hogeschool beginners/bruggers

vele hebben nu hun diploma gehaald en gaan studeren gefelici trouwens! maar ik denk dat vele zich wel afvragen hoe gaat dat studeren nou precies net als je naar de middelbare school ging toen zat je ook vol met vragen. net als nu misschien bv:
moet je op een hogeschool boeken kaften?
krijg je een lijst met boeken thuis gestuurd ofzo?
waar koop je boeken?
heb je een kluisje ?
zijn de roosters super anders dus zit je meer op school of juist niet?
leer je meer vrienden kennen?
wat vond je leuker middelbare of hogeschool?
hoe ging je eerste dag ?
etc… dus stel je vragen hier en deel je ervaringen! miss handig als je vermeld welke school ook

Ik heb mijn boeken met van dat doorzichtige plakfolie gekaft, omdat ik ze gewoon netjes wil houden. Wat anderen daar van vinden kan me eigenlijk niks schelen.
Volgens mij kon ik op internet een lijst met boeken vinden die ik nodig had en heb ik ze besteld bij 1 of ander boekenfonds op internet. Een kluisje heb ik helaas niet dus dat is wel onhandig af en toe.

Ik denk dat de meeste alles wel weten :p.

ik heb mijn boeken niet gekaft,
er waren kluisjes, en geen kapstokken (logisch, anders ben je zo alles kwijt).
ik sleepte gewoon altijd mijn jas enzo met me mee, of propte het in mijn scooter.
ik krreeg de boeken trouwens gewoon op school.

moet je op een hogeschool boeken kaften? Nee, het zijn jouw boeken, als je ze beschadigd krijg je er minder voor terug
krijg je een lijst met boeken thuis gestuurd ofzo? Meestal wel, ook kunje vaak op de site van je school de boekenlijst vinden
waar koop je boeken? Op marktplaats of via je school… wacht nog even met boeken kopen tot je schooljaar begint, vaak kun je in de bieb je schoolboeken lenen, en zo kom je erachter welke boeken je veel gebruikt en welke je nooit open slaat… zo scheelt dat je vaak een paar honderd euros
heb je een kluisje ? Dat verschilt per school. Op onze school kun je per dag kluisjes huren… Ze willen voorkomen dat je spullen op school laat, omdat er veel gestolen wordt.
wat vond je leuker middelbare of hogeschool? [b]Ik ga in september pas naar de hogeschool, maar ik vind de zelfstandigheid denk ik echt heerlijk… Ik kan heel zelfstandig dingen regelen en doen… Je wordt niet meer bij het handje gepakt van je moet eerst naar die en daar regel je even dit en dit en dankom je vervolgens naar mij en dan regel is dit en dit voor je… Je moet alles zelf doen, zelfstandig… Als jij niet leert, geen probleem… je eigen verantwoordelijkheid… Je hebt een mindere band met de leraren(tenminste dat denk ik) en te laat komen is eigen verantwoordelijkheid. Je biedt je excuses aan en gaat rustig zitten… je hoeft geen briefjes meer te halen en bij zovaak telaat corvee… ziek? gewoon even klasgenoot n smsje sturen en tis geregeld. je hoeft niet meer af te melden…
Kom je niet omdat je moe bent? prima.

zo is de mentaliteit[/b]

Nou ik heb bijna geen boeken, maar die boeken zijn van jezelf dus je hoeft ze niet per se te kaften. Als je ze wilt verkopen wanneer je klaar bent met de opleiding is het misschien wel handig. Ik kreeg een lijst met alle producten en boeken die ik dat jaar nodig had en kon zo alles dus ook via school kopen. Bij ons kun je een kluisje aanvragen, maar dat hoeft niet. Dat is je eigen keuze.

In verhouding met deze school was de middelbare eigenlijk best verschrikkelijk. Daarbij doe je dan een opleiding die jou (als het goed is tenminste xd) aanspreekt en heb je dus bijna geen vakken meer waar je een hekel aan hebt.

De eerste dag was heel leuk. Niemand kent elkaar, maar je weet wel dat de interesses toch redelijk dicht bij elkaar liggen dus is het makkelijker om contact te maken. Ik had de eerste dag gelijk een paar mensen waar mee ik om ging en nog steeds om ga.

Ik heb mijn boeken niet gekaft. Toch raad ik het wel aan om te doen, dan kun je ze ook nog doorverkopen! :slightly_smiling_face: Tevens raad ik je ook aan om je boeken tweedehands van iemand te kopen, zoveel gebruik je ze toch niet en met mazzel zijn ze nog in een hele goede staat.

Boeken dus 2e hands of op www.studystore.nl

Boekenlijst verschilt volgens mij per school. Ik kreeg het thuisgestuurd en kon het op internet nalezen.

Je hebt geen kluisje, je neemt je jas gewoon mee naar de collegezaal/andere lokalen.

Hogeschool vind ik persoonlijk leuker! :slightly_smiling_face: Wel veel drukker, maar interessanter omdat je echt interessante dingen leert. Je hebt hiervoor gekozen dus de meeste vakken interesseren je meer dan op de middelbare school, waar je dan verplicht vakken als natuurkunde en bevo krijgt, terwijl je dat misschien helemaal niet leuk vindt.

Pfoe even denken hoe de eerste dag ging… We hadden eerst een introductiecollege met alle eerstejaars, waar we allemaal informatie kregen. Toen gingen we met onze SLB’er (studieloopbaanbegeleider, een soort mentor) naar een lokaal en daar maakte je kennis met elkaar enzo. :slightly_smiling_face:

Oja, ik studeer aan de Hanze Hogeschool in Groningen.

Over dat te laat komen enzo wat Hartjedave zegt, dat verschilt ook per opleiding denk ik. Ik doe hbo, en als ik te laat kom (echt 10 min ofzo), dan hoef ik bij werkcolleges e.d. niet meer binnen te komen, dan word je opgeschreven als afwezig. Bij werkcolleges en hoorcolleges(waar je wel zo binnen kunt stappen) maakt dat niet uit, die zijn niet verplicht.
Maar als je practica hebt en je komt te laat, dan moet je een vervangingsopdracht maken.
Dus afwezig zijn/ te laat komen is geen probleem, mits je geen verplichte lessen hebt…

Ik vraag me altijd af hoe jullie die leraren aanspreken, gewoon met meneer/mevrouw of bij hun voornaam?

^Ik zeg meneer en mevrouw, vind ik wel zo respectvol.

wel raar dat je hele tijd je jas moet meesjouwen vooral als het een dikke winterjas is vreselijk. bedankt voor de reacties nog meer reacties zijn welkom!

Het zal per school verschillen, maar ik zal het even op een rijtje zetten hoe het bij mij op Avans gaat.

-Boeken worden door misschien 0.001% gekaft.
-Wij moeten naar studystore.nl en daar de gegevens van onze opleiding invoeren, dan krijgen we vanzelf te zien welke boeken we nodig hebben en tevens daar kunnen bestellen.
-Nee, wij hebben geen kluisje. Daar zijn veel te veel leerlingen voor.

Wat ik super fijn vind op het HBO, is dat er op school veel meer respect en rust heerst. De tijd van pesten en vooroordelen heeft iedereen gehad.
Vrijwel iedereen komt daar écht om wat te leren.

Je krijgt een boekenlijst, maar echt koop die niet meteen allemaal, op mijn vorige opleiding zijn de helft van de boeken die daar op stonden nooit gebruikt (dat zijn dan naslagwerken oid maar geen verplichte leerstof). Bij ons op school kan je een kluisje huren, daar moet je zelf achteraan je krijgt er geen een aangewezen. Ik heb een kluisje omdat ik anders bijna elke dag een heleboel spullen met moet nemen die ik thuis nooit gebruik, dus dan kunnen ze net zo goed daar liggen.
Ik vind het HBO een beetje hetzelfde als de middelbare, je hebt gewoon een klas en lessen enzo. Alleen is niet alles meer verplicht en is het meer je eigen verantwoordelijkheid.

Bij mijn opleiding/school wordt iedereen als profesional behandeld. ook al zijn we in opleiding.
We worden niet opgeschreven, er wordt niet op ons gelet., als wij niet willen komen, dan komen we niet klaar.
Onze school is te groot om bij te houden wie er is en wie niet.
Maar het is wel zo dat als jij er vaak niet bent dat de leraar ook liever niet meer heeft dat je in zijn les komt…
Je haalt hem/haar immers uit zn concentratie en als je toch niet van plan bent om iets op te steken, blijf dan ook helemaal weg.