Homoseksualiteit een fout van de natuur?

Ik vroeg laatst aan een biologie- en geschiedenisstudent die ik ken (en die overigens zelf homoseksueel is) of hij dacht dat homoseksualiteit nu aangeboren was. Hij zei dat hij dacht dat ik het inderdaad moest zien als iets aangeborens. Als een foutje van de natuur, zoals bijvoorbeeld het syndroom van down of mensen die vanaf de geboorte een ledemaat missen. Hij onderbouwde dit met dat er veel biologische verklaringen zijn waardoor mannen- en vrouwen verliefd op elkaar worden en seks met elkaar willen, maar dat die er voor twee mensen met het zelfde geslacht eigenlijk niet zijn.

Nu vroeg ik me af hoe andere mensen daar over dachten. Denken jullie dat homoseksualiteit aangeboren is en dat het inderdaad een fout van de natuur is? En aan de lesbische en biseksuele meiden: zien jullie dat als een belediging als iemand dat zegt?
Persoonlijk vond ik het namelijk nogal hard en onaardig klinken, maar zoals hij het aan me uitlegde klonk het allemaal best aannemelijk. Ik heb verder weinig biologische kennis, dus misschien kunnen jullie me helpen dit aanvullen of ontkrachten.

Ps. Ik hoop echt niet dat iemand offended is bij dit topic en ik hoop dat jullie snappen dat ik dit helemaal niet naar bedoel. Ik wil ook geen enorme discussie uitlokken, ik hoop gewoon op jullie inzicht omdat ik er nieuwsgierig naar ben.

Ik vind het geen ‘‘foutje’’ van de natuur. Je bent het of je bent het niet toch. Dat soort dingen voel je aan. Dat is naar mijn mening echt niet aangeboren.

Maar als je het wel bent of juist niet bent, is het toch wel aangeboren? In mijn ogen is je mening nu een beetje paradoxaal. Waar zou het volgens jou dan aan moeten liggen, als het niet aangeboren is?

Heel bot gezien wel toch? Want in principe is het enige levensdoel van de mens voortplanten (evolutionair gezien), en dingen als aantrekkingskracht, verliefdheid etc zijn alleen maar middelen om daar te komen. Dus in principe is het een fout van de natuur als jouw gevoelens je ergens naartoe leiden waar je je niet voort kunt planten. IK zie het totaal niet als een ‘fout’ of als een ‘fout’ persoon, maar evolutionair gezien is dat het wel. Maar tegenwoordig hoeft dat niet eens erg te zijn.

Ik denk dat het wel aangeboren is, als in dat het bij iemand hoort; mijn broer is homoseksueel en ik denk dat hij gewoon heel anders in elkaar zou zitten als hij dat niet was. Daarom denk ik dat het aangeboren is. Maar ik zie het absoluut niet als een ‘foutje van de natuur’. Het is gewoon een feit en hij is op dit moment gelukkig met zijn vriend net als vele anderen homoseksuele en lesbische stellen.

Ik geloof dat het een aangeboren afwijking is.

Ja, helemaal mee eens.

Ik ben het hier mee eens. Maar verder vind ik niet dat homoseksuelen echt als een fout iets kan zien.

Ja ik denk eerlijk gezegd ook dat het wel een soort ‘foutje’ van de natuur is. Simpelweg omdat je jezelf zeg maar niet bepaald kunt voortplanten met hetzelfde geslacht :’) En de natuur is daar wel zo ongeveer op ingericht. Maar ik denk dus ook dat het zo is aangeboren. Een foutje van de natuur kan ook aangeboren zijn toch?

Volgens mij is het sowieso al bewezen dat het aangeboren is. Je ‘filie’ wordt in de baarmoeder al bepaald (dus ook pedofilie of necrofilie, die mensen zijn ook zo geboren).

Ik ben zelf btw bi maar ik zie het niet als een belediging omdat ik het zelf ook als een afwijking zie :’)

Als je het op een wetenschappelijke manier gaat bekijken, dan is homoseksualiteit inderdaad een foutje van de natuur. Er gaat namelijk iets mis met het testosteron in de periode waarin de baby gevormd wordt.

“…homoseksualiteit wordt veroorzaakt doordat de hersenen van een homoman in de baarmoeder op een cruciaal moment tijdens de tweede helft van de zwangerschap aan net wat minder testosteron zijn blootgesteld dan gebruikelijk is. Daardoor pakt de hypothalamus wat vrouwelijker uit dan bij de meeste mannen. Een seksuele voorkeur voor andere mannen is het gevolg.”

Bron: We zijn ons brein,door Dick Swaab.

In mijn boek getiteld ‘biologische grondslagen van het gedrag’, staat dat er wel bepaalde genen dingen zijn gevonden die er toe zouden kunnen leiden, na ja er waren meerdere hypotheses over, maar ik ben ze helaas vergeten omdat ze nogal vaag waren. Je moet ook denken aan dingen als ‘ja een als laatst geboren kind, wat een jongen is heeft meer kans om homo te zijn als de kinderen voor hem meisjes zijn’, echt van die vage dingen. Ik wil het wel een keer voor je opzoeken… het is niet zo dat het is van ‘bam, chromosoom nummer 14, gen blablabla bepaalt of je homo bent of niet’, het waren allemaal combo dingen.

Als je het darwinistisch bekijkt is het dus wel een beetje een fout van de natuur. Maar er stond ook een theorie in het boek waarom het dan wel weer goed was dat er homoseksuelen waren… had wel iets met het produceren van nageslacht te maken of course… ze konden dan niet zelf hun genen doorgeven maar ze konden wel ‘zus en zo’ ‘dit en dat’.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens ja. Verder ben ik totaal niet tegen homoseksualiteit, iedereen moet de kans hebben samen te zijn met de persoon van wie ze houden, ongeacht het geslacht.

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe. Er zijn inderdaad heel veel verschillende hypotheses en meningen over, ik probeer er gewoon meer inzicht in te krijgen. Een gelovige vriendin van mij denkt bijv. dat het een soort truc is van god of zo om er voor te zorgen dat de wereld niet nog overbevolkter raakt. Klinkt in mijn ogen minder logisch, maar zou misschien kunnen.

Ik ook hoor! Dat is totaal niet wat ik met dit topic wil zeggen. Omdat iets misschien een afwijking is, is het nog niet meteen fout of zo. :slightly_smiling_face: Ik vind het eerder pleiten voor dat homoseksuele mensen dus echt niet kunnen veranderen. Zoals sommige mensen wel denken. Dat het te ‘genezen’ valt of aan je opvoeding ligt of zo.

Mag ik een persoonlijke vraag aan je stellen? Ik ben gewoon eventjes nieuwsgierig.

Oh nee, zo was het ook niet bedoeld hoor, haha. Ik zei alleen hoe ik erover dacht. Ik snap dat je niks beledigends met dit topic bedoeld :slightly_smiling_face:. Nee precies, vind ik dus ook. (:

Ja hoor

Je kunt het ook als een soort van ‘zegen’ zien die ervoor zorgt dat niet iedereen op seksueel gebied hetzelfde is. Maar ik zou het ook zien als een soort van foutje en dat homoseksualiteit aangeboren is. Je kunt niet zeggen: Mijn vrienden zijn homo, daarom ben ik het ook.