Hond gebeten van een vriendin, eigenaren willen er niks van weten

Hoi,
Afgelopen week liep ik met een vriendin en haar hondje door een park. Hier komen veel honden en de hond van mijn vriendin houd niet zo van andere hele grote honden, ze geeft een snauw en de honden lopen weer weg want die denken dan geloof ik ook nou zeg met zn kattekopje hoef ik ook niks… Maar er kwam vier honden op haar af, de andere drie respecteerde de snauw en liepen weg. De vierde hond, geen idee wat het was, wij denken een stafford/boxer/van alles. Hij of zij greep haar bij dr nek, schudde haar wild door elkaar.
In paniek heeft die vriendin de hond geschopt, en de hond liep daarna vrolijk weg. Twee flinke gaten in haar hond, hond was helemaal in shock. Maar geen eigenaar te bekennen. Uit eindelijk nadat de hond naar vier verschillende mensen liep, liep die naar zijn eigenaar. De vrouw zei ja doet die nooit, dat bekende riedeltje. En ze was al van plan weg te lopen, dus wij snel haar naam en nummer gevraagd want die vriendin moest natuurlijk met spoed naar de dierenarts.
Ik heb haar nog bedankt voor de gegevens en zei je hoort nog van ons als zij (de vriendin) terug is van de dierenarts.

Hondje moest onder narcose omdat de wonden te groot waren om met plaatselijke verdoving te hechten. Arts zei ook als ze hoger gebeten was, was het einde verhaal. Na dat de hond weer mee mocht heeft die vriendin die mevrouw gebeld en gevraagd of ze even langs mocht komen. Mevrouw had daar geen zin in, maar na lang aandringen mocht ze langs komen. Haar man deed open en wat hij zei kwam er op neer dat hij geen zin had om voor de koste op te draaien en dat ze het uit moest zoeken en smeet de deur dicht. De hond moet over een aantal dagen weer terug, zit aan de pijnstillers en antibiotica en heeft ook nog veel pijn en jeuk door de hechtingen.

Vandaag liepen wij door het beruchte park, we gingen eten halen en je kon door het park lopen. Die vrouw liep daar met haar hond los. Vriendin sprak haar aan en zei waarom is uw hond nog steeds los, mijn hond moest onder narcose en had dood kunnen zijn waarop zij zei ja zal allemaal wel meevallen. Gelukkig hadden we haar hond niet bij, want van de week na de aanval bleef hij toen we die vrouw aanspraken om haar hondje heen lopen. Maar goed, ze had er al een melding van gemaakt bij de politie en die zouden wel eens langs gaan maar dat gaat ook nog duren. Dus nu mag ze aangifte gaan doen.

Maar wat ik mij afvraag, zij kan ook de wa verzekering inschakelen maar dat gaan die mensen ook weigeren, en als ze opgeroepen worden voor verhoor na de aangifte ben ik ook bang dat ze hier niet op in gaan. Wat gebeurd er als je een uitnodiging van de politie afwijst? Kan op google alleen vinden dat je niet verplicht bent te komen, maar kan nergens de consequenties vinden van het niet komen opdagen.
Misschien heeft iemand nog een tip wat die vriendin ook nog kan doen? Ze wilde zelf ook naar het juridisch loket, maar ze belt er morgen eerst even naar toe, ik ga straks nog ff vragen of ze ook al werk gaat maken met de wa verzekering, en ze kan aangifte gaan doen.

Het is ook zo lastig want volgens de wet mag je in principe alleen aangifte doen als de eigenaar commando gegeven heeft tot aanvallen. Dit is niet gebeurd, de hond draaide zelf gewoon ineens door.
Oh ja ook handig om te weten aangezien er meiden van Nederland en België op dit forum zitten, alles is in Nederland gebeurd.

Klinkt alsof je al wel veel gedaan hebt. Ik weet zo niet het antwoord op je vragen maar kan je deze niet aan de politie stellen? Onze hond is ook wel eens gebeten door een andere hond, dat soort gevallen zijn altijd lastig omdat je ook niet weet hoe honden onder elkaar doen zeg maar. Die vrouw kan bijvoorbeeld aandragen dat die hond van je vriendin ook een snauw gaf etc. Ik denk dat de politie je meer kan vertellen over je rechten voor aangifte doen en ook wat er gebeurd als die vrouw niet ingaat op de uitodiging.

De vrouw was er zelf niet bij. Die stond ergens om een hoekje, en uit eindelijk vonden we haar. Maar ik ben sowieso van plan van te voren vragen op te schrijven want ze vroeg of ik mee ga naar de politie, want samen staan we sterk en hoor je meer.

Sowieso naar de politie gaan. En zoals net gezegd, de politie kan vertellen wat ze allemaal kunnen doen en jullie rechten en de rechten van de eigenaars van de andere hond zijn.
Maar sowieso hoort die hond afgemaakt te worden, de hond is vals en valse honden worden normaal gesproken afgemaakt.

Misschien kan je ook contact opnemen met de gemeente en vragen om een verbod op niet aangelijnde honden in dat park.

Ja het stomme is dus dat een deel van dat park losloopgebied is, maar niemand weet precies waar. Het is heel onduidelijk aangegeven. Het is ook een park midden in het centrum, wat een honden uitlaat plaats geworden is, omdat er niks beters in de buurt is, terwijl in 99% van het park de honden niet los mogen en de helft van het park grenst aan een drukke straat, en bij het vermoede officiële losloopgebied kan een hond zo op een 50km/u weg raken. De plaatselijke basisschool gebruikt het park bij het buiten gymen en bij de mini pauzes van 10u voor de bovenbouw. En na school spelen er veel kinderen, staan ook voetbal doelen en het is gewoon super chill daar als kindzijnde, kermissen en circussen mogen daar gehouden worden en ondanks dat er kinderen spelen daar worden honden nog los gelaten in de buurt van kinderen. En vorige zomer toen het lekker weer was ging ik in dat park regelmatig hardlopen, maar dat doe ik dus ook niet meer.

Iemand waar ik mee omging vond het ook een goed idee om haar hond los te doen, terwijl ze wist dat die gefixeerd was op voetballen en ze zag daar een jongetje met zn zus en moeder spelen met een bal en ja, die bal was even later kapot en zegt ze ja had je hem maar even bij moeten houden. Daar ga ik ook niet meer mee om hoor. Maar dit soort dingen gebeuren maandelijks daar.