Hoge uitval in vervolgonderwijs

Het is algemeen bekend dat de uitval onder studenten/scholieren in het eerste studiejaar van een vervolgopleiding hoog is. Veel jongeren komen in een vroeg stadium erachter dat de opleiding toch niet naar wensen is, zijn uiteindelijk toch ingeloot voor hun eerste keuze of zijn niet in staat om het verplicht aantal punten te behalen. In de ogen van de overheid kost dit ons onnodig veel geld.

Hoe zou je dit probleem kunnen oplossen, of de uitval onder jongeren kunnen beperken?

• Door alsnog een ‘langstudeerboete’ in te voeren, zodat jongeren serieuzer gaan nadenken over hun toekomst, en de gevolgen eerder zullen inzien van het eeuwig switchen/onserieus bezig zijn.
  • Door jongeren op de middelbare school de mogelijkheid te geven om een hele normale collegeweek te kunnen ‘proefstuderen’ binnen de normale setting. (De mooie praatjes tijdens een informatiedag komen dan mooi te vervallen.)
  • Door jongeren tijdens hun gehele middelbare schoolcarrière te laten documenteren over hun toekomstwensen en de eisen die worden gesteld. (Beter bewust worden van je toekomstperspectief )
  • Door jongeren tijdens hun hele loopbaan op de middelbare school ieder jaar mee te laten lopen met mensen die het beroep uitoefenen dat zij later ook willen doen. (Zo weet je of je interesses ook gelijk zijn gebleven/ dit beroep echt bij jou past)
  • Door jongeren in de laatste 2 jaren van de middelbare school een uitgebreide beroepentest te laten doen + gesprek met professionals uit het werkveld dat uit deze test komt.
  • Door de bekostiging van studies anders te regelen: bijvoorbeeld eerste jaar geen studiefinanciering ontvangen/hoger tarief collegegeld betalen. De bedragen voor de volgende jaren verlagen zodat men serieuzer nadenkt en eerder besluit om door te gaan met het volgen van een bepaalde studie.

Of anders / combinatie van mogelijkheden?
Laat je mening horen ;

Ik vind eigenlijk alleen 2 en 5 goede punten uit je lijstje. De andere punten vind ik niet kunnen of zijn echt niet haalbaar. Punt 4 is bijvoorbeeld echt onmogelijk om uit te voeren. Er is al een tekort aan stageplaatsen voor mensen die de opleiding tot dat beroep al volgen, laat staan dat ze tijd hebben om ook nog eens elk jaar plekken te bieden aan alle middelbare scholieren.

De middelbare school waar ik op zat had zelf een eigen programma ontworpen om leerlingen kennis te laten maken met verschillende studies en beroepen. Voor leerlingen die in de 4e/5e/6e zitten wordt er ieder jaar een ‘oud-leerlingendag’ georganiseerd. Oud-leerlingen van de school komen dan vertellen wat ze zijn gaan studeren of wat hun beroep nu is. Je kan dan als leerling drie of vier studies/beroepen kiezen waar je het liefst meer over wil weten, en dan gaat een oud-leerling voor de klas daar dus over vertellen. Ik had er op zich wel wat aan, want het werd mij toen duidelijk wat ik in ieder geval niet wilde studeren.

Die langstudeerboete mag van mij wel opnieuw ingevoerd worden, maar dan niet zoals het nu was. Je kunt het namelijk niet maken om tijdens het spel de spelregels te veranderen (zoals ze het op Qmusic een tijdje terug zo mooi zeiden). Deze regeling gaat dan dus gelden voor de jongeren die nu nog op de middelbare zitten (het 1 na laatste jaar dan waarschijnlijk).
Op die manier dwing je jongeren om hun best te doen en om bewust te kiezen. Ik vind het namelijk eigenlijk best van de zotte dat ik mensen ken die eerst 5 studies een (half) jaar doen voordat ze er achter komen welke studie ze werkelijk zich bij op hun plek voelen.

Een verkeerde keuze is niet altijd de schuld van een scholier/student zelf…op een open dag en in informatieboekjes wordt maar heel vaagjes beschreven wat de opleiding inhoudt.

Als je kijkt hoeveel leerlingen er in de 4e nog switchen van profiel, dat geeft al aan hoe moeilijk het is je keuze te maken op globale informatie. En dat zijn dan degenen die er gelukkig vroeg genoeg achterkomen.

• Door alsnog een ‘langstudeerboete’ in te voeren, zodat jongeren serieuzer gaan nadenken over hun toekomst, en de gevolgen eerder zullen inzien van het eeuwig switchen/onserieus bezig zijn.
    Deze maatregel vind ik niet heel goed. Een verkeerde keuze maken kan altijd, hoe goed je je ook voorbereid. Veel studenten zijn door de langstudeerboete bang om over te stappen wanneer ze echt de verkeerde keuze hebben gemaakt. Verder vind ik dat je studenten demotiveert om voor ‘moeilijke’ studies te kiezen. Bij technische studies is het heel normaal om een (aantal) jaar uit te lopen. Ten derde demotiveer je studenten om buitenactiviteiten zoals een bestuursjaar te doen. Ook demotiveer je HBO studenten om na hun P jaar naar de Universiteit te gaan. Dit telt namelijk ook als een ‘verloren jaar’ ook al ga je er op vooruit. Als laatste is het niet gezegd dat iemand die maar 3 jaar over zijn studie heeft gedaan beter is dan iemand die er langer over heeft gedaan. Je ‘straft’ mensen die uitlopen, terwijl ze misschien wel goed zijn in hun vak.
    • Door jongeren op de middelbare school de mogelijkheid te geven om een hele normale collegeweek te kunnen ‘proefstuderen’ binnen de normale setting. (De mooie praatjes tijdens een informatiedag komen dan mooi te vervallen.)
      Dit vind ik een hele goede. Hoe meer informatie je hebt hoe meer je je kunt voorbereiden. Nu kun je ook al meelopen maar dit gaat op eigen initiatief (leerlingen denken dan dat het niet nodig is of weten niet eens dat het kan) en het kan vaak maar een dag. Een dag vind ik niet voldoende om een goed beeld te krijgen van een opleiding.
    • Door jongeren tijdens hun gehele middelbare schoolcarrière te laten documenteren over hun toekomstwensen en de eisen die worden gesteld. (Beter bewust worden van je toekomstperspectief )
      Op zich vind ik dit een goede maatregel maar ik vraag me af of leerlingen dit serieus nemen. Wij deden dit ieder geval niet toen we studieloopbaanbegeleiding kregen.
    • Door jongeren tijdens hun hele loopbaan op de middelbare school ieder jaar mee te laten lopen met mensen die het beroep uitoefenen dat zij later ook willen doen. (Zo weet je of je interesses ook gelijk zijn gebleven/ dit beroep echt bij jou past)
      Dit vind ik een goede mits leerlingen er echt iets van leren en niet alleen gebruikt worden om koffie te halen en schoon te maken. Dit laatste gebeurt nu helaas vaak wel bij de maatschappelijke stages.
    • Door jongeren in de laatste 2 jaren van de middelbare school een uitgebreide beroepentest te laten doen + gesprek met professionals uit het werkveld dat uit deze test komt.
      Ja, lijkt me ook goed. Alleen vraag ik me wederom af of leerlingen dit serieus nemen.
    • Door de bekostiging van studies anders te regelen: bijvoorbeeld eerste jaar geen studiefinanciering ontvangen/hoger tarief collegegeld betalen. De bedragen voor de volgende jaren verlagen zodat men serieuzer nadenkt en eerder besluit om door te gaan met het volgen van een bepaalde studie.
      Nee, om de eerste paar redenen waarom ik de langstudeerboete ook geen goed idee vind.

ik vind alle redenen goed behalve 6 & 1 .

[i]Door alsnog een ‘langstudeerboete’ in te voeren, zodat jongeren serieuzer gaan nadenken over hun toekomst, en de gevolgen eerder zullen inzien van het eeuwig switchen/onserieus bezig zijn.

[/i]Dat vind ik juist geen goede. Ik zit nu in het 2e jaar van mijn opleiding en vind het niet meer zo leuk, maar met een langstudeerboete zou ik dus niet over kunnen stappen, ook al ben ik een serieuze student die graag nieuwe dingen leert en nieuwsgierig is.

Vind vooral 2 heel goed, en 5 verder ook.

Vooral de tweede optie! Ik merk in mijn omgeving vaak dat mensen stoppen/switchen omdat de studie gewoon niet aansloot op hun verwachtingen, en dat komt toch vaak toch door slechte voorlichting. Natuurlijk zijn er mensen die er echt niet goed over nadenken en er gewoon niet serieus mee bezig zijn, maar ik heb niet het idee dat dat de meerderheid is ofzo…

Ik vind vooral 2 heel goed en 5 inderdaad. De rest vind ik een beetje onzin, straks ben je wel heel serieus en zet je je in, en maak je alsnog een foute keuze en dan moet je daarvoor boeten.

Verder, van die proefstudeer weken zijn er al heel veel, maar persoonlijk heb ik het echt véél te druk om ‘zomaar’ even een week school te missen, dan loop je meteen zo enorm achter…

Studenten meer begeleiding geven zou ook een goede zijn. Ik had geen enkel idee hoe makkelijk het is om hulp te krijgen van een studieadviseur of een studentendecaan. Ik dacht echt dat je daar alleen heen kon als je echt een ernstige ziekte hebt of zwanger bent of iets dergelijks, maar blijkbaar kun je er ook heen voor simpele dingen als studiestress.

Dat proefstuderen moeten ze dan inroosteren, dan loopt niemand achter.

Ik denk sowieso dat als er fatsoenlijk les gegeven wordt dat het al heel veel zal schelen. Ik zit op het mbo met een rooster van ongeveer 25 uur les per week, waarvan er ongeveer 10 uur ook echt les is.
Wij moeten op de computer werken maar bijna alle computers zijn kapot dus kan je alsnog niks doen. Wanneer je niet naar de lessen komt vragen ze 9 van de 10 keer niet gevraagd waar ja was. Bij ons werk dat demotiverend, vorig jaar waren we met 75 leerlingen in het 1e jaar nu nog maar met z’n 30’en waarvan veel instromers van de havo zijn en dan proppen ze dan ook nog even leuk in een een klas terwijl alle lokalen voor klassen van 24/26 leerlingen berekend zijn.

Als dat beter geregeld zou zijn dan zal dat echt heel veel schelen