Hoeveel uur besteden jullie per dag aan school?

Ik zit in 4vwo en zit toch regelmatig boven de 2 uur per dag aan school. Als ik veel toetsen heb kan ik soms zelfs een hele avond van half 8 tot half 12 boven zitten. (Tuurlijk leer ik dan niet alleen maar en zit ik ook op mijn mobiel). Het is wel jammer dat ik een vervelend vol rooster heb met 4x half 5, 4 tussen uren en 3 keer eerste uur vrij(die ik altijd weg slaap). Laatst had ik dus ergens gehoord dat de norm was dat 1/2 uur per dag na school aan school zitten ongeveer ‘normaal’ is. Ik heb mensen in mijn klas die daar ver boven uit komen, maar ook jongens van wie het lijkt of ze voor hun natuurkunde, biologie, scheikunde etc. gewoon 6en halen zonder enige inspanning. Wat ik mij dus afvraag: hoe veel uur per dag besteden jullie ongeveer aan school? Alles inbegrepen dus huiswerk, leerwerk verslagen, etc etc. Ik kom gemiddeld rond de 2/3 uur uit en ben benieuwd of dat bij jullie ook zo is.

Ik moest op vwo heel veel werken. In 4vwo besteedde ik buiten de lestijden echt wel zo’n 5 uur nog thuis aan school. En in het weekend zat ik ook gewoon zo’n 6 - 8 uur met school. Sommige weekenden leerde ik tot wel zo’n 10 uur.

Ik denk dat 2 tot 3 uur niet heel gek is eigenlijk. Je ervaart het zelf als veel, maar zegt ook dat je tussendoor veel op je telefoon zit. Probeer eens effectiever je schoolwerk te doen. Ik ben hier ook mee begonnen toen ik naar de unie ging, en nu hou ik veel meer tijd over voor andere dingen. Ik vind zelf het 25 min leren 5 min pauze systeem heel prettig. En ik maak zelf het liefst een haalbaar doel voor die 25 minuten. Zo van “ik maak nu in 25 deze 3 wiskunde vragen. dan hou ik 5 minuten pauze en dan ga ik 25 minuten bezig met mijn Franse woordjes leren en daarna weer 5 minuten pauze”. Zet in die 25 minuten je telefoon ook op stil, doe een rustig muziekje aan (als je dat fijn vindt) en werk lekker door. Als je eenmaal klaar bent met je schoolwerk, geniet je ook meer van je vrije tijd :slightly_smiling_face:

Op de middelbare was het bij mij gemiddeld max. 1 uur per dag, maar daar zat ik onder mijn niveau te werken.
Nu op het hbo kan ik je geen gemiddelde geven, want het verschilt per blok en zelfs per week.

Op de middelbare verschilde het heel erg per dag. Meestal besteedde ik gemiddeld twee uur per dag aan school. In de weekenden denk ik ook wel 2 uur per dag.

Nu op het HBO verschilt het heel erg per semester. Meestal kwam ik op toch wel 20-25 uur per week.

Op de middelbare besteedde ik gemiddeld twee uur per dag.

Nu op het HBO verschilt het erg per blok. Meestal kom ik wel op zo’n twee uur per dag.
[/quote]

Op de middelbare school denk ik ongeveer een halfuurtje. Nu (op het HBO) durf ik het niet te zeggen. Soms werk ik dagen niet aan school en dan ineens weer een hele dag achter elkaar.

Zelfs besteed ik alleen in het weekend tijd aan school. Dan ben ik er meestal max. 2 uur mee bezig. Dus dat is de basis qua huiswerk, maar als ik projecten heb komen die uren er nog bij. Dit resulteert er overigens wel in dat ik (ongeveer 4) dagen voor de toetsweek 6 uur per dag aan het leren ben.

Dit jaar (3 vwo) doe ik vrij weinig. Het enige hw dat ik maak is wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde en geschiedenis. En dan nog leren voor de proefwerken. Ik besteed dus gemiddeld 3 uur per week aan hw buiten school… Ik haal wel gewoon voldoendes enzo
Vorig jaar deed ik veel meer, toen maakte ik hw van elk vak behalve engels. Toen was ik gemiddled een uur / anderhalf uur per dag bezig. Soms meer. In de eerste 1 uur per dag

Dit jaar (6 vwo) zit ik in gewone weken ongeveer 1-1.5 uur per dag aan huiswerk/nog een keer wat behandeld is in de les doornemen. In toetsweken is het dan wel vaak 4/5/6 uur per dag, maar dat komt omdat ik vooraf vrij weinig doe.

Op het gymnasium zat ik na een schooldag gemiddeld 2 uur aan mijn huiswerk, nu op de universiteit is m’n weekgemiddelde zo ongeveer 20 uur aan zelfstudie per week.

5 Havo: 1,5 tot 2 uur besteed ik aan school.

Ik denk niet dat een halfuur echt de norm is. Bij mij (ook 4VWO) hoor ik iedereen klagen over het aantal uren dat ze aan hun huiswerk zitten en dat ze bijna geen vrije tijd hebben. Als ik alles zou maken en goed zou leren zou ik ook wel echt aan die uren komen denk ik. Maar ja, aangezien mijn cijfers oké zijn en geconcentreerd werken en plannen niet helemaal mijn sterke punten zijn, kom ik niet echt vaak aan die 2/3 uur

Op de middelbare (VWO) deed ik eigenlijk niets buiten school om. Alleen voor tentamens leerde ik misschien één of twee dagen van te voren. Voor de meeste vakken kon ik dit prima maken, maar niet voor allemaal. Ben dan ook gezakt op economie en Frans op mijn eindexamen destijds.

Mbo, ik zit gemiddeld zo een 8 uur per dag op school, hele lange dagen. Al ben ik thuis hooguit een uurtje, maar meestal veel minder.

Maximaal een uur per dag thuis, hbo.

Trouwens ik heb nu tentamens en dan is het wel gewoon een hele dag, met pauzes.

Op de middelbare en het mbo deed ik niks. Op het hbo verschilt echt per periode, week en dag. De dagen dat ik college-vrij ben probeer ik ook de gehele dag te studeren, zodat ik op de dagen dat ik tot 17.30uur college heb en in het weekend niks of niet veel meer hoef te doen.

Op de middelbare ging ik hooguit tot 20:00 aan school. Leerde nooit in de avond. Nu op het HBO zit ik heel weinig aan school, alleen rond de tentamenweken dan weer heel veel.

Toen ik op het vwo zat heb ik van de 1e tot 5e klas ongeveer 15 min (hooguit) per dag besteed aan school, gemiddeld gezien. de meeste dagen deed ik echt niks :’)
In de 6e was dit iets meer, ik denk in het weekend 2 uurtjes per dag en doordeweeks een halfuurtje. Maar ook hier verschilde het heel erg en kwam het voor dat ik wel eens wekenlang niks deed (ook niet nodig had)
Uitgezonderd de week voor de tentamens, toen wel even 6 uur per dag.

Nu op de universiteit ben ik elke dag ongeveer 2-4 uur op de uni voor colleges en ben ik thuis nog 4 uur per dag bezig met assignments, college’s voorbereiden, verslagen maken, boeken/artikelen lezen, onderzoek doen en presentaties voorbereiden.

In het weekend zit ik er echt wel drie of vier uur aan omdat ik dan al het huiswerk maak voor de komende week. Maar zoals nu heb ik toetsweek en dan leer ik thuis nog wel twee uur. Normaal gesproken zit ik doordeweeks max anderhalf uur thuis nog aan huiswerk of leren.

Ik zit in 5e klas gymnasium.