Hoger Hotelonderwijs

Ik zit nu in de derde klas, en ben een beetje aan het kijken naar wat voor soort opleiding ik graag zou willen doen. Ik wil een beetje de richting in van het zakelijke, maar ook met mensen.
Ik ben niet een heel dominant type, ik weet niet of ik goed zou zijn in leidinggeven.
Zit er verschil tussen het Hoger hotelonderwijs (volgensmij op het saxion) en de Hoge Hotelschool?
Het lijkt me leuk om ervoor te zorgen dat gasten het naar hun zin hebben, en om uit te zoeken wat zij belangrijk vinden op een vakantie of in een hotel, maar ik denk niet dat ik heel goed zou zijn in het managen en leiden van mensen. Weet iemand wat ik hiermee kan doen? Of hier een leuke opleiding voor bestaat, waar je niet echt mensen leiding hoeft te geven, en of dat belangrijk is of je dat kan op een opleiding voor de hoge hotelschool?

Is toerisme niet iets voor jou? Ik weet niet welk niveau je nu doet, maar volgens mij zijn er op zowel mbo, hbo als universiteit wel één of meerdere studies aan gewijd. Ik weet niet of je het wat vindt hoor, maar als ik het goed heb, heten die opleidingen “Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs” op het HBO en volgens mij verzorgen de NHTV Breda en Wageningen University ook samen een opleiding: Tourism. Als ik jou was, en het lijkt je wat, zal ik er even naar googelen :wink:

Ja, bedankt! ik had er al wel wat over gelezen, maar ik vraag me af of je dan ook in bijvoorbeeld een hotel zou kunnen werken, weet jij dat toevallig?

Volgens mij kan je met HTRO heel veel, beleidsmedewerker tot activiteitenbegeleider, maar of je ook echt in een hotel kan werken betwijfel ik. Denk dan toch eerder aan de hotelschool inderdaad. Met Tourism word je opgeleid tot onderzoeker of ook inderdaad beleidsmedewerker. Met andere studies zoals internationaal toeristisch management en hotelmanagement word je naar mijn idee toch wel manager…

Ik weet wel dat er bij de opleiding Hotelmanagement aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden als volgt wordt gewerkt (dit heb ik er immers van begrepen): in je eerste jaar werk je echt in het hotel van de universiteit. Je maakt dan de kamers schoon etc. Later krijg je steeds meer leiding en meer verantwoordelijkheid. In je laatste jaar ben je dan ‘de Hotelmanager’ met je mede-jaargenoten. Meer informatie hierover kan je vinden op de volgende site: http://www.stenden.com/nl/studies/bachelor/hogerhotelonderwijs/Pages/default.aspx (ik vond zelf vooral het onderste filmpje aan de rechterkant erg informatief).

Ik zit zelf in 4vwo en denk ook aan deze, overigens hbo, opleiding. Volgens mij is het hbo; hogere hotelschool en deze heb je op verschillende plaatsen in Nederland. Hoor vaak dat je met deze opleiding veel kanten op kan !!

Je hebt ook gewoon de middelbare hotelschool indien je mbo niveau wilt/moet.