smiling_face: en tot die tijd opletten…
En misschien helpt het ook om de kittens vast te houden als je hond in de buurt is, zodat hij kan wennen aan het idee dat er meerdere katten in huis zijn ofzo?
Ik weet niet of dit helpt maar wie weet.

Hmm… misschien was het soweiso niet verstandig om kittens te nemen.
Houdt je hond en je kittens van elkaar gescheiden, bijvoorbeeld door een deur. Dan kan de hond de kittens wel ruiken, en kan hij rustig aan de kittens wennen. Ook kan je je hond in de bench zetten :slightly_smiling_face:
Als je hond naar de kittens gromt moet je hem corrigeren, want hij is niet de baas!

Misschien kan je je hond inderdaadn zo’n bench zetten, en dan de katjes ernaast (maar dan erbuiten natuurlijk). Dan kan hij ze niks doen, maar is ie wel in de buurt. Verder misschien je hond even een riem omdoen en door iemand laten vasthouden, dat een ander de katjes (of 1) vast houd en bij hem in de buurt houd. Kijken hoe ie reageert… Denk dat je dit soort dingen een aantal keren moet doen, en ondertussen wel ook je hond verwennen en aandacht geven. Zodat hij niet het idee krijgt dat ie verstoten word, zoals bij dat andere gezin gebeurde.

Ja heb ik ook gedaan, ik breng de katjes heel vaak in m’n hand terwijl m’n ma dan m’n hond heeft en hem ondertussen eten wil geven (ook al weigert die dan te eten), en probeer dit ook zoveel mogelijk te doen. Maar een bench gaat hem gewoon niet worden, hij is tenslotte eerder in dit huis, dat hij dan in een bench moet is gewoon een beetje oneerlijk.

je moet het gewoon even laten wennen, mijn hond gromde ook na mij kitten maar kwam omdat die steeds na hem toe gingen maar me andere kitten doet die niks tegen. Maar hij moet gewoon wel wennen hoor het komt wel goed

Ik kwam toch op een idee door dat hele bench gedoe. Ik heb hem nu uitgeklapt en een bedje en wat dekens neergelegd zodat de kittens daar een paar uurtjes per dag in kunnen zitten, maar mijn hond toch kan snuffelen, en als die wilt uithalen zijn ze in ieder geval beschermd. En 's ochtends/'savonds mogen ze wel gewoon los boven… hoop dat dit wel goed zal gaan…

-