Ik heb een vriendin waarmee ik nu zo’n 6 jaar bevriend ben (ik ben nu 22). In die tijd ben ik haar als mijn beste vriendin gaan zien, andersom misschien niet helemaal maar ik ben/was wel belangrijk voor haar, dat heeft ze heel vaak aangegeven. Het probleem is alleen een beetje dat ik het idee heb dat alle initiatief van mij uit moet komen. Dat idee heb ik wel vaker gehad, meestal ging dat met periodes en lag het ook aan mijn onzekerheid. Maar nu (de laatste maanden) komt er gewoon écht niets van haar uit.
Drie maanden geleden heb ik daar wat gezegd (en niet voor het eerst, als ik in eerdere periodes onzeker was over ons contact vertelde ik dat ook), dat ik dat jammer vond en er mee zat. Ze heeft toen gezegd dat ze dat heel goed begreep, haar excuses aangeboden, en gezegd dat ze dat andersom ook heel naar zou vinden. Daarna heeft ze een paar keer uit zichzelf initiatief getoond. Dat was, volgens mij, niet slechts om mij tevreden te houden maar echt omdat ze het zelf ook wou: we hebben goede gesprekken gehad en zij wilde dan zelf ook graag weer snel afspreken en dan was het weer leuk.
Maar nu ligt het weer helemaal stil van haar kant. Het lijkt misschien een beetje alsof ze niet zo’n behoefte meer heeft aan ons contact, maar dat heeft ze 3 maanden geleden overtuigend tegengesproken en het lijkt me niet dat dat na 6 jaar in 3 maanden ineens omslaat. Dus dat geloof ik niet echt. Ik denk meer dat het gewoon in haar persoonlijkheid zit dat ze niet echt initiatief neemt.
Voor mij is het nu alleen heel lastig dat ik elke keer mijn best doe, maar weinig terug krijg. Ik wil er eigenlijk niet weer wat van zeggen, want als het goed is weet ze nu wel hoe ik erover denk. Bovendien kun je iemand niet veranderen…
Dus ik heb eigenlijk nog 2 opties: accepteren dat zij geen initiatiefnemer is, veel moeite blijven doen en blij zijn met alles wat ze me wel kan geven (en dat is ook best veel hoor, ze is echt een lieve, leuke vriendin), of zelf ook geen initiatief meer nemen met het risico dat er weinig overblijft van onze vriendschap.
Wat zouden jullie doen?