hoeveel pixels voor goede scherpte

haaii,
ik wil een camera kopen maar ik weet niet hoeveel pixels je nodig hebt om goed scherpe foto’s te maken. en weten jullie een goede camera niet al te duur ong. 100-150 euro.
alvast bedankt(L) :couplekiss_man_woman:

Ik heb een samsung pixon (mobieltje)
die heeft 8 megapixels, en mijn foto’s zijn echt super scherp!

upje!!

sony cybershot, misschien?

5 tot 8 mp

Oh en boven 8 mp is dan niet goed ofzo?
5 is waardeloos, ik zal vanaf 8 gaan.

idd, vanaf 8!

ehm juust ja…
je weet dat megapixels niets over en goede foto zegt?

megapixels heeft er nog steeds wel mee te maken of het een scherpe foto is hoor, het is niet het enige waar je naar moet kijken inderdaad. Vooral flits enzo zou ik goed opletten.
Het is wel zo dat 12 megapixels het hoogste is dat je moet gaan, omdat vanaf hoger dan 12 de foto’s alleen maar slechter worden…
Waarom kan ik niet precies uitleggen, dan moet je de consumentenbond lezen :stuck_out_tongue:

ja het heeft er wel mee te maken natuurlijk, maar mijn kodak met 9 mp maakt slechtere foto’s als mn moeders nikon met 5 mp.
Omdat de rest van die nikon vele male beter in elkaar steekt.

Megapixels zeggen inderdaad niet zoveel over kwaliteit/scherpte…

vanaf 8mp
maar ik heb een nikon coolpix s5 met 6mp
en die schiet supersupersupersupersuper scherp

^ Precies. Je zegt het zelf al, waarom zeg je dan dat hij minstens 8 moet hebben? Slaat nergens op… :stuck_out_tongue: Alle camera’s die vandaag de dag in de winkel liggen maken wel scherpe foto’s :’)

ik zei eerst 8mp, omdat in de winkels ze normaal 8mp aanraden, maar eigenlijk, ligt het vooral aan de camera en niet een de megapixels. maar bv 3 is wel heel wenig :stuck_out_tongue:

super bedankt dat jullie reageren, ik zit zelf indd te denken om sony sybershot te nemen heeft iemand daar ervaring mee??

Het gaat niet om het aantal megapixels maar om de fotokwaliteit. Het hangt er vanaf tot hoe groot je de foto’s af wilt drukken. Als je grote afdrukken wilt maken heb je meer megapixels nodig.

Edit: Artikeltje gevonden op google: http://www.bright.nl/uitlegparty-megapixel-mythe

Wat Morgen zegt klopt helemaal. Het gaat om het totaal van de camera.
Ik heb een Nikon D40 en die heeft 6,5 mp en die maakt ook gewoon mooie scherpe foto’s. En ik heb pas geleden nog 2 foto’s van 50x40 laten afdrukken en die zien er ook gewoon scherp uit.

Tegenwoordig liggen er bijna alleen maar vanaf 7 megapixel ofso in de winkel,
voor 100-150 euro vind je wel eentje van 8 tot 10 megapixel, gewoon in de winkel en aanbiedingen kijken naar een beetje goed bekend merk.

ik heb op kamp foto’s getrokken met sony cybershot en die vind ik echt niet zo goed
ik zou gaan voor nikon coolpix of canon ixus :slightly_smiling_face:

oww… ok en de samsung ES55??