Hoeveel moleculen zijn dat? (scheikunde, 3vwo)

Ah, ik snap hier dus helemaal niks van.

81 g O3 (dat 3tje staat dan in het klein eronder zeg maar he)
En dan de vraag: hoeveel moleculen zijn dat?

Maar hoe moet ik dat weten, m’n leraar zei dat we op internet moeten kijken en zo, maar ik kom er gewoon echt niet uit. Allemaal dingen over atomaire massa en zo, die ik dus totaal niet snap. Kan iemand dit voor mij uitleggen? :slightly_smiling_face:

X

sorry, wist het wel, nu niet meer, dus up voor jou :wink:

Ahw dankjewel voor de up in iedergeval!

In je binas staat als het goed is helemaal achterin hoeveel 1 O-atoom weegt… en dat dat x3, aangezien het o3 is, en dan 81 g: … g (hoeveel O3 weegt). Dacht ik?

de molmassa van ozon is 47,9982 g/mol
Je hebt 81 gram dus dat is 81/47,9982 = … mol (heb geen rekenmachine hier :p)
Het aantal deeltjes in één mol is ongeveer gelijk aan 6,022 14 × 10^23, dit is de constante van avagadro. En dan doe je het aantal mol dat je net hebt berekend x die constante, dan heb je het aantal moleculen.

je hebt in O3 zegmaar 3 zuurstof atomen. vandaar dat 3tje de molaire massa van zuurstof moet je dan opzoeken. (uit mijn hoofd 16) dan doe je dat 3 keer want die massa is per mol van 1 zo’n atoom. dus 16x3. 81 gram deel je door dat getal. dat is de hoeveelheid mol. dat doe je maal het getal van Avogadro (hoeveel moleculen er in 1 mol zitten) en dan heb je hoeveel moleculen in die 81 gram zit :slightly_smiling_face: hoop dat je t snapt :slightly_smiling_face:

Je moet van aantal gram naar deeltjes rekenen. Als het goed is moet je dan delen door de constante van Avogrado, het is ver weg gezakt, dus zeker weten doe ik het niet.

Wat evieefjhuh zegt inderdaad!

en Pharynx

Okee, ik snap het een beetje… Maar wat is precies de molaire massa? Heeft dat iets te maken met protonen en neutronen… Of heb ik het nu ergens anders over?

Ok, wacht volgens mij heb ik het al. Heel erg bedankt! :slightly_smiling_face: