Hoger onderwijs in de eerste feministische golf

Hee meiden!
Ik doe mijn verslag over het feminisme maar 1 ding is me nog onduidelijk…
In de eerste feministische golf streden vrouwen vooral voor het vrouwenkiesrecht en het hoger onderwijs voor vrouwen. Ik heb hier al een heel stuk over het vrouwenkiesrecht en daar is ook van alles over te vinden op het internet, alleen ik kan echt werkelijk he-le-maal niks vinden over de strijd om het hoger onderwijs…

Heeft iemand toevallig een linkje of een boek waar dat uitgebreid in staat?

Dankjee!!

^
dit.
In ieder geval met de eerste vrouw die hoger onderwijs mocht doen dacht ik;

^Was idd Aletta jacobs :wink:

De twee hangen samen.
Het eerste vorm van kiesrecht was een censuskiesrecht voor mensen die binnen een bepaald inkomen hadden. Vrouwen vielen in deze tijd nooit in deze categorie omdat zij het inkomen niet maakten. In de wet stond dus niet expliciet dat vrouwen niet mochten stemmen. Aletta Jacobs studeerde af als eerste vrouwelijke arts en viel toen wel in deze inkomensklasse. Toen zij haar inkomensaangifte deed om kiesrecht te krijgen werd pas in de wet gezet dat het censuskiesrecht alleen voor mannen gold.

ja ik krijg dus alleen informatie over Aletta Jacobs… het klopt wel dat zij de eerste vrouw was dat door de uiversitaire gangen liep maar ik wil weten wat er daarna allemaal is gebeurd… hoe de vrouwen het voor elkaar hebben gekregen om ook naar school te mogen gaan enzo.